پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 92736
تاریخ انتشار: 1402/06/05 06:37
با حضور وزیر صمت به‌مناسبت هفته دولت انجام شد

افتتاح ۱۱۳ هزار میلیارد ریال طرح صنعتی در کرمانشاه

بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد ریال طرح صنعتی و زیرساختی روز شنبه و در سومین روز از گرامیداشت هفته دولت با حضور وزیر صمت و استاندار کرمانشاه افتتاح شد.
افتتاح ۱۱۳ هزار میلیارد ریال طرح صنعتی در کرمانشاه

افتتاح ۲۰ واحد سوله‌ای کارگاهی در راستای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در مساحت ۴ هزار متر مربع با هزار میلیارد ریال در شهرک زاگرس کرمانشاه نخستین طرحی بود که امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان کرمانشاه آن را افتتاح کرد.همچنین با حضور وزیر صمت ۲۲ کیلومتر معابر روشنایی با ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری، ۱۱کیلومتر راهسازی با ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار، شبکه آبرسانی به میزان ۲۵ کیلومتر و تامین مالی ۷۰۰ میلیارد ریال و ۱۵ کیلومتر شبکه گاز رسانی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال در شهرک زاگرس کرمانشاه به بهره‌برداری رسید. فاز دوم مجموعه ذوب آهن بیستون با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال ۴۵۰ نفر سومین طرح مهمی بود که به‌دست وزیر صنعت، معدن، تجارت در استان کرمانشاه افتتاح شد.

روز گذشته فاز دوم مجتمع ذوب آهن بیستون کرمانشاه به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مورد بهره‌برداری قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین گفت: افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از اهداف مهم این وزارتخانه است.عباس علی‌آبادی روز شنبه در آیین بهره‌برداری از فاز دوم مجموعه ذوب آهن بیستون کرمانشاه اظهار کرد: اگر ناترازی در مصرف انرژی برق در کشور وجود دارد ناشی از مصرف نادرست برق چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعت است.

وی با بیان اینکه برق و انرژی از ظرفیت‌های عظیم کشور است افزود: هم اکنون روزانه یک میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور توزیع می‌شود در حالی که ظرفیت تولید برق در کشور روزانه سه میلیارد کیلووات ساعت است ولی فعلا وارد مدار نشده است چون میزان نیاز کشور به همین مقدار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این امر که متاسفانه بهره‌وری در مصرف انرژی در بخش خانگی و صنعت در کشور وجود ندارد از اینرو نخستین گام در افزایش تولید افزایش بهره‌وری است یادآور شد: صنایع انرژی‌بر در کشورهای پیشرفته دنیا به‌تدریج در حال کنار گذاشته شدن است و به کشورهایی که چالش انرژی برای آنها مهم نیست صادر می‌شود.

علی آبادی ادامه داد: باید به سمت ارزش افزوده بالاتر و زنجیره ارزش افزوده حرکت کنیم یعنی تنها صرفا فولاد خام به عنوان مثال تولید نکنیم بلکه به سمت تولید فرآورده‌های مختلف و فناوری‌های نوین در این حوزه برویم.

وی با بیان اینکه از همه تولید‌کنندگان حمایت خواهد شد گفت: این وزارت خانه از همه تولیداتی که در کشور قادر به خلق ثروت بوده و از کیفیت بالای نیز در عین حال برخوردار باشد حمایت خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: یکی از چالش‌های کشور تامین آب و برق مورد نیاز شهرها و بخش صنایع است که دولت در تامین آن برنامه‌های گسترده‌ای را در دست اجرا دارد.

وی تاکید کرد: تامین آب برای استان‌های مرزی و محروم در اولویت این برنامه‌ها قرار دارد که هم اینک در این زمینه چهار پروژه عظیم در کشور در دست اجراست تا با انتقال آب از خلیج‌فارس پس از شیرین‌سازی به همه بخش‌های صنایع و مصرف شرب شهرهای مسیر از جمله زابل، زاهدان، خراسان جنوبی تا مشهد مقدس و نیز تامین آب شرب شهرهای کرمان، یزد و اصفهان است.

علی آبادی اضافه کرد: در بخش صنایع نیز برنامه هایی در دست اجراست تا در زمینه برق از گرمای اتلاف واحدهای صنعتی بتوان بخشی از برق مورد مصرف همان واحد را تامین کرد.

ورود ذوب آهن بیستون به بورس

در این مراسم رئیس هیات مدیره مجتمع ذوب آهن بیستون اظهار کرد: مجموعه ذوب آهن بیستون فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ و به طور رسمی در قالب سه فاز ریخته گری، احیا و نیروگاه آغاز کرد و توانست در سال ۱۳۹۷ فاز نخست خود را در بخش ریخته‌گری مورد بهره‌برداری قرار دهد.

جهاندار شکری افزود: برای راه‌اندازی فاز دوم این مجموعه که شامل تولید آزمایشی و پیش راه‌اندازی آهن اسفنجی است هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این فاز که قادر است سالانه ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند برای ۴۷۲ نفر نیز اشتغال ایجاد شود.

رئیس هیات مدیره مجتمع ذوب آهن بیستون با بیان اینکه روند پذیرش این مجتمع در بورس نیز اخذ و به زودی سهام آن عرضه خواهد شد یادآور شد: متاسفانه روند صادرات فولاد از کشور به خارج با مشکلاتی مواجه شده است که امیدواریم با رفع این مشکلات شتاب بیشتری بگیرد.

صنایع مادر، پیشران توسعه استان کرمانشاه

 استاندار کرمانشاه نیز در این آیین گفت: توسعه صنایع مادری همچون ذوب آهن در این استان می‌تواند به عنوان یک پیشران عمل کرده و زمینه‌ساز توسعه و شکوفایی صنایع دیگر باشد.

محمدطیب صحرایی افزود: اگر چه استان کرمانشاه با مشکلاتی دست به گریبان است اما با وجود این همواره به عنوان استانی با فرصت‌های بی‌نظیر در غرب کشور مطرح بوده است.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن مواد انواع مواد معدنی و صنعتی اضافه کرد: استان کرمانشاه در زمان جنگ تحمیلی با مشکل نبود سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده که این امر باعث شده در مقایسه با سایر استانها از روند سرمایه‌گذاری مطلوب عقب بماند.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: امیدواریم تا از محدودسازی مصرف انرژی در واحدهای اقتصادی استان هایی همچون کرمانشاه دولت حمایت کرده و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این امر و شتاب بخشیدن به روند شکوفایی استان صنعتگران را همراهی کند.

صحرایی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش هایی که در یک‌سال گذشته در این استان صورت گرفته است روند بیکاری در کرمانشاه روند نزولی به خود گرفته و پس از سال‌ها این استان از رده‌های اول و دوم در سه ماهه نخست امسال به رده هفتم تنزل پیدا کرده است.

کمبود انرژی چالش جدی بخش صنعت

نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: قطع جریان انرژی از چالش‌ها جدی بخش صنعت در کشور است که در برخی فصول سال مشکلاتی را برای تولید‌کنندگان به‌وجود آورده است. سیدجواد حسینی کیا افزود: در شرایطی که در سایر کشورهای جهان حوزه صنعت در مواقع ضروری از حوزه هایی است که آخر از همه جریان انرژی آن قطع می‌شود اما متاسفانه در کشورمان این امر برعکس است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون در کشور ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد یادآور شد: این ناترازی باید با برنامه‌ریزی لازم در کشور به ثبات برسد تا تولیدکنندگان متضرر نشوند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه استان کرمانشاه به ویژه در بخش صنعت و معدن یادآور شد: استان کرمانشاه در صدر جدول بیکاری در کشور قرار دارد و مردم با شهامت و قهرمان این استان شایسته این میزان بیکاری نبوده و شرکت‌هایی مانند ایدرو و ایمیدرو باید روند سرمایه‌گذاری در این استان را شتاب بخشیده و به آن توجه بیشتری کنند.

سخن پایانی

بازدید از طرح صنعتی اسلب سرامیک چرم سرام زاگرس با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی که انواع سرامیک با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در سال تولید می‌کند و همچنین بازدید از شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس یا کارخانه بیواتانول سوختی کرمانشاه که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از دیگر برنامه‌های وزیر صمت در استان کرمانشاه بود که از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت. دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرمانشاه از دیگر برنامه وزیر صمت در استان کرمانشاه بود. استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت حدود هزار واحد صنعتی و تولیدی با اشتغالزایی بیش از ۳۰ هزار نفر دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lza77