دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 18660
تاریخ انتشار: 1401/05/08 23:36
بررسی ترک‌فعل دستگاه‌های متولی در دستور کار

شهروندان به هشدارها توجهی ندارند

از ابتدای مرداد سازمان هواشناسی هشدارهایی درباره وقوع بارش‌های رگباری و احتمال سیل در سراسر کشور صادر کرد؛ هشدارهایی که سرانجام پنجشنبه گذشته در پایتخت رنگ واقعیت به خود گرفتند.

بامداد پنجشنبه، ۶ مرداد رانش زمین در محدوده امامزاده داوود همزمان با بارش‌های رگباری و سیل‌آسا منجر به حادثه‌ای بزرگ شد؛ حادثه‌ای که جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان را به‌دنبال داشت. همزمان با وقوع حادثه در منطقه امامزاده داوود، سیلاب‌هایی نیز در شهرهای گوناگون استان سیستان‌وبلوچستان، فیروزکوه، دماوند و رودهن به وقوع پیوست و به‌گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر تاکنون حدود ۲۰ استان، ۱۱۱ شهرستان، ۳۱۰ روستا، ۲۹ محور مواصلاتی و در جمع ۳۸۵ نقطه از کشور متاثر از سیل بوده‌اند.

امدادرسانی تا برقراری کامل آرامش

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری بعدازظهر شنبه با حضور در روستای سیل‌زده مزداران در جمع خبرنگاران با تاکید بر تداوم امدادرسانی‌ها در مناطق سیل‌زده تا برقراری آرامش کامل در این مناطق اظهار کرد: نیروهای امدادی با تمام توان در حال امدادرسانی به مردم سیل‌زده هستند.

رئیسی بیان کرد: در حال ‌حاضر ۶۶۰ نقطه در کشور دچار سیل شده است.

براساس این گزارش رئیس‌جمهوری پس از بررسی‌های اولیه و استماع حرف‌ها و خواسته‌های روستاییان بر پیگیری امور آنان تا رفع مشکلات تاکید و در این باره دستوراتی صادر کرد.

با جاری شدن سیلاب‌ در نقاط گوناگون کشور، پنجشنبه شب گفت‌وگوی ویژه خبری به موضوع ویژه سیلاب‌ها اختصاص یافت و درباره چرایی وقوع این حوادث بررسی‌هایی انجام شد. مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کل کشور در صفحه شخصی خود نوشت: باوجود گذشت ۵ سال از تصویب قانون هوای پاک، مطابق ماده ۲۶ قانون، سازمان هواشناسی مکلف بود ظرف 2 سال شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی رخدادهای سیل، توفان و گردوغبار را تکمیل کند که این مهم انجام نشده است؛ ترک‌فعل صورت‌گرفته، به‌زودی در دستور کار دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت. علاوه بر اعلام بررسی ترک‌فعل به‌وقوع پیوسته در دیوان محاسبات کشور، سعیدبابازاده، مدیر کل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی نیز درباره ورود سازمان بازرسی به موضوع حوادث و سیل‌های اخیر گفت: سازمان بازرسی طبق قانون نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را بر عهده دارد و هر جا ترک‌فعلی صورت بگیرد، ورود می‌کند.

این مقام قضایی با اشاره به قانون هوای پاک گفت: سازمان بازرسی کل کشور در زمینه هوای پاک پرونده‌ای تشکیل داده بود و نتایج به مراجع قضایی ارسال شده است.

در این زمینه برخورد قانونی انجام می‌دهیم و ظرف یک ماه نتیجه نهایی را درباره عملکرد دستگاه‌ها، چه هواشناسی و چه وزارت راه اعلام می‌کنیم. وی تاکید کرد: درباره هشدار حوادث و ترک‌فعل تخلفات احتمالی بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد. در همین حال صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه تمامی هشدارهای لازم داده شده بود، گفت: هشدارهای لازم برای وقوع سیلاب در امامزاده داوود داده شده بود و از اول مرداد نیز هشدارهای قرمز و نارنجی صادر شده بود. قاعدتا اعلام هشدارها منجر به کاهش تلفات جانی و افزایش دقت می‌شود، اما شهروندان ما به هشدارها توجهی ندارند. رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز عدم رعایت ملاحظات ازسوی شهروندان و نبود توجه کافی به هشدارها را منجر به وقوع این حجم از خسارات دانسته است.

تامین آب تهران بدون مشکل ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز تاکید دارد با برنامه‌ریزی انجام‌شده و نیز باتوجه به حجم مناسب مخازن آب تهران و پایش مستمر ورودی تصفیه‌خانه‌ها هیچ‌ مشکلی برای تامین آب شرب تهران نداریم و در این باره جای نگرانی نیست.

محمدرضا بختیاری اظهار کرد: سیلاب‌های اخیر کدورت آب ورودی به مخازن سدهای استان تهران را افزایش داده، اما این شرکت با بکارگیری امکانات و ظرفیت‌ها آب موردنیاز شهروندان استان تهران را تامین می‌کند.

مدیرعامل آبفای استان تهران درباره وضعیت تصفیه‌خانه شماره ۷ تهران نیز گفت: ورودی آب سد ماملو به این تصفیه‌خانه را کاهش داده‌ایم تا از ورود گل‌ولای به تاسیسات آبی جلوگیری کنیم، اما روند تصفیه و توزیع آب در این تصفیه‌خانه قطع نشده است.

درخواست امهال وام کشاورزان توسط بانک کشاورزی

در همین حال وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: براساس برآوردهای اولیه خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش مهر، سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه مدیریت ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در فاز اول بیش از ۶ هزار میلیارد تومان خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی اعم از دام، طیور، عشایر، قنوات، زنبورعسل، باغات و شبکه‌های آبیاری برآورد شده است.

وی با بیان اینکه احتمالا با برآورد نهایی خسارات افزایش خواهد یافت، افزود: باید ارزش کار آبخیزداری به‌خوبی مشخص شود و بیشتر در این زمینه برای جلوگیری از این خسارات هزینه شود.

وزیر جهاد کشاورزی از رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها خواست تا در کنار دامداران و کشاورزان آسیب‌دیده باشند و مسائل و مشکلات آنان را موردبررسی قرار دهند.

ساداتی‌نژاد همچنین خواستار استفاده از ظرفیت بسیج سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در این امر شد و گفت: بسیج جهاد کشاورزی نیروی واکنش سریع و حافظ منافع دامدار و کشاورز و احیاکننده بسیج سازندگی است.

وزیر جهاد کشاورزی از استان‌ها خواست خسارت دقیق حوزه کشاورزی و دامداری از سیل‌های اخیر را اعلام کنند تا برنامه‌های لازم برای حمایت از آنان و تامین محصولات جایگزین برای مصرف‌کنندگان در کشور انجام شود.

به‌گفته وزیر جهاد کشاورزی، توزیع نهاده‌های دامی در مناطق سیل‌زده به‌‌ویژه حوزه عشایری انجام خواهد شد. وی همچنین از اختصاص سهمیه آرد به مناطق نیازمند خبر داد و گفت: صندوق بیمه نیز باید با سرعت خسارت‌ها را برآورد کند و پرداخت در این زمینه تسریع شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: معاونت باغبانی باید با در نظر گرفتن نهال یا فعالیت‌های لازم در این حوزه به باغداران کمک کند؛ معاونت آب‌وخاک نیز احیا و بازسازی کانال‌های آبرسانی و قنوات را در دستور کار قرار دهد. ساداتی‌نژاد همچنین خواستار امهال وام کشاورزان توسط بانک کشاورزی و ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان مناطق آسیب‌دیده شد.

گِل‌مالی کردن خودروها در ایام محرم ممنوع است

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان، گفت: پلیس برای تامین امنیت در کنار عزاداران حسینی خواهد بود. سرهنگ محمدرضا یاری با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع)، اظهار کرد: مراسم عزاداری ماه محرم طی 2 سال گذشته به لحاظ شیوع و گسترش ویروس کرونا متفاوت از سال‌های قبل برگزار شد و انتظار است امسال نیز باتوجه به افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، عزاداری‌ها با رعایت کامل شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک برگزار شود.

یاری خاطرنشان کرد: همکاران ما در بخش‌های مختلف انتظامی و راهور نیز کنار مردم و عزاداران حسینی (ع) هستند تا هم امنیت آنها و هم نظم و انضباط مراسم عزاداری را برقرار کنند. یاری یادآور شد: به‌منظور حفظ قداست فرهنگ عاشورا و عزاداری ماه محرم، برخی ممنوعیت‌ها توسط پلیس اعمال می‌شود که یکی از آنها جلوگیری از حضور بانوان زنجیرزن در هیات‌های مذهبی و گل‌مالی کردن خودروهاست که ماموران انتظامی و راهور در صورت مشاهده چنین مواردی برخوردهای لازم و قانونی را صورت خواهند داد. این مقام انتظامی نوشتن شعارهای سخیف روی خودروها، نصب تمثال و شمایل ائمه اطهار (ع) روی درب هیات و تداخل زن و مرد در مراسم عزاداری را از دیگر ممنوعیت‌های اعمال شده عنوان کرد و از هیات‌های عزادار نیز خواست رعایت حال همسایگان را هنگام برپایی مراسم عزاداری کرده و از پخش صدای مداحان در معابر عمومی در ساعات پایانی شب (عموما ساعت ۲۴ به بعد) خودداری کنند. وی با بیان اینکه در ایام عزاداری ماه محرم پلیس در کنار عزاداران حضور مستمر دارد و در این ایام از ظرفیت پلیس افتخاری نیز استفاده می‌شود، از هیات‌های عزادار و عموم مردم خواست با ماموران پلیس همکاری لازم را داشته باشند. معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در ماه محرم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف و در عین حال افزایش رأفت و گذشت در جامعه هستیم، گفت: این مسئله نشان می‌دهد اگر فرهنگ محرم و عاشورا را در طول سال برای خود پیاده کنیم، تاثیرات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

وی همچنین با قدردانی از هیات‌های مذهبی که در سال‌های اخیر همکاری بسیار خوبی با پلیس داشته‌اند، افزود: هدف همه ما اقامه عزای سرور و سالار شهیدان به‌شکلی شایسته و در شأن و شخصیت آن امام معصوم (ع) است؛ به همین منظور برای هرچه بهتر برگزار کردن مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان و برخورداری از اجر کافی لازم است برخی نکات در شب‌های عزاداری رعایت شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l58j6