دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 19350
تاریخ انتشار: 1401/06/08 00:11
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد

بهبود 17 رتبه‌ای شاخص محیط کسب‌وکار

مطابق آخرین گزارش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، شاخص محیط کسب‌وکار استان اصفهان از رتبه ۱۵ کشوری به رتبه ۹ ارتقا یافته است. براساس آمار، شاخص محیط کسب‌وکار استان از ۹۸ در پاییز ۱۴۰۰ به ۵۷ در زمستان ۱۴۰۰ کاهش یافت که نشان‌دهنده بهبود وضعیت محیط کسب‌وکار استان است.

در سال ۱۳۹۰ پس از تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار در مجلس و به‌موجب این قانون، به‌منظور اطلاع سیاست‌گذاران از وضعیت محیط کسب‌وکار کشور، شاخص‌های ملی و استانی محیط کسب‌وکار به‌طور سالانه و فصلی با همکاری اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف کشور استخراج و معرفی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از بهبود 17 رتبه‌ای شاخص محیط کسب‌وکار استان اصفهان در بهار ۱۴۰۱ خبر داد و تصریح کرد: شاخص محیط کسب‌وکار استان اصفهان از زمستان ۱۳۹۷ تا بهار ۱۴۰۱ در مجموع ۱۷ رتبه بهبود یافت. به‌گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، مسعود گلشیرازی با بیان اهمیت فضای فضای کسب‌وکار در توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال استان و کشور تصریح کرد: هیات نمایندگان دوره نهم اتاق اصفهان همواره بهبود فضای کسب‌وکار استان، شاخص‌گرایی و کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی و بهبود محیط کسب‌وکار استان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند. دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان افزود: کسب رتبه ۵ شاخص محیط کسب‌وکار کشور بهترین عملکرد اقتصاد استان در حوزه محیط کسب‌وکار از آغاز اجرای طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار در پاییز ۱۳۹۵ بوده است.

بهبود شاخص محیط کسب‌وکار

گلشیرازی استمرار بهبود شاخص محیط کسب‌وکار استان را نتیجه همدلی و همکاری بخش خصوصی و دولتی به‌ویژه عزم راسخ برای تحقق شعار پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید و توسعه اشتغال، همچنین برگزاری منسجم و اثر بخش جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل استان در سال‌های گذشته دانست. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه فضای نامناسب کسب‌وکار در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران و فعالان اقتصادی استان بوده است، تصریح کرد: رتبه ۲۳ و ۲۴ اصفهان در شاخص محیط کسب‌وکار در سال‌های ۹۶ و ۹۷ سبب شد، هیات نمایندگان فعلی اتاق اصفهان بهبود شاخص‌های اقتصادی استان به‌ویژه بهبود محیط کسب‌وکار را در اولویت اهداف و برنامه‌های خود برای اتاق بازرگانی دوره نهم قرار دهند.

رتبه ۲۴ استان اصفهان

وی بااشاره به رتبه ۲۴ استان اصفهان در شاخص محیط کسب‌وکار در سال ۹۷ و بهبود آن در بهار ۱۴۰۱ تصریح کرد: هیات نمایندگان دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان، وفاق، همدلی و هم‌افزایی میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولت و حمایت از توسعه اقتصادی و اشتغال استان را مهم‌ترین برنامه خود برای حمایت از بهبود فضای کسب‌وکار قرار داد که خوشبختانه  باوجود تحریم‌های ظالمانه غرب و همچنین وقوع پاندمی کرونا شاهد بهبود چشمگیر محیط کسب‌وکار استان هستیم.

اقدامات پارلمان بخش خصوصی

گلشیرازی در ادامه به تشریح اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان با هدف بهبود محیط کسب‌وکار پرداخت و افزود: اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم فعالیت خود، علاوه بر پیگیری مشکلات کلان اقتصاد استان و کشور، رفع مشکلات موردی اعضا و فعالان اقتصادی را نیز در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و با تشکیل میزهای تخصصی در بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک و میز تجارت فرامرزی و همچنین برگزاری رویدادهای ملی و استانی برای پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، گام‌های ارزشمندی در این حوزه برداشته است.

 وی تشکیل شتاب‌دهنده تجارت با هدف شتابدهی به فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارهای استان در حوزه توسعه صادرات را یکی از اقدامات انجام‌گرفته در این حوزه خواند و گفت: تجارت الکترونیک و بازاریابی و فروش به‌همراه ایجاد مرکز تخصصی کسب‌وکار و استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی به‌منظور پیگیری مشکلات حوزه‌های مختلف کسب‌وکار از دیگر اقدامات مهمی است که در این مدت انجام شده است. این اقدامات به‌منظور ارتقای اکوسیستم اقتصادی استان انجام پذیرفته و در صورت همکاری دولت، ادامه خواهد داشت.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ادامه ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم، به‌ویژه عزم راسخ استاندار جوان و انقلابی استان برای حمایت از تولید و اشتغال استان، روند بهبود محیط کسب‌وکار استمرار یافته و شاهد توسعه سرمایه‌گذاری استان باشیم.

سخن پایانی

قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در سال ۱۳۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که به‌موجب این قانون، به‌منظور اطلاع سیاست‌گذاران از وضعیت محیط کسب‌وکار کشور، شاخص‌های ملی و استانی محیط کسب‌وکار به‌طور سالانه و فصلی با همکاری اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف کشور استخراج و معرفی می‌شود. برمبنای آخرین گزارش، شاخص فضای کسب‌وکار اصفهان از ۵.۵۷ در زمستان ۱۴۰۰ به ۵.۷۹ در بهار ۱۴۰۱ تغییر یافت. شاخص عددی بین یک تا ۱۰ و کاهش آن، نشان‌دهنده بهبود فضای کسب‌وکار است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qavg