آغاز همکاری استراتژیک میان گروه صنعتی بوتان و بوش

دستیابی انحصاری تولید و فروش محصول اروپایی در ایران

منیر حضوری: امضای برجام به بهبود روابط ایران و کشورهای پیشرفته کمک بسیاری کرده است. پس از گذشت یک سال از توافق هسته‌ای، زمینه همکاری ما با این کشورها فراهم شده تا جایی که می‌توان به عنوان نمونه از خرید هواپیما، همکاری خودرویی و مورد اخیر یعنی همکاری دو شرکت بوش و بوتان یاد کرد.

مراسم آغاز همکاری استراتژیک شرکت بوتان و بوش با حضور شاهین خلیلی، رییس هیات‌مدیره شرکت بوتان، توماس بائور عضو هیات‌مدیره شرکت بوش آلمان، استیون یونگ مدیر کل بخش ترکیه و خاورمیانه بوش آلمان برگزار شد. در این مراسم گروه صنعتی بوتان با شرکت بوش آلمان قرارداد همکاری امضا کرد که بر اساس آن برخی محصولات شرکت بوش در ایران تولید و به بازار عرضه می‌شود. به این ترتیب گروه صنعتی بوتان موفق شد با یکی از با سابقه‌ترین برندهای لوازم‌خانگی اروپایی در ایران شروع به همکاری کند.


۱۰درصد از درآمد بوش صرف تحقیق و توسعه
شاهین خلیلی، رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی بوتان ضمن ابراز خرسندی از آغاز همکاری استراتژیک میان گروه صنعتی بوتان و بوش، اظهار کرد: بر مبنای این قرارداد شرکت بوتان، تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خانگی گرمایشی را با نام تجاری بوش به صورت انحصاری در ایران به عهده می‌گیرد. خلیلی با اشاره به پیشینه طولانی حضور شرکت بوش آلمان در ایران گفت: شرکت بوش ۹۳ سال پیش نخستین دفتر فروش خود را در ایران، تاسیس و با امضای یادداشت تفاهمی با شرکت دیزل الکتریک ایران، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی آغاز کرد. وی ادامه داد: این شرکت آلمانی در سال ۱۳۴۹ میلادی با یک شرکت ایرانی در تولید قطعات خودرو (شمع) کار خود را از حوزه لوازم‌خانگی به حوزه قطعه‌سازی خودرو گسترش داد. رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی بوتان با اشاره به تاریخچه حضور این برند خوشنام اروپایی در ایران اظهار کرد: امروز فروش این محصول بیش از ۷۰میلیارد یورو است و در بیش از ۱۵۰ کشور فعالیت می‌کند. وی سپس به دلایل همکاری با این گروه صنعتی خوشنام اشاره کرد و گفت: افزایش رشد و توسعه در ارائه خدمات بهتر به مشتری است؛ کسی که نان را سر سفره ما می‌گذارد. معروف‌ترین نقل قول از روبرت بوش این است که ترجیح می‌دهم سرمایه‌ام را از دست بدهم اما اعتماد مشتری را از دست ندهم. رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی بوتان ادامه داد: این شرکت سالانه ۱۰درصد از درآمد فروش خود را صرف پژوهش و توسعه می‌کند که باعث روزآمد شدن و پیشرفت صنایع مربوط به لوازم‌خانگی در ایران هم می‌شود. خلیلی دلیل دوم همکاری را در پویایی دانست و گفت: در دنیایی که چرخه عمر محصولات کوتاه‌تر می‌شود و نوآوری‌ها هر روز جدی‌تر، ما شریکی را انتخاب کرده‌ایم که همواره به دنبال اختراع است. این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: با نگاهی به تاریخ فعالیت بوتان متوجه می‌شوید که هر ساله به دنبال نوآوری در محصولات خود بوده است. امروز افتخار ما این است که محصولات ما در بین بیش از ۱۱میلیون خانوار ایرانی مورد استقبال قرار گرفته است. احترام به محیط‌زیست دلیل دیگری بود که خلیلی از آن نام برد و تصریح کرد: خوشبختانه ایران منابع طبیعی عظیمی دارد اما در قبال نسل آینده مسئول هستیم که از منابع طبیعی به درستی استفاده کنیم. ما سعی می‌کنیم هر سال محصولاتی را عرضه کنیم که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. وی تاکید کرد: افتخار ما این است که بتوانیم رشد و توسعه شرکت‌ها را همراه با توجه به منافع ملی و افزایش اشتغال برای جوان‌ها فراهم کنیم.


کمک به افزایش اشتغال
مجید شایامهر، مدیر بازاریابی محصول گروه صنعتی بوتان نیز در این مراسم با اشاره به اشتغالزایی این قرارداد، گفت: براساس قرارداد امضا شده، خط تولید جدید کارخانه بوتان مستقر در شهرستان ساوه احداث خواهد شد و با راه‌اندازی آن، نیروهای جدیدی را استخدام خواهیم کرد. وی به تشریح جزییات این قرارداد پرداخت و گفت: براساس این قرارداد، ۳ محصول پکیج شوفاژ دیواری ۲۴، ۲۸ و ۳۵ کیلووات در ایران تولید و عرضه می‌شود. مدیر بازاریابی محصول گروه صنعتی بوتان با تاکید بر اینکه این ۳ مدل برای شروع انتخاب شده و در ادامه مسیر، تعداد آن افزایش پیدا می‌کند تصریح کرد: این محصولات از مدل‌های روز است که اکنون در اروپا تولید و عرضه می‌شود و با امضای این قرارداد، تولید آنها از نیمه نخست سال آینده در ایران آغاز خواهد شد. شایامهر در پاسخ به این پرسش که آیا این محصولات قرار است فقط در ایران عرضه شوند یا برنامه صادراتی نیز برای آن دیده شده است، گفت: در گام نخست قرار است تولیدات این همکاری به بازار داخلی ایران عرضه شود اما از آنجا که مقرر شده همکاری‌ها بلندمدت باشد، تولید برای صادرات محصولات نیز در سال‌های آینده امکانپذیر است.

نگاه بلندمدت آلمان به بازار ایران
استیون یونگ مدیر کل بخش ترکیه و خاورمیانه بوش آلمان نیز در این مراسم با اشاره به قدمت حضور بوش در ایران اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷م بوش دوباره به ایران آمده که نشان مشخصی از تعهد بوش و نگاه بلندمدت به بازار ایران است. وی با بی‌نظیر دانستن توانایی ایران گفت: ما می‌توانیم به نوسازی و توسعه اقتصادی ایران کمک کنیم و در طیف گسترده‌ای از خدمات و محصولات با یکدیگر همکاری کنیم. استیون یونگ خاطرنشان کرد: شرکت بوش، امروز با ۳۹۰هزار نیروی‌انسانی به ۱۵۰ کشور جهان صادرات دارد و ایران هم می‌تواند یکی از بازارهای هدف ما باشد. مدیر کل بخش ترکیه و خاورمیانه بوش آلمان تاکید کرد: ما قصد داریم به فناوری جدیدی دست پیدا کنیم و به سمت ایجاد جهانی نو به پیش برویم. هدف ما ایجاد زندگی ایمن‌تر و دوستدار محیط‌زیست برای تمام مردم است.

بازار ایران بی‌همتاست
گفتنی است، توماس بائور عضو هیات‌مدیره بوش آلمان با ابراز خرسندی از همکاری بوش و بوتان نیز در این مراسم گفت: از آنجایی‌که همکاری ما با ایران ریشه قدیمی دارد، حضور امروز ما در ایران بسیار مهم است. وی با بیان تاریخچه حضور بوش در ایران اذعان کرد: ایران تاریخ طولانی و غنی دارد و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری را در خود جای داده است. ۹۳ سال پیش به ایران آمدیم و از نخستین دفتر فروش در این کشور بهره‌برداری کنیم. وی ادامه داد: شرکت بوش در سال ۱۳۰۳ نخستین دفتر فروش خود را در ایران افتتاح کرد. پس از آن از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۹ با شرکت دیزل الکتریک همکاری کرد و با همکاری یک شرکت ایرانی تولید شمع ماشین در ایران آغاز شد. عضو هیات‌مدیره بوش آلمان در ادامه با بی‌همتا دانستن بازار ایران اظهار کرد: بازار ایران یک بازار حرفه‌ای برای تجارت بین‌المللی و گسترش همکاری تجاری است. توماس بایور ادمه داد: در ایران ۹۷درصد خانوارها در شهرها ساکن و ۷۰درصد روستاییان به گاز سراسری وصل هستند و این عامل باعث شد شرکت بوش برای گسترش همکاری با بوتان به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده دستگاه‌های گرم‌کننده اقدام کند. وی همچنین ابراز کرد: خوشبختانه امروز در ایران تمایل زیادی برای افزایش بهره‌وری و استفاده از انرژی و کاهش مصرف انرژی وجود دارد.

خدمات منحصربه‌فرد بوش
و بوتان به مشتریان
در ادامه این مراسم، مهدی چنگیزی، رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی بوتان با معرفی شرکت تموتکنیک بوش اظهار کرد: تمرکز این شرکت بر مدیریت منابع و انعطاف‌پذیری در سیستم‌ها برای حمایت از منافع مشتری است. وی موضوع همکاری دو شرکت را تولید، فروش و ارائه خدمات دانست و اظهار کرد: در تلاش هستیم سطح همکاری با بوش را افزایش دهیم. با توجه به خروج از رکود اقتصادی در کشور به کمک اعضای بوتان قصد داریم سهم محصولات را افزایش دهیم و تلاش کنیم خدمات منحصربه‌فردی به مشتری ارائه دهیم.


چاپ