ماجرای کم شدن سهمیه سوخت از کارت ادامه دارد

از ادعا تا واقعیت

چندی پیش کلیپی در فضای مجازی دست به‌دست شد که در آن فردی مدعی کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت می‌شود، این در حالی است که بازرسی‌های دوره‌ای سازمان ملی استاندارد و همچنین مکانیسم کار نازل‌های بنزین، همگی ادعای کم‌فروشی را رد می‌کند.

 ماجرا از این قرار بود که در این فیلم فردی در یک جایگاه سوخت اعلام می‌کند: «سیستم پمپ‌ها طوری طراحی شده که عملا شما حدود ۳ لیتر بنزین کمتری از آنچه که در صفحه نمایش نشان داده می‌شود، دریافت می‌کنید.»
این فرد البته استدلال خود را بر عملکرد ‌سه‌پره‌ای بنا کرده که در پمپ‌های بنزین تعبیه شده تا از وجود هوا در بنزین جلوگیری کند. اما به‌گفته این فرد «این سه‌پره وظیفه شمارش واحد بنزین دریافتی را نیز برعهده دارد و از آنجا که در ابتدای شلنگ پمپ قرار گرفته عملا باعث می‌شود در زمان قطع سوخت‌گیری حدود ۳ لیتر بنزین به باک وارد نشود و در همان شلنگ بماند.» این فرد مدعی است «بعد از اتمام سوخت‌گیری و در حالی که ۳ لیتر بنزین در شلنگ باقی مانده، این سه‌پره به‌صورت معکوس می‌چرخد و بنزین درون شلنگ به داخل مخزن بازمی‌گردد.»
هرچند برخی از رسانه‌ها در رد این ادعا از نگاه فنی به انتشار چند گزارش و خبر پرداختند اما چرا بعد از گذشت مدت‌ها از زمان استفاده از کارت‌های سوخت، هنوز پرسشی مبنی بر علت کسر شدن سهمیه بنزین از کارت‌ها مطرح می‌شود.


به پیام «کارت خود را بردارید» توجه کنید


از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در آبان، سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی دوباره اجباری شد. حالا برخی شهروندان می‌گویند در هر بار سوخت‌گیری، بین ۲ تا ۴ لیتر از سهمیه بنزین آنها کم شده است. برخی نیز هم کم شدن ناگهانی چند لیتر بنزین از کارت سوخت خود خبر می‌دهند. دفعه قبل در فرآیند سوخت‌گیری با کارت بنزین نیز همین مشکل مطرح شد و دامنه بالایی هم گرفت. آن زمان عنوان شد اگر فرآیند سوخت‌گیری به شیوه درست موردنظر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی انجام نشود، امکان دارد تا سقف ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کارت سوخت فرد کاسته شود. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز در چند مرحله اطلاعاتی را منتشر و عنوان کرد سیستم سوخت‌گیری تنها برای جلوگیری از تخلف احتمالی و خارج کردن زودهنگام کارت سوخت در هنگام سوخت‌گیری تعریف شده و در صورتی که پس از پایان سوخت‌گیری، راننده ابتدا نازل را بر جای خود گذاشته و پس از دیدن پیام «کارت خود را بردارید» نسبت به خارج کردن کارت سوخت خود اقدام کند، امکان ندارد حتی یک‌قطره بیشتر از سهمیه وی کسر شود. بر این اساس، اگر در هنگام سوخت‌گیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقدار باقیمانده که ۳.۹۹ لیتر است، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای مثال اگر دو لیتر سوخت‌گیری کرده و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده، به کارت برگردانده می‌شود.


از طریق سامانه ۰۹۶۲۷ پیگیری کنید


شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هنوز در زمینه ادعاهای مطرح شده موضع‌گیری نکرده اما سری قبل با قاطعیت اعلام شد اگر فرآیند سوخت‌گیری با استفاده از کارت سوخت شخصی انجام شود، به هیچ عنوان از سهمیه افراد کسر نخواهد شد. به‌گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی علت این مسئله این است که وسط عملیات سوخت‌گیری کارت خارج می‌شود، به محض اینکه سوخت‌گیری انجام و نازل سر جایش قرار گرفت، قطع‌کن نازل فعال می‌شود و پیام «لطفا کارت خود را بردارید» روی صفحه مانیتور ظاهر می‌شود که اگر فرد در این زمان کارت خود را خارج کند، هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌آید.

سخنگوی این شرکت توصیه کرد رانندگان حتما پس از ظاهر شدن عبارت «لطفا کارت خود را بردارید»، به برداشتن کارت خود اقدام کنند، چراکه در غیر این صورت، ممکن است یک یا ۲ لیتر کاهش سهمیه برای فرد اتفاق بیفتد و علت این است که هنوز ارتباط قطع‌کن نازل با سامانه برقرار نشده است.

به گزارش گسترش‌نیوز، فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به شکایت از برخی جایگاهداران سوخت، گفت: از سال ۸۶ همزمان با سهمیه‌بندی بنزین، سامانه ثبت شکایات مردمی در زمینه فعالیت مجازی عرضه سوخت با شماره تماس ۰۹۶۲۷ آغاز به‌کار کرد و از سال گذشته به‌صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌کند.

او ادامه داد: آن دسته از افرادی که با مشکلاتی از این قبیل در جایگاه‌های عرضه سوخت روبه‌رو می‌شوند، می‌توانند با شماره ۰۹۶۲۷ سامانه ثبت شکایات و پاسخگویی تماس حاصل و شکایت خود را ثبت کنند.
کاهی تصریح کرد: مردم در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل در جایگاه‌های سوخت شماره جایگاه، ردیف سوخت‌گیری و شماره تلمبه را یادداشت و در سامانه اعلام کنند تا ظرف مدت ۷۲ ساعت به آن رسیدگی شود.
او بیان کرد: به‌طور میانگین روزانه بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تماس به ثبت می‌رسد که ضمن پاسخگویی توسط کارشناسان پاسخگو، پیگیری و اعمال قانون می‌شود.


بازرسی‌های دوره‌ای سازمان ملی استاندارد



مسئولیت کنترل کمیت فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های سراسر کشور برعهده سازمان ملی استاندارد ایران است و این نهاد همه تلمبه‌های فروش فرآورده‌های نفتی را به‌طور مستمر مورد آزمایش و کنترل قرار می‌دهد. بازرسی‌های دوره‌ای سازمان ملی استاندارد در سال ۹۸ حکایت از کم‌فروشی برخی جایگاه‌های سوخت داشت که به پلمب آنها منجر شد. به‌گفته نیره پیروز‌بخت، رئیس سازمان استاندارد، آبان سال ۹۸، ۵ هزار و ۱۰۰ نازل جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفت و از این میان ۲۱۵ مورد به‌علت کم فروشی مردود اعلام و پلمب شد. علت پلمب نیز نه کم‌فروشی ۳ لیتری به‌دلیل سه‌پره بلکه وجود هوا در بنزین عنوان شده بود. پیروزبخت با بیان اینکه کمیت و کیفیت سوخت بعد از افزایش نرخ آن از نگرانی‌های سازمان استاندارد است، گفت: این کم‌فروشی به‌علت وجود هوا داخل نازل بود.


گشتی در شهر


برخی‌ها می‌گویند بنزین زدیم اما آمپر بنزین خودرو تکان نخورده است. برخی هم می‌گویند در تعدادی از جایگاه‌های سوخت با ترفندهای مختلف اقدام به فروش مکمل یا اکتان‌افزای بنزین می‌کنند و در مواردی هم کارگران شاغل در جایگاه‌ها به‌ویژه در هنگام سوخت‌گیری برای خودروهایی که راننده حاضر نیست خودش بنزین بزند، اقدام به کم‌فروشی می‌کنند. اینها بخشی از انتقادها و شایعات مردم درباره ترفندها و کلک‌ها و دردسرهای بنزین زدن در برخی جایگاه‌های سوخت‌گیری است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اما در واکنش به این انتقادها و شایعه‌ها اعلام کرد شماره تلفن ۰۹۶۲۷ در سراسر کشور برای دریافت انتقادها فعال است و مردم می‌توانند در صورت شائبه کم‌فروشی بنزین، نام و نشانی جایگاه مربوطه و ساعت سوخت‌گیری را اطلاع دهند. در سامانه نظارتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران این امکان وجود دارد که موجودی بنزین مخازن جایگاه‌ها کنترل شود و حتی از طریق دوربین‌های مداربسته نصب شده در جایگاه‌های سوخت، می‌توان خطاهای احتمالی را کنترل کرد.

پیش از این هم بارها شایعه فروش هوا به‌جای بنزین در برخی جایگاه‌های سوخت مطرح بوده و پاسخ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور این است که باتوجه به کنترل دوره‌ای جایگاه‌ها ازسوی سازمان استاندارد و شرکت یادشده، امکان کم‌فروشی و فروش هوا به‌جای بنزین منتفی است. مشاهدات میدانی از وضعیت عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت و گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد نارضایتی از عملکرد نیروهای شاغل در جایگاه‌ها کم و بیش وجود دارد؛ به‌ویژه اینکه برخی شهروندان از جمله خانم‌ها گلایه دارند که کارگران جایگاه‌ها کلاه سرشان می‌گذارند و از اعتماد آنها سوءاستفاده می‌کنند. یک راه‌حل این است که این افراد برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، قبل از سوخت‌گیری دقت کنند که در صفحه نمایش وضعیت سوخت‌گیری صفر باشد و بعد اقدام به سوخت‌گیری کنند.


چاپ