تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی در پله آخر

احتمال افزایش ۳۰ درصدی نرخ پرواز

پس از آنکه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ۱۸ مهر از جدیدترین نرخ‌نامه پروازهای داخلی رونمایی کرد، لیست جدید قیمت‌ها چه از سمت مصرف‌کنندگان و چه ازسوی سیاست‌گذاران با واکنش منفی گسترده روبه‌رو شد؛ به‌گونه‌ای که وزرای راه، گردشگری و دادگستری به موضوع ورود کرده و خواهان کاهش نرخ بلیت شدند و البته که سازمان هواپیمایی کشوری هم به‌عنوان نهاد بالادستی صنعت هوانوردی همراه با شورای‌عالی هواپیمایی و همچنین کمیسیون عمران مجلس با نرخ‌نامه جدید مخالفت کرد.


در کنار اینها، شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هم هر کدام انتقادات و هشدارهای تندی به شرکت‌های هواپیمایی و تشکل صنفی مربوطه نسبت به افزایش ناگهانی نرخ بلیت صادر کردند.
افزایش قیمت‌ها از ۸۰ تا ۱۵۰ درصد تخمین زده می‌شد و بهانه افزایش نرخ نیز مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر فروش حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز و همچنین افزایش نرخ دلار بود.


تناقض‌گویی در اعلام نرخ پایه دلار


صمتبه‌گفته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، آخرین نرخ‌نامه بلیت هواپیما در شهریور ۹۸ تدوین شده بود که در آن زمان ملاک قیمت‌گذاری حداقلی و حداکثری بلیت هواپیما، ارزنیمایی ۱۱ هزار تومانی بود.
در نرخ‌نامه جدید که قرار بود از ابتدای آبان امسال اعمال شود اما با ممانعت وزیر راه، اجرای آن متوقف شد، دلار ۲۷ هزار تومانی پایه نرخ‌گذاری‌ها تعیین شده بود.
وزیر راه اعلام کرد نباید براساس نرخ‌های حبابی دلار، نرخ بلیت هواپیما تعیین شود.

اظهارنظر مقامات مرتبط با صنعت هوانوردی به‌حدی متناقض با یکدیگر است که به‌عنوان نمونه یک عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با مهر از نهایی شدن محاسبه نرخ بلیت پروازهای داخلی با دلار ۲۷ هزار تومانی خبر داده، اما ازسوی دیگر معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از در نظر گرفتن دلار ۱۱ هزار تومانی به‌عنوان پایه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما می‌گوید.
به‌گفته برخی فعالان صنعت هوانوردی، نرخ پایه تعیین نرخ بلیت به همان نرخ‌های مصوب در شهریور ۹۸ که ازسوی مجلس و ۲ سازمان تعزیرات و حمایت هم تایید شده بود، برگشت داده شد اما ارز پایه که در آن نرخ‌نامه (شهریور ۹۸) ۱۱ هزار تومان تعیین شده بود، قرار است در نرخ‌نامه جدید ۲۷ هزار تومان در نظر گرفته شود.


حذف تعیین کف قیمتی


در همین حال براساس اخبار منتشر شده، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد در نرخ‌نامه جدید، نباید کف قیمتی در نظر گرفته شودو در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نرخ‌نامه قبلی (شهریور ۹۸) اجازه حذف کف نرخ را نداده بود، در نرخ‌نامه سری جدید، به‌دلیل اعمال نفوذ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان حمایت درباره حذف کف قیمتی ورودی نداشت. در همین شرایط برخی از اعضای انجمن شرکت‌های هواپیمایی در روزهای گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها تاکید کردند سقف نرخ بلیت پروازها نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۳۲ درصد افزایش خواهد داشت. با این همه بر این نکته هم تاکید شده که اجرای این نرخ‌ها الزامی نیست و شرکت‌ها می‌توانند پایین‌تر از آن را از مسافران اخذ کنند؛ به‌ویژه که درحال‌حاضر تقاضا کم است و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند نرخ را تا سقف اعلام شده، از مسافران دریافت کنند.


شرکت‌های هواپیمایی زیانده هستند


صمتکاپیتان اصغر عبدالله‌پور، نایب رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی منتظرند سازمان هواپیمایی کشوری نرخی را در نظر بگیرد تا آنها براساس همان نرخ اقدام کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا باتوجه به قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، دخالت سازمان هواپیمایی کشوری در تعیین نرخ بلیت‌ها، قانونی است یا خیر، گفت: سازمان هواپیمایی می‌تواند با استفاده از ابزار «صدور مجوز پرواز» در نرخ‌گذاری ایرلاین‌ها برای بلیت پروازهای داخلی دخالت کند. عرضه و تقاضا یک طرف قضیه است و جایگاه قانونی سازمان هواپیمایی کشوری، طرف دیگر.
نایب رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری هم منافع مردم و مسافران را در نظر می‌گیرد و هم شرکت‌ها را، تصریح کرد: درحال‌حاضر شرکت‌های هواپیمایی زیانده هستند؛ به‌ویژه که با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، هیچ پروازی نمی‌تواند با تمام ظرفیت انجام شود. 
نرخ ارز نیز مرتب در نوسان است اما نرخ بلیت هیچ تغییری نکرده است.


خطر حذف ایرلاین‌ها از چرخه فعالیت


وی با اشاره به اقدام شهرداری‌ها در بستن حساب شرکت‌های هواپیمایی برای گرفتن مطالبات‌شان از ایرلاین‌ها (ذیل قانون عوارض ۵ درصدی فروش هر بلیت هواپیما)، خاطرنشان کرد: هلال‌احمر نیز مانند شهرداری‌ها با شکایت از ایرلاین‌ها، اقدام به برداشت مستقیم از حساب ایرلاین‌ها با حکم دادگاه می‌کند. 

تحریم‌ها هم فشار مضاعف بر این صنعت وارد کرده‌اند. در کنار همه اینها، الزام به فروش صندلی پرواز تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، آن هم بدون جبران این کاهش درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی ازسوی دولت، زیاندهی ایرلاین‌ها را تشدید کرده است.
وی با تاکید بر اینکه قرار شده با همکاری نمایندگان مجلس و کمیسیون عمران، قانون دریافت عوارض شهرداری و هلال‌احمر از درآمد شرکت‌های هواپیمایی را حذف کنیم، گفت: اگر این روند ادامه یابد، تا ۶ ماه آینده تعدادی از ایرلاین‌ها از چرخه فعالیت حذف می‌شوند. شرکت ملی پخش هم هزینه هر بار سوخت‌گیری را نقدی دریافت می‌کند.

نایب رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اعطای تسهیلات کرونایی به ایرلاین‌ها گفت: هنوز همه شرکت‌های هواپیمایی این تسهیلات را کامل دریافت نکرده‌اند؛ آنهایی هم که دریافت کرده‌اند، تنها بخشی از مبلغ مصوب را دریافت کرده‌اند.
 اتفاق عجیب دیگر اینکه، دولت بخشی از همین مبالغ اندکی که به‌عنوان تسهیلات کرونایی داده شده را، پیش از آنکه به حساب ایرلاین‌ها واریز شود، به‌عنوان مطالباتش برداشته است!


جلسه نهایی تعیین نرخ بلیت


صمتابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز تاکید کرد: تا زمانی که بخشنامه جدید صادر نشود، بلیت‌ها با همان ارقام سابق به فروش خواهند رسید.
جلالی درباره زمان ابلاغ قیمت‌های جدید گفت: من احتمال می‌دهم برنامه‌ای برای افزایش نرخ نداشته باشیم، چون قیمت‌ها را براساس دلار ۱۱ هزار تومانی محاسبه کرده‌ایم.


چاپ