خسارت بوئینگ اوکراینی چقدر است؟

اگرچه ستادکل نیروهای مسلح کشور به طور رسمی مسئولیت سانحه رخ داده برای بوئینگ اوکراینی در چهارشنبه ۱۸ دی را بر عهده گرفته و با این کار به حرف و حدیث‌ها درباره علت سانحه پایان داده است،

اما هنوز برخی پرسش‌ها درباره این سانحه در ذهن مردم باقی است؛ به عنوان مثال برخی می‌پرسند خسارتی که باید بابت از دست رفتن ۱۷۶ سرنشین این پرواز و از بین رفتن هواپیما داده شود، چقدر است؟
بعید است هنوز کسی باشد که خبر را نداند، اینکه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، صبح چهارشنبه گذشته در حالی که تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند، مورد شلیک اشتباه پدافند ایران قرار گرفت و سقوط کرد. همه افراد حاضر در این پرواز شامل ۱۴۷ ایرانی، ۱۰ افغانستانی، ۴ سوئدی، ۶ کانادایی و یک بریتانیایی کشته شدند.
هنوز میزان دقیقی از خسارتی که باید برای ساقط شدن هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ پرداخت شود، مشخص نیست اما ارزش این هواپیما ۱۰۶ میلیون دلار برآورد شده است. برخی اعتقاد دارند با توجه به گذشتن ۳ سال از عمر این هواپیما، میزان غرامتی که برای آن پرداخت می‌شود پایین‌تر از ارزش آن و بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار خواهد بود.

غرامت مسافران
یک کارشناس رسمی دادگستری در صنعت هوانوردی می‌گوید براساس قوانین بین‌المللی، باید به ازای هر مسافر خارجی ۲۰ هزار دلار از سوی ایران پرداخت شود.
علیرضا بحیرایی در پاسخ به صمت با بیان اینکه در جنگ، بلوا و شورش، بیمه به شرکت هواپیمایی و مسافران آن خسارتی پرداخت نمی‌کند، اظهارکرد: مسافران هواپیمای اوکراینی دارای بیمه بین‌المللی بوده‌اند اما بر اساس قوانین، کشوری که موجب خسارت وارد شدن به هواپیما شده است، باید به دولت کشور مالک هواپیما غرامت پرداخت کند.
او با اشاره به اینکه بازماندگان مسافران ایرانی این پرواز بر اساس قانون داخل کشور دیه آنان را خواهند گرفت، افزود: براساس قانون بین‌المللی، به ازای هر مسافر خارجی باید ۲۰۰ هزار فرانک طلای فرانسه معادل ۲۰ هزار دلار امریکا، غرامت پرداخت شود.
بحیرایی با اشاره به نرخ حدود ۱۰۰ میلیون دلاری بوئینگ ۷۳۷ نو گفت: خسارت این هواپیما باید از سوی دولت ایران به اوکراین پرداخت شود.

هم ایران غرامت می‌دهد، هم اوکراین
بررسی منابع خبری داخلی و خارجی نشان می‌دهد هنوز جزییات نحوه و میزان پرداخت غرامت این حادثه معلوم نیست. قوانین بین‌المللی مسئولیت پرداخت غرامت در حوادث هوایی را متوجه ایرلاین می‌داند اما به دلیل ساقط شدن هواپیما در ایران، ملاحظات دیگری وجود دارد که در روند قضایی جدی بررسی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه گفت: به طور عادی شرکت‌های بهره‌بردار مسئول پرداخت خسارت هستند، اما با توجه به اینکه سقوط هواپیمای اوکراینی، حادثه‌ای معمولی نبوده است، پرداخت خسارت آن به توافق ایران و اوکراین بستگی دارد.
به اعتقاد برخی کارشناسان، هر دو کشور ایران و اوکراین باید غرامت دهند چراکه ایرلاین اوکراین در شرایط ناامن در آسمان ایران پرواز کرده است. آنها اعتقاد دارند که ایرلاین بین‌المللی اوکراین باید با اوج گرفتن تنش‌های ایران و امریکا، پرواز را لغو می‌کرد.

میزان خسارت، ۱۵۰ میلیون دلار
غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی، اعلام کرد: میزان خسارت به هواپیمای اوکراینی حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. به گفته او خسارت مسافر، خدمه و بار حدود ۲۴ میلیون دلار و خسارت بدنه ۷۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار مجموع خسارتی است که ایران باید پرداخت کند.
غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی نیز اعلام کرده دولت ایران در زمینه پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی همکاری خوبی خواهد داشت.

خسارت ۲۳۰ هزار دلاری خانواده قربانیان
قوانین بین‌المللی، حداکثر میزان غرامت پرداختی به خانواده‌های قربانیان را ۲۳۰ هزار دلار برآورد می‌کند اما نحوه پرداخت آن در این حادثه مبهم است. آنچه از سخنان مقامات مسئول برمی‌آید، نشان از این دارد که ایران و اوکراین برای نحوه پرداخت این غرامت مذاکره خواهند کرد.
بر اساس گزارش رویترز، نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرده است که این کشور به خانواده هریک از قربانیان، ۸ هزار و ۳۵۰ دلار می‌پردازد. مقامات اوکراین همچنین اعلام کرده‌اند به خانواده‌های قربانیان کمک می‌کنند تا از ایران، ایرلاین و شرکت‌های بیمه غرامت دریافت کنند.
بر اساس گزارش یکی از رسانه‌های کانادایی به نام گلوب‌اندمیل، احتمال دارد ایرلاین اوکراین نیز در این حادثه محکوم شود که در این صورت بیمه آن باید همه خسارت‌ها را حتی اگر از ۲۳۰ هزار دلار هم فراتر رود، بپردازد.
جو فیورنت وکیلی در ونکوور که ۳ سال است در حوزه قوانین هوانوردی کار می‌کند. وی به این رسانه گفت: شهروندان کانادا و اوکراین در این پرواز بوده‌اند و هر دو این کشورها کنوانسیون مونترال را تصویب کرده‌اند اما ایران هنوز با کنوانسیون قدیمی‌تر ورشو کار می‌کند که محدودیت‌های کمتری در پرداخت غرامت دارد.
بر اساس کنوانسیون مونترآل، در حوادث هوایی ایرلاین ملزم به پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان است. این غرامت بر اساس سن و موقعیت مالی هر فرد متفاوت است و حداکثر می‌تواند تا ۲۳۰ هزار دلار باشد و اگر خانواده بتواند خسارتی بالاتر از این میزان را اثبات کند، ایرلاین موظف به پرداخت خسارت بیشتر است، مگر اینکه ایرلاین هم بتواند اثبات کند که سهل‌انگاری رخ داده است.
وی افزود: مانند هر اتفاق منجر به فوت دیگری، روند محاسبه خسارت بسیار وابسته به موقعیت افراد است. برای مثال خسارت‌های مالی برای یک قربانی بزرگسال که درآمد خوبی دارد، بالاتر از یک بچه یا دانش‌آموز است.

بر اساس کنوانسیون مونترآل که در سال
۱۹۹۹ میلادی تصویب شد، مرحله نخست، پرداخت غرامت خودکار است.
 با استناد به ماده ۱۷ این کنوانسیون، برای پرداخت این مبلغ، شرکت مسافری هوایی نمی‌تواند موضوع مسئولیت نداشتن خود در سقوط را عنوان کند.
 رادریک وینسور، وکیلی در تورنتو که در پرونده قضایی فاجعه هوایی هند در سال ۱۹۸۵ حضور داشته است، به گلوب‌اندمیل گفت: خانواده‌ها باید تمام آنچه را که به آنها تعلق می‌گیرد، دنبال کنند.
 آنها باید روند شکایت را در سریع‌ترین زمان ممکن شروع کنند تا از هر تاخیر غیرضروری جلوگیری کنند و زمان را از دست ندهند. بر اساس کنوانسیون مونترآل، محدودیت زمان ۲ سال پس از تاریخ سقوط هواپیماست.

بررسی سانحه بوئینگ ۷۳۷ با حضور ایران، اوکراین و کانادا
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تشکیل جلسه سه جانبه کارشناسان ایران، اوکراین و کانادا برای بررسی حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در صبح سه شنبه خبر داد.
به گزارش صمت به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، رضا جعفرزاده اظهارکرد: با ورود کارشناسان بررسی سانحه کانادایی، نخستین نشست سه جانبه با حضور کارشناسان در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شد.
وی افزود: در این نشست کارشناسان ۳ کشور روند بررسی سانحه در روزهای گذشته را مورد بررسی قرار دادند و مقرر شد برنامه‌ریزی لازم برای استمرار روند بررسی سانحه انجام شود.
جعفرزاده تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری ایران از همان دقایق ابتدایی بعد از بروز سانحه پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراینی برای حضور نماینده کشورهای طراح، سازنده، بهره‌بردار و کشورهایی که شهروندان آنان در این پرواز حضور داشتند، اعلام آمادگی کرده بود که نمایندگان کشورهای کانادا و اوکراین در ایران حضور یافتند.

کارشناسان ایکائو به تهران می‌آیند
سازمان ناظر بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) اعلام کرد براساس درخواست ایران، کارشناسان فنی خود را برای کمک به روند تحقیقات درباره حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی به تهران اعزام می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از دویچه وله آلمان، سازمان بین‌المللی ایکائو مستقر در کانادا ضمن اعلام این خبر افزود به گروه‌های مختلف کارشناسی از جمله کارشناسانی از شرکت بوئینگ و اوکراین ملحق خواهد شد. این رسانه افزود: ایکائو به طور معمول، به طور مستقیم در تحقیقات شرکت ندارد اما نقش مشاور را ایفا می‌کند.
یکی از وظایف اصلی ایکائو تضمین انجام تحقیقات براساس استانداردهای هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی است. مسئولان این سازمان می‌گویند این سازمان محفلی برای همکاری در همه زمینه‌های هوانوردی غیرنظامی برای ۱۹۳ کشور عضو است.
ایکائو نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که ماموریت هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در جهان را برعهده دارد. مقر این سازمان که بر اساس کنوانسیون شیکاگو ایجاد شده و بسیاری از کشورها عضو آن هستند، مونترال کانادا است.
ایران از این سازمان ناظر بین‌المللی دعوت کرده کارشناسان خود را برای انجام تحقیقات درباره سانحه بوئینگ اوکراین در ایران اعزام کند.


چاپ