نگذارید آبروی هوانوردی کشور را ببرند

شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت امسال در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت ارتقای ایمنی و تلاش برای کاهش سوانح حمل‌ونقل از تشکیل ستاد ایمنی حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران با ماموریت ارتقای ایمنی حمل‌ونقل با بررسی دلایل وقوع سوانح، ارائه توصیه‌نامه‌ها، ترویج ایمنی و پیشگیری از وقوع سوانح با استفاده از رویکرد کاهش ریسک خبر داده است.

می‌خواهم خطاب به آقای آدم‌نژاد بگویم بیش از ۸ ماه از اطلاع‌رسانی جنابعالی در این زمینه گذشته است و همچنان سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی امور ایمنی و امنیت در صنعت هوانوردی تجاری، در کنار نظارت بر امنیت هوانوردی و نیز صدور مجوزها و صلاحیت‌های مربوطه، به بررسی و تعیین خاطی در حوادث هوایی نیز می‌پردازد که این تداخل آشکار منافع، اصل بی‌طرفی در قضاوت و در نتیجه آرای صادره را به شدت زیر سوال می‌برد، نمونه عینی آن را در حادثه هوایی یاسوج و واقعه تلخ اخیر برای بوئینگ اوکراین شاهد بوده‌ایم.
کوتاهی سازمان هواپیمایی کشوری
به ویژه از منظر نحوه بررسی در کنار اظهارات پرحاشیه و زودهنگام بلندپایه‌ترین مقامات سازمان در زمینه دلایل وقوع حادثه اخیر بر کسی پوشیده نیست. اما آیا سازمانی که در بیانیه رسمی اخیر خود نیز دست برده و بخش مهمی از آن را که درباره دلایل تشخیص اشتباه این سازمان درباره علت سانحه بوده است، حذف می‌کند، در بررسی حادثه‌ای که خود به سبب انجام ندادن وظیفه ممنوعیت پروازها در شرایط بسیار خطرناک، متهم آن به شمار می‌رود، صلاحیت قضاوت، بررسی و حتی نگهداری مدارک و مستندات مربوط به واقعه را دارد؟
نگذارید بیش از این با آبروی صنعت هوانوردی کشور در اثر عملکرد برخی افراد ناموجه و غیرمسئول بازی شود.
امیرحسین صراف ـ تحلیلگر صنعت هوانوردی


چاپ