معاون وزیر راه و شهرسازی از بدهی ۷ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران راه خبر داد

نیاز ۷۰ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های زیربنایی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید حدود ۷۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه‌های اصلی، حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و حدود ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در سراسر کشور در دست ساخت است که به سرانجام رساندن آنها نیازمند حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش صمت، خیرالله خادمی در نشست خبری که روز گذشته در چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، گفت: دولت سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور، در اختیار ما قرار می‌دهد و بخش خصوصی نیز حدود هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کند. در مجموع سالانه حدود ۷ هزار میلیارد تومان در زمینه ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور هزینه می‌شود که در قالب طرح‌های مصوب که پیوست قانون بودجه هستند، در اختیار ما قرار می‌گیرد. خادمی ادامه داد: حدود ۱۲ هزار کیلومتر مسیر ریلی، جاده‌ای و آزادراهی در سراسر کشور در حال ساخت داریم که حدود ۷۸۰۰ کیلومتر از این راه‌ها، بزرگراه و راه‌های اصلی هستند. همچنین حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و حدود ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت است. این پروژه‌ها در قالب ۱۱۰۰ قرارداد اجرایی با پیمانکاران در حال اجرا است. او با اشاره به اینکه برای مجموع این پروژه‌ها بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شده، اضافه کرد: باتوجه به اینکه برخی از این پروژه‌ها در سال‌های آینده تکمیل می‌شوند و بحث افزایش هزینه‌ها را داریم، به سرانجام رساندن این پروژه‌ها نیازمند حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ساخت ۳۷۵۰ کیلومتر آزادراه، ۹ هزار کیلومتر مسیر ریلی جدید و حدود ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در برنامه کاری ماست. ساخت و تکمیل این پروژه‌ها به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. خادمی با اشاره به مبنای اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: براساس تاکید وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند، پروژه‌هایی که در شبکه‌های کریدوری کشور تاثیر بیشتری دارند و پروژه‌های مناطق محروم، در اولویت تکمیل و ساخت قرار گرفته‌اند. او با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون حدود ۲۲۰ کیلومتر آزادراه در کشور تحویل داده‌ایم، افزود: برنامه ما این است که ۵۸۰ کیلومتر شبکه آزادراهی تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

پایان پروژه اتصال ریلی ایران-افغانستان
 خادمی با بیان اینکه در ۲ سال اخیر، حدود هزار کیلومتر مسیر ریلی به بهره‌برداری رسیده، اضافه کرد: خط‌آهن ایران-افغانستان از جمله پروژه‌هایی است که کار ساخت آن در خاک ایران به اتمام رسیده و ادامه مسیر باید داخل خاک افغانستان ساخته شود که امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد؛ البته این مسئله بستگی به تصمیم افغانستان دارد. با در نظر گرفتن این مسیر، در مجموع حدود ۱۱۰۰ کیلومتر در سال‌های اخیر به شبکه ریلی که مجموع آن ۱۱ هزار کیلومتر است، افزوده شده که رقم قابل‌توجهی است.
او با اشاره به اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی در دو دولت اخیر یادآور شد: در این سال‌ها به‌طور متوسط سالی حدود هزار کیلومتر بزرگراه تحویل داده شده و این روند تا ۱۴۰۰ ادامه دارد.

اتصال ۳ استان به شبکه ریلی در دستور کار
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره پروژه‌های ریلی در دست اجرا در کشور گفت: ۳۴ طرح راه‌آهن که در مجموع شامل حدود ۱۰ هزار کیلومتر طرح ریلی است، در برنامه داریم که از این میان، حدود ۳۳۰۰ کیلومتر در حال اجراست.
خادمی توضیح داد: از جمله اولویت‌های ما اتصال استان‌های اردبیل، کردستان و چهارمحال‌وبختیاری به شبکه ریلی است. همچنین امیدواریم ساخت خط‌آهن زاهدان-چابهار تا ۱۴۰۰ به سرانجام برسد. او یادآور شد: راه‌آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر نیز از پروژه‌های مهم است که زیرسازی آن پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد و در صورت تامین منابع مالی، تا آخر ۹۹ یا اوایل ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، زیرسازی خط‌آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر، پیشرفت ۶۳ درصدی دارد.

بدهی شرکت ساخت به پیمانکاران راه
خادمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مجموع بدهی‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به پیمانکاران گفت: این شرکت حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت پروژه تا پایان امسال دارد. برآورد ما این است که برای حدود هزار میلیارد تومان هم صورت وضعیت صادر نشده است؛ بنابراین در مجموع حدود ۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌ها بدهی داریم. ۷۰۰ میلیارد تومان هم بدهی در زمینه سهم مشارکت آزادراه‌ها داریم.
وی ادامه داد: برآورد ما از بدهی اداره‌های استانی در بخش بزرگراهی هم ۲ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین در مجموع حدود ۷ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران در کل کشور در بخش زیرساختی و حمل‌ونقلی داریم.

وابستگی خط‌آهن اهواز به فاینانس
معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن اهواز-اصفهان گفت: این خط‌آهن با حدود ۱۰۰ کیلومتر طول، یکی از مسیرهای اصلی ریلی کشور است که بندر امام خمینی و خوزستان را از کوتاه‌ترین مسیر به اصفهان متصل خواهد کرد. او افزود: مطالعات اولیه این خط پیش از انقلاب و بعد از انقلاب نیز ۲ بار مطالعه تکمیلی درباره این طرح انجام شده است. درحال‌حاضر مطالعه مربوط به فاز نخست این پروژه از اصفهان تا اهواز و از آنجا به بندر امام، آماده شده که براساس آن، پروژه دوخطه و برقی تعریف شده است. خادمی با بیان اینکه ساخت این پروژه نیازمند بودجه فراوانی است، گفت: این مسیر ریلی از پروژه‌های مهم ما برای فاینانس است و در سفر اخیر به چین نیز آن را پیشنهاد دادیم. براساس برآوردها، ساخت این پروژه نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که با منابع عادی کشور نمی‌توان آن را انجام داد.


چاپ