رشد ۸ درصدی بازارهای هدف صادراتی استان قم

فهیمه ملک‌محمدی - گروه تجارت: یکی از موضوعاتی که اتاق بازرگانی و بخش خصوصی استان قم در حال پیگیری آن است بحث پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری است که این هیات‌های تجاری با تناسب تولیدات استان وارد کشور می‌شوند.

همچنین تولیدکنندگان و تاجران استان در کشورهای هدف که قابلیت جذب کالاهای استان را دارند، حضور پیدا می‌کنند. مسئولان استان قم در حال پیگیری این موضوع هستند که با اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، بازارهای جدیدی به‌دست آورند. به گفته کارشناسان، ورود به عرصه بازارهای جهانی معیارها و شاخص‌های خاص خود را دارد؛ به‌طور حتم نخست باید تولیدات خود را از نظر بسته‌بندی، کیفیت و نوع مواد اولیه، خدمات پس از فروش، نشان‌سازی و... بازنگری کنیم زیرا این عوامل می‌تواند به ما کمک کند بازارهای جهانی بیشتری پیدا کنیم. بنابراین کشورهای هدفی را که می‌خواهیم به‌دست آوریم باید از همه نظر بررسی کرد.


کاهش ۱۰ درصدی صادرات قم
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه در ۶ماه نخست امسال از نظر وزنی ۴۱هزار و ۵۳۷هزار تن کالا از استان قم صادر شده است، می‌گوید: استان قم در ۶ماهه امسال نزدیک به ۶۴میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰درصد کاهش را تجربه کرده است. احمد ذاکری در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: البته سال گذشته در بحث قیمت نسبی هر کیلوگرم در دلار، زیر یک دلار یعنی ۹۹سنت بود اما در ۶ ماهه نخست امسال به ۱ دلار و ۵۴ سنت رسید که حدود ۵۵درصد افزایش داشته است. وی ادامه می‌دهد: در بحث صادرات کل کالا در ۶ ماهه نخست امسال بخش صنعت نزدیک به ۲۲هزار دلار، بخش معدن و محصولات معدنی بیش از ۱۶هزار دلار، بخش محصولات شیمیایی و پتروشیمی ۱۰/۵هزار دلار را به خود اختصاص داده‌اند و مابقی ارزش صادراتی استان در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی هستند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح می‌کند: در ۳ ماهه نخست سال جاری با رشد صادرات و در ۳ماهه دوم با کاهش صادرات روبه‌رو شدیم. علت این کاهش تعطیلات فصلی واحدهای تولیدی بوده است. ذاکری خاطرنشان می‌کند: با توجه به اقداماتی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در زمینه افزایش صادرات درنظرگرفته امیدواریم بتوانیم در ۶ماهه دوم این کاهش ۱۰درصدی صادرات را جبران کنیم و به تراز مثبت برسیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه یکی از اقداماتی که استان امسال در حوزه تجارت خارجی انجام داده بحث صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی بوده است، تاکید می‌کند: از ابتدای امسال تا مرداد حدود ۱۶۲ کارت بازرگانی صادر و تمدید شد که در مقایسه با سال گذشته که ۱۳۳ کارت بازرگانی بود ۲۹درصد در زمینه صدور و تمدید این کارت رشد داشته‌ایم. ذاکری با اشاره به بحث کد تعرفه کالاهای صادراتی اظهار می‌کند: از نظر تعداد کد تعرفه‌های صادراتی تا مرداد امسال صدور ۵۱ کارت بازرگانی داشتیم. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم می‌گوید: همچنین یکی از موضوعاتی که در استان شاهد رشد آن بوده‌ایم موضوع تعداد کشورهای هدف صادراتی است که به نوعی اجرای این امر، افزایش صادرات در بازارهای هدف را در پی دارد.


بازار هدف قم به ۳۴ کشور رسید
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح می‌کند: سال گذشته تعداد کشورهای هدف صادراتی استان قم ۲۶ کشور بود اما تا مرداد سال جاری تعداد کشورهای هدف صادراتی به ۳۴ کشور رسید که در این زمینه شاهد ۸درصد رشد بودیم. وی با اشاره به رشد تعداد کشورهای هدف استان قم ابراز می‌کند: رشد کشورهای هدف استان قم نشان‌دهنده این است که استان در نظر دارد بازارهای هدف دیگری را پیدا کند تا بتواند به جمع ارزش صادراتی خود اضافه کند. ذاکری بیان می‌کند: با توجه به رکودی که در بازار به وجود آمد و همچنین مشکلاتی که بخش صنعت با آن مواجه شد متاسفانه تولید کم شد، اما با اقداماتی که دولت در زمینه ستاد تسهیل نقدینگی درنظر گرفته مقرر شده ۱۶هزار میلیارد تومان به بخش صنعت اختصاص داده شود. وی اضافه می‌کند: تاکنون بیش از ۸۶میلیارد تومان تسهیلات نقدینگی به بخش صنعت داده شده که به‌طور حتم با افزایش نقدینگی و حجم سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رشد تولید در ۶ ماهه دوم امسال به‌طور قطع با افزایش صادرات مواجه خواهیم شد. ذاکری تصریح می‌کند: یکی از برنامه‌هایی که استان قم پیگیری می‌کند بحث بسته حمایتی است که سازمان توسعه و تجارت برای افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در نظر گرفته است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار می‌کند: استان قم از سیاست‌های دولت در بحث افزایش صادرات پیروی کرده و از تسهیلاتی که در بسته حمایتی صادرات در بحث مشوق‌هایی که برای صادرات در نظر گرفته شده استفاده می‌کند، به همین منظور این تسهیلات را به بخش صنعت و معدن اعطاء کرده‌ایم. ذاکری ادامه می‌دهد: با توجه به نوع تولیداتی که در استان داریم و بررسی‌هایی که بخش‌های خصوصی و اتاق بازرگانی انجام می‌دهند یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دستور کار قرار دادیم بحث افزایش کشورهای هدف صادراتی است، امیدواریم تمامی این تلاش‌ها منتهی به افزایش صادرات استان شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تاکید می‌کند: صادرات می‌تواند به نوعی صنعت ما را از رکود خارج کند، به‌طور کلی یکی از راهکارهای خروج از رکود صنعت بحث بازاریابی و صادرات کالاها است، تجربه به ما ثابت کرده در دوران رکود واحدهای تولیدی که بازارهای هدف خود را حفظ کرده بودند و به نوعی کار صادرات انجام می‌دادند توانستند از رکود خارج شوند. وی تاکید می‌کند: ما به‌دنبال حفظ ظرفیت موجود واحدهای تولیدی و همچنین بازارهای هدف هستیم زیرا باید به افزایش صادرات دست پیدا کنیم اما به طور قطع برای رشد صادرات که یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و سند چشم‌انداز کشور است باید در گام نخست از ظرفیت موجود واحدهای تولیدی صیانت کرده و آنها را حفظ کنیم و گام دوم برای رسیدن به رشد صادراتی افزایش ظرفیت تولید است، بنابراین لازم است تولید ما با کمترین مشکل به فعالیت خود ادامه دهد.


عراق و افغانستان بازارهای اصلی
رییس اتاق بازرگانی استان قم نیز می‌گوید: آنچه آمار نشان می‌دهد استان قم در ۶ماهه نخست امسال حدود ۶۴میلیون دلار صادرات داشته که در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۱۰درصدی روبه‌رو شده است. ابوالفضل خاکی در گفت‌وگو با با اشاره به اقلام صادراتی استان قم می‌افزاید: اقلام صادراتی استان به ترتیب اولویت مواد پلاستیک، غلات (انواع اسنک‌هایی که از غلات تولید می‌شود)، سرب و محصولات فلزی، انواع کفش‌های ماشینی، انواع موادهای پتروشیمی و شیمیایی است. کالاهای صادراتی استان به کشورهای عراق، افغانستان و آسیای میانه صادر شده است.
وی تصریح می‌کند: در ۶ماهه نخست امسال تصمیمی که دولت گرفته تسهیلات بیشتر برای واحدهای تولیدی است، همچنین دریافت تسهیلات با سود کمتر و اجازه ورود مواد اولیه به صورت خریدهای نسیه در اولویت کاری قرار گرفته است. خاکی تصریح می‌کند: برای نیمه دوم امسال با توجه به وارداتی که با نرخ‌های ارزان وارد بازار می‌شود باید تلاش کنیم قیمت تمام‌شده محصول را به حداقل ممکن برسانیم تا کالای رقابتی در بازار صادراتی داشته باشیم. رییس اتاق بازرگانی استان قم اظهار می‌کند: همان‌طور که می‌دانید بازار صادراتی بازار پررقابتی است که کشورهای بسیاری در آن حضور دارند و به رقابت می‌پردازند، بنابراین ایجاد تسهیلات با نرخ‌های پایین، همچنین ورود مواد اولیه با سودهای ۵درصد در سال به تولیدکننده کمک می‌کند محصول خود را به قمیت پایین‌تری عرضه و بازارهای هدف را از آن خود کند. رییس اتاق بازرگانی استان قم با بیان اینکه امیدواریم در ۶ماهه دوم سال ۹۵ بتوانیم این کاهش صادرات را جبران کنیم، ادامه می‌دهد: بازارهای اصلی استان عراق و افغانستان است چون بیشترین صادرات به این دو کشور است. یکی از برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم برگزاری نمایشگاهی در دو استان کربلا و نجف است که باید با حضور سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان به‌صورت مستقیم در بازارهای عراق انجام شود.


نکته پایانی
به گفته کارشناسان، در زمینه صادرات باید از روش سنتی خارج شویم و به سمت علمی شدن حرکت کنیم. صادرات و بازاریابی یک علم در دنیا محسوب می‌شود به هرحال باید از این علم و دانش استفاده کرد و از تجربه‌هایی که شرکت‌های هلدینگ در امر صادرات به‌دست آورده‌اند بهره برد تا شاهد افزایش صادرات باشیم.


چاپ