همکاری با هدف توسعه بازار هدف

توسعه بازارهای هدف گیلان با همکاری کشورهای اروپایی

فهیمه ملک محمدی - گروه تجارت: عراق، کشورهای سی‌آی‌اس، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه مهم‌ترین بازارهای هدف برای گیلان هستند، مسئولان این استان تلاش می‌کنند در سال جاری کشورهای اروپایی و چین را نیز به بازارهای هدف استان اضافه کنند.

به گفته کارشناسان، این استان در سال جاری باید در زمینه صادرات بتواند در بازار کشورهای اروپایی جایگاه مناسبی پیدا کند، اگرچه در حال حاضر استان گیلان به چندین کشور اروپایی هم صادرات دارد اما باید بازارهای هدف آن گسترش پیدا کند تا این استان بتواند صادرات چشمگیری در حوزه‌های مختلف داشته باشد.


گسترش روابط تجاری با آذربایجان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان می‌گوید: برنامه‌هایی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی استان درنظر گرفته‌ایم و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امسال صادرات محصولات کشاورزی که در استان تولید می‌شود، تا حد قابل قبولی افزایش پیدا کند. علی منتظری در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه در زمینه صادرات گل و گیاه هم برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم، می‌افزاید: نشستی را با بخش خانه صنعت و معدن برگزار کردیم که محصولات صنعتی را از استان صادر کنیم چون در حال حاضر ۵۰ واحد صنعتی از استان صادرات انجام می‌دهند، به همین منظور برنامه‌ریزی کردیم ۲۰۰ واحد را که محصولات صادراتی دارند، به صادرات تشویق کنیم که بتوانند با ورود در این حوزه محصولات خود را صادر کنند. وی تصریح می‌کند: همچنین جلسات متعددی را با تولیدکنندگان، مناطق آزاد، بنادر و گمرک برگزار کردیم که بتوانیم در سال جاری صادرات چشمگیری داشته باشیم. متاسفانه هنوز مشوق‌های صادراتی پرداخت نشده اما دولت در این زمینه پیگیر است که این برنامه را هر چه سریع‌تر اجرا کند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان درباره اعزام هیات‌های تجاری ادامه می‌دهد: تا پایان شهریور هیات تجاری استان را از سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف و اتاق بازرگانی به آذربایجان اعزام خواهیم کرد. این سفر به منظور گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همچنین توسعه صادرات انجام می‌شود. همچنین به دنبال این هستیم که یک هیات تجاری از استان تا یک ماه آینده به کشور چین اعزام کنیم. وی اضافه می‌کند: اگر کشورهای اروپایی به بازار هدف استان اضافه شود، تاجران و صادرکنندگان می‌توانند ارتباطات بیشتری داشته باشند بنابراین می‌توانند از لحاظ تنوع محصول، کالاهای بیشتری را صادر کنند. منتظری تاکید می‌کند: مهم‌ترین مشکل در زمینه صادرات ناآگاهی صادرکننده از نحوه صادرات و نبود تشکل‌های صادراتی است، باید تشکل‌هایی که بتوانند بازارهای هدف را شناسایی کنند ایجاد شود که در این زمینه به تولیدکنندگان کمک شود که به‌راحتی محصولات‌شان را در بازارهای هدف صادر کنند. این مشکل هم در استان و هم در کشور از عمده‌ترین مشکلات صادرکنندگان است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان بیان می‌کند: همچنین صادرکنندگان در زمینه محصولاتی که مورد نیاز بازارهای هدف است علم و آگاهی کافی ندارند که مطابق با سلیقه مشتری تولید و صادرات انجام دهند. امیدواریم سال جاری در این زمینه بیشتر کار شود تا شاهد افزایش صادرات در بازارهای بین‌المللی باشیم. وی ادامه می‌دهد: محصولات صادراتی استان درحال حاضر محصولات کشاورزی، صیفی‌جات (خیار، گوجه و محصولات سردرختی)، انواع سبزی، خشکبار، مواد معدنی و تولیدات صنعتی است.


راه‌اندازی تشکل‌های صادراتی
منتظری با بیان اینکه برای رفع مشکلات صادرات باید تشکل‌های صادراتی راه‌اندازی شود، اظهار می‌کند: راه‌اندازی تشکل‌های صادراتی برای توسعه و افزایش صادرات استان می‌تواند بسیار موثر باشد، همچنین دولت هم باید از این تشکل‌ها حمایت کند. شناسایی بازار هدف و حمایت صادرکنندگان در بازارها و پرداخت مشوق‌های صادراتی می‌تواند در زمینه صادرات بسیار کارگشا باشد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اظهار می‌کند: امیدواریم موانعی که برای صادرات در گمرک و بنادر وجود دارد، هر چه سریع‌تر برطرف شود که جذابیت لازم برای صادرکنندگان در زمینه صادرات ایجاد شود. وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت برنامه‌ای را در استان گیلان برای توسعه صادرات در دستور کار قرار داده است، تاکید می‌کند: برنامه‌های درنظر گرفته شده در استان گیلان به طور آزمایشی اجرا می‌شود، ما هم در این زمینه کار علمی را شروع کرده‌ایم. پیگیر این موضوع هستیم که از بنادر و دیگر نقاط استان گیلان چه کالاهایی را بهتر می‌شود صادر کرد.
 همچنین برنامه دیگر سازمان توسعه تجارت شناسایی بازار هدف است. منتظری تصریح می‌کند: در حال حاضر کار صادرات و واردات وابسته به داشتن علم است و بدون دانش و آگاهی در این زمینه نمی‌توان کار صادرات انجام داد، صادرکنندگان بر اساس تجربه این کار را انجام می‌دهند و کار علمی و هدفمندی که همیشه و مستمر انجام شود نبوده است. باید به دنبال این باشیم که کار صادرات را به صورت علمی، هدفمند و مستمر انجام دهیم. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان تاکید می‌کند: اگر درحال حاضر کالایی را صادر کنیم و فردا به هر دلیل نتوانیم این کار را ادامه دهیم، در این زمینه با مشکل روبه‌رو می‌شویم و هرسال شاهد کاهش صادرات خواهیم بود. باید بازارهای هدف را به گونه‌ای داشته باشیم که به صورت مستمر و همیشگی صادرات انجام دهیم.
وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه صادرات استان گیلان در ۵ ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش روبه‌رو شده است، همان‌طور که می‌دانید بنادر استان از گذشته بنادر واردات (چوب، شمش آهن، انواع فرآورده‌های آهنی) بوده‌اند و به همین منظور در تلاش هستیم از این بنادر برای صادرات هم استفاده کنیم.

رفع مشکلات تعرفه‌ای
پیش از این نیز رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان گفته بود: باید تلاش کنیم زیرساخت‌های افزایش صادرات استان گیلان به روسیه و سایر بازارهای هدف محقق شود.
هادی تیزهوش‌تابان در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: فراهم شدن این زیرساخت‌ها زمینه بسیار خوبی را فراهم می‌کند، همچنین ما بازار بسیار خوبی مثل روسیه داریم که باید از آن استفاده کنیم. وی ادامه می‌دهد: با توجه به موقعیت جغرافیایی روسیه، به دلیل آب و هوای سرد در تامین انواع میوه و محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات و صیفی‌جات مشکلات بسیاری دارد، به همین دلیل گیلان صادرات خوبی در این زمینه به کشور روسیه دارد اما باید توسعه بیشتری پیدا کند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان تصریح می‌کند: باید مشکلات تعرفه‌ای کاهش پیدا کند.
 خوشبختانه گیلان روابط بسیار خوبی دارد اما از لحاظ آماری وضعیت صادرات ما به هیچ وجه امیدوارکننده نیست. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان تقویت زیرساخت‌های افزایش حجم تجاری با روسیه را مورد تاکید قرار داده و خاطرنشان می‌کند: یکی از برنامه‌هایی که سال جاری در دستورکار قرار گرفته، این است که صادرات ایران باید به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ صادراتی به بازار روسیه افزایش پیدا کند.

رونق صادرات به روسیه
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان می‌گوید: با وجود مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم اما امسال فضای صادرات ما برای کشوری مثل روسیه، فضای بسیار مطلوبی شده است. به همین منظور امیدواریم سال جاری اتفاقات خوبی در زمینه صادرات به ویژه با کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه بیفتد و بتوانیم صادرات چشمگیری به این کشورها داشته باشیم. منوچهر صدفی در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: خوشبختانه امسال باتوجه به شرایط ایجادشده و تکمیل زیرساخت‌ها، فرصت‌هایی برای افزایش صادرات استان فراهم می‌شود. بسیار خوش‌بین هستیم که امسال شاهد افزایش صادرات استان در حوزه‌های مختلف باشیم. وی تصریح می‌کند: بنابراین باید تلاش کنیم در همه زمینه‌ها کالاهایی تولید کنیم که بتوانیم در بازارهای بین‌المللی با کشورهای رقیب رقابت کنیم. بنابراین تنها عاملی که می‌تواند ما را در بازارهای هدف موفق کند تولید کالاهای باکیفیت است. رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اظهار می‌کند: بحث رقابت در بازارهای بین‌المللی یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه شود. صادرکننده‌ای که صادرات انجام می‌دهد باید بتواند در بازارهای هدف رقابت کند، اما وقتی نتواند رقابت کند، به‌طور حتم نمی‌تواند صادرات قابل‌توجهی داشته باشد. صدفی با اشاره به عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان گیلان خاطرنشان می‌کند: محصولات نباتی و کشاورزی، خشکبار، سیمان و مصالح ساختمانی، صنایع غذایی، مواد معدنی و کالاهای صنعتی عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان هستند.

نکته پایانی
به گفته کارشناسان، باید تلاش شود کالاهای باکیفیت و متنوع‌تر و کالاهایی که بازارپسندی بیشتری دارد، تولید کنیم. برای تحقق این برنامه‌ها نیاز به علم خاصی است؛ اینطور نیست که تاجران و صادرکنندگان هر طور که بخواهند کالا صادر کنند، بلکه صادرکنندگان باید بازار هدف را بشناسند و سلایق مشتری را مد نظر قرار دهند. همچنین استمرار در امر صادرات از مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.


چاپ