عراق، مهم‌ترین بازار صادراتی اردبیل می‌شود

فهیمه ملک محمدی - گروه‌تجارت: سیب‌زمینی، مصنوعات پلاستیکی، پروپیلن، لاستیک و انواع بیسکویت و نان‌شیرینی ۵ محصول نخست صادراتی استان اردبیل به شمار می‌آیند. یکی از ابزارهای مهم تحقق اهداف صادراتی در حال حاضر اهمیت دادن به موضوع صادرات و پرهیز از خام‌فروشی محصولات تولیدی استان است.

به گفته کارشناسان، ما باید صادرات‌مان را از محصولات مزیت‌دار استان گرفته تا فرآوری محصولات سایر مناطق در اردبیل توسعه دهیم چراکه امروز بازارهای جدیدی در آن سوی مرزها وجود دارد. در حوزه صادرات استان باید شرایط را برای یک حرکت گسترده و توانمند فراهم کنیم. همچنین باید ظرفیت‌های استان را توسعه دهیم و در این‌باره به راهکارهای مختلف توجه کنیم که یکی از این راهکارها توسعه و گسترش مبادلات تجاری است.


۷/۲۲میلیون دلار صادرات اردبیل
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل می‌گوید: اردبیل در ۵ماه نخست امسال حدود ۷/۲۲میلیون دلار صادرات داشته که در این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴درصد افزایش را تجربه کرده است. همچنین در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری برای اردبیل افزایش ۲۴درصدی صادرات درنظر گرفته شد که خوشبختانه تاکنون ۱۴درصد آن محقق شده است. با توجه به صادرات محصول سیب‌زمینی به این استان خوش‌بین هستیم تا پایان سال به اهداف تعیین شده در زمینه صادرات دست پیدا کنیم. مسعود تبادلی در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه در نیمه دوم سال برنامه‌هایی برای افزایش صادرات استان در نظر گرفته شده، می‌افزاید: برای افزایش صادرات باید تولید مطلوبی داشته باشیم. ما در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از طریق ستاد تسهیل نسبت به شناسایی واحدهای نیمه راکد و راکد که توان تولید و صادرات دارند، اقدام کردیم همچنین با همکاری بانک‌های عامل تسهیلانی را در اختیار این واحدها قرار دادیم. وی با بیان اینکه قرار است واحدهای راکد و نیمه‌راکد افزایش تولید داشته و نسبت به صادرات اقدام کنند، ادامه می‌دهد: برای واحدهایی که می‌خواهند پروانه دریافت کنند برنامه‌ای در نظر گرفته شده تا نسبت به ایجاد واحدهایی که صادرات داشته باشند، اقدام کنند. معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل با اشاره به اینکه مشکلات ۲۱۹ واحد تولیدی صادراتی را بررسی و برطرف کردیم، تصریح می‌کند: این مشکلات در جلسات کارگروه که متشکل از سازمان اقتصاد و دارایی و تامین اجتماعی بود، مطرح و نسبت به رفع آنها اقدام شد.
تبادلی تاکید می‌کند: قرار است در نیمه دوم سال جاری یک هیات تجاری از اردبیل با همکاری دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی، استانداری، اتاق تعاون، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی به کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه سفر کند. اواخر مهر امسال این هیات به گرجستان و روسیه می‌رود. هدف از این سفر گسترش روابط تجاری با این کشورها است.
معاون توسعه تجارت خارجی اردبیل اضافه می‌کند: هدف دیگر از سفر این هیات تجاری ایجاد دفاتر تجاری به نمایندگی این استان در بعضی از شهرهای این کشورها است، چراکه با ایجاد این دفاتر می‌توانیم تولیدات را راحت‌تر و به‌صورت مستقیم صادر کنیم. همچنین امسال یک هیات تجاری از اردبیل به نمایشگاه «ایران پروژه» در باکو فرستادیم که این هیات ۱۵ نفری متشکل از اعضای اتاق بازرگانی و واحدهای تولیدی دانش‌بنیان بود. وی تاکید می‌کند: همان‌طور که می‌دانید اردبیل یک استان مرزی است. با باکو حدود ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی داریم، باکو هم دروازه ورودی کشورهای حوزه قفقاز و سی‌آی‌اس است، در نتیجه اولویت بازار هدف ما کشورهای حوزه سی‌آی‌اس (گرجستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان) است.
تبادلی تاکید می‌کند: همچنین ما با تبریز هم‌مرز هستیم و از طرفی ترکیه به تبریز نزدیک است بنابراین با کشور ترکیه هم مراودات تجاری داریم به طوری که امسال یک هیات تجاری به ترکیه اعزام و یک هیات تجاری هم پذیرش کردیم.


توسعه خوشه فرش
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های بازار عراق و توانمندی‌های اردبیل در زمینه صادرات محصولات غذایی مانند سیب‌زمینی، بیسکویت، نوشابه و پلاستیک، این استان می‌تواند با عراق مراوده داشته باشد. عمده‌ترین صادرات استان به کشورهای سی‌آی‌اس، ترکیه و عراق انجام می‌شود. حسین وثوقی ایرانی در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: هیات‌های تجاری را برای اعزام به ۲۴کشور مختلف در نظر گرفته‌ایم. دو ماه پیش یک هیات تجاری از ایتالیا را در زمینه فرش پذیرش کردیم و در نظر داریم با توسعه خوشه فرش صادرات فرش را به این کشور افزایش دهیم. خوشبختانه توسعه صادرات و تجارت با ایتالیا از برنامه‌هایی است که امسال در نظر گرفته‌ایم. ایتالیا جزو بازارهای هدف جدید استان اردبیل است. وی اظهار می‌کند: بسته حمایتی که دولت در زمینه صادرات تدوین کرده بوده ابلاغ شده اما هنوز اجرایی نشده است. در جلسه‌ای که با مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در اردبیل داشتیم گفته شد قرار است این بسته دوباره بررسی و اصلاحاتی روی آن انجام شود. دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل ادامه می‌دهد: امیدواریم این بسته حمایتی تغییر کند و برای محصولات استانی اولویت‌های خاصی در نظر گرفته شود. همان‌طور که می‌دانید سیب‌زمینی محصول استراتژیک و صادراتی استان است اما مشوقی که برای این محصول تعیین شده ۵/۰درصد است، این ۵/۰درصد در قیمت محصول صادراتی که ۱۵۰ دلار است هیچ تاثیری ندارد. وثوقی ایرانی تصریح می‌کند: اگر دولت بتواند برای محصولات کشاورزی و استراتژیک استان‌ها اولویت‌های خاصی در نظر بگیرد می‌توانیم محصولات مهم استان را بیشتر و بهتر به کشورهای هدف صادر کنیم و شاهد افزایش صادرات باشیم. دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل بیان می‌کند: با مشوق‌هایی که دولت در زمینه صادرات در نظر گرفته، اگر حمایت‌ها به موقع اعمال شود می‌توانیم در زمینه تعهداتی که در حوزه صادرات داریم موفقیت‌های چشمگیری را شاهد باشیم. اما اگر مشوق‌ها به موقع پرداخت نشود بخش خصوصی به بخش دولتی اعتماد نمی‌کند و ما نمی‌توانیم نسبت به افزایش صادرات اقدام کنیم. وی با بیان اینکه عمده مشکل صادرکنندگان سرمایه در گردش است، تاکید می‌کند: مشکلات صادرکنندگان در زمینه مالیاتی و تامین اجتماعی است، علاوه‌بر این تغییر قوانین و مقررات یکی دیگر از معضلات صادرکنندگان به شمار می‌رود. دولت باید علاوه بر پرداخت مشوق‌های صادراتی در زمینه اعمال تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای هدف اقداماتی انجام دهد تا با استفاده از تعرفه‌های ترجیحی بتوانیم صادرات به کشورهایی که با آنها مراوده تجاری داریم را توسعه دهیم. وثوقی ایرانی با اشاره به اینکه امسال ۹۲ میلیون دلار از طریق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده، خاطرنشان می‌کند: با روندی که در ۵ماه نخست امسال داشتیم و شاهد افزایش ۱۴درصدی صادرات بودیم، امیدواریم صادرات استان به همان ۲۴درصد افزایش (نسبت به سال گذشته) که تعیین شده دست پیدا کند.


نکته پایانی
به گفته کارشناسان، برنامه‌های صادراتی اگر به درستی اجرا شود تاثیر بسیار مطلوبی به همراه خواهد داشت. اما تحقق این اهداف نیازمند راهکارها و برنامه‌هایی است که همه مسئولان جامعه باید به آن پایبند باشند. از سوی دیگر صادرات غیرنفتی در دولت یازدهم مورد تاکید و توجه بسیاری قرار گرفته، برهمین اساس نخستین اقدامی که دولت باید در زمینه صادرات انجام دهد کاهش قیمت تمام شده کالاهاست تا تاجران در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.


چاپ