قیمت‌های نجومی پرواز شکسته می‌شود؟

 اگر روز آینده بخواهید به استانبول سفر کنید باید حدود ۵۰ تا ۶۵ میلیون تومان برای بلیت هوایی هزینه کنید. البته بلیت‌های ۲۵ میلیونی نیز در برخی آژانس‌های گردشگری فروخته می‌شود. اگرچه کارشناسان می‌گویند بلیت‌های کلاس‌پایین بسته‌شده‌ اما قیمت بلیت‌های اکونومی قطرایرویز ۶۵ میلیون تومان است و اگر بلیت فرست‌کلاس می‌خواهید، خدا به دادتان برسد.


تا همین چند روز پیش، پروازهای مستقیم ترکیش‌ایرلاین و دیگر خطوط هوایی از تهران به استانبول لغو شده‌ و ترکیه اعلام کرده بود ماه اکتبر(مهر) هیچ پروازی به مقصد تهران برگزار نخواهد کرد.
 اما از چند روز پیش خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته از ابتدای مهر ۱۳۹۹ (۲۲سپتامبر۲۰۲۰) پرواز تهران-استانبول توسط شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برقرار خواهدشد.

به‌گفته این مقام صنفی، شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ محمد ‏فرازمند سفیر ایران در ترکیه با عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل‌ونقل ترکیه، راهکارهای افزایش ظرفیت حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند. در این دیدار، وزیر حمل‌ونقل ترکیه اظهارکرد که به‌زودی پروازهای عادی تجاری بین دو کشور با رعایت تدابیر بهداشتی از سر گرفته می‌شود.
به‌گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، این پروازها از اول مهر ازسوی ماهان انجام می‌شود، اما شرکت‌های هواپیمایی دیگر هم می‌توانند با ارائه تقاضا نسبت به برقراری مجدد پرواز تهران-استانبول اقدام کنند.
به‌گفته اسعدی‌سامانی همراه داشتن جواب آزمایش منفی کرونا از آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مربوط به حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز ضرورت دارد.

جولان قیمت‌های نجومی

خبر از سرگیری پروازهای ماهان به مقصد استانبول درحالی منتشرشده که در هفته‌های اخیر خط پروازی قطرایرویز با قیمت‌های نجومی مسافرانی که اقامت ترکیه و اجازه ورود و خروج به کشور را داشتند، جابه‌جا می‌کرد.
ترکیه که زمانی تورهایش از تور کیش و قشم هم ارزان‌تر بود، با شیوع کرونا و ممنوعیت پروازها به یکی از مقاصد گران نرخ تبدیل شده است.
مسافران با شرایط جدید اگر قصد سفر به ترکیه را داشته باشند نه‌تنها باید خرج سفر را با بلیت ۵۰ میلیون تومانی، بلکه با دلار ۲۷ هزار تومانی محاسبه کنند. سفر زمینی هم که از زمان شیوع کرونا همچنان ممنوع است.

قطرایرویز یکه‌تازی می‌کرد

رضا اباذری، مدیر یک آژانس گردشگری در گفت‌وگو با  با بیان اینکه فعلا تنها پروازی که از تهران به مقصد ترکیه انجام می‌شود، پروازهای ایرلاین قطرایرویز است، گفت: البته قرار است از اول مهر خط هوایی ماهان نیز به این پروازها افزوده شود، به همین دلیل نرخ بلیت‌های ترکیه با یکه‌تازی قطر ایرلاین با افزایش چشمگیری مواجه شده بود.
فعالان گردشگری نیز می‌گویند؛ ارزان‌ترین بلیت به مقصد ترکیه ۱۳ میلیون است؛ به شرطی که برای ماه آینده آن را خریداری کنید.
ارژنگ انتصاری، کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با  گفت: در زمینه بلیت‌های پرواز همواره با هجو خبری مواجه‌ هستیم. درحال‌حاضر تنها خط هوایی که همچنان پروازهای تهران به ترکیه را برگزار می‌کند، قطرایرویز است.

انتصاری با اشاره به اینکه قطرایرویز از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد، بیان کرد: خط هوایی ترکیش‌ایرویز پروازهای استانبول به تهران و برعکس را لغو و اعلام کرده که ماه اکتبر نیز پروازی به مقصد تهران نخواهد داشت.
قطرایرویز نیز با سوءاستفاده از فرصت، بلیت‌های کلاس پایین پروازهای خود را بسته است.
او افزود: درحال‌حاضر، بیشتر افرادی که به ترکیه سفر می‌کنند یا سفر کاری می‌روند، یا ساکن ترکیه هستند یا برای انگشت‌نگاری در برخی سفارتخانه‌‌ها مانند سفارت کانادا به ترکیه سفر می‌کنند.

لغو پروازها محدود به ایران نیست

رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری تهران از نگاه دیگری موضوع پروازهای ترکیه را بررسی کرده و با تاکید بر اینکه پروازهای ترکیه برای بسیاری از کشورها لغو شده، گفت: این امر فقط به‌دلیل شیوع کروناست و نه‌تنها برای ایران، بلکه برای تمام کشورهای جهان صادق است. لغو پروازهای مستقیم هم فقط محدود به ترکیه نیست و بیشتر کشورهای جهان چنین اقدامی را انجام داده‌اند.
امیرپویان رفیعی‌شاد در گفت‌وگو با  موضوع افزایش قیمت ارز را بحران اصلی این روزهای اقتصاد ایران دانست و با اشاره به اینکه پشت بحران کرونا پنهان شده‌ایم و حقیقت را نمی‌بینیم، تاکید کرد: اگر مرزها باز شود، با دلار ۲۷ هزار تومانی چه کسی می‌تواند سفر کند؟ اگر مرزها همین امروز باز شود، چند درصد از مردم می‌توانند با دلار ۲۷ هزار تومانی بار سفر خارجی ببندند؟
رفیعی‌شاد گفت: با وجود بحران کرونا تمامی اصناف با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و گردشگری نیز از آسیب‌های ناشی از کرونا مصون نمانده و ضربات جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد شده است. اکنون مشکل هزینه‌های سفر بالا و قدرت مالی مردم هم به دیگر مشکلات افزوده شده است.

سخن پایانی

چند ماهی است شیوع مهمان ناخوانده، مرزهای بسیاری از کشورهای جهان به روی هم بسته شده و در این روند ایران نیز نسبت به کشورهای همسایه همین شرایط را تجربه می‌کند. با این همه، پس از باز شدن مرزها و برقراری خطوط پروازی همچنان مقوله سفر آن‌هم از جنس خارجی، کابوس دلار ۲۷ هزار تومانی را به همراه دارد. حال اینکه چند درصد مردم همچنان قادر به انجام سفرهای خارجی خواهند بود و «سفر» همچنان در سبد خرج‌های سالانه خانوار جای خواهد داشت یا نه، موضوعی است که نیاز به تامل بیشتری دارد.


چاپ