وقتی شبکه‌های اجتماعی به کمک گردشگری می‌آیند

جادوی هشتگ گردشگری

اگر شما امروز بخواهید به یکی از نقاط ایران و جهان سفر کنید و هیچ اطلاعات و عکس و دانشی درباره مقصد مورد نظر نداشته باشید، جادوی هشتگ‌های گردشگری در شبکه‌های اجتماعی عکس‌محور مثل اینستاگرام به کمک شما می‌آید تا از طریق لنز دوربین گوشی‌های هوشمند گردشگران در شهر مقصد، اطلاعات فوق‌العاده‌ای دریافت کنید.

به‌عنوان نمونه، کافی است به هشتگ تهران در اینستاگرام رفته و با میلیون‌ها عکس و اطلاعاتی که گردشگران در سال‌های اخیر در سفر به این شهر منتشر کرده‌اند، آشنا شوید و گشتی مجازی در این شهر را تجربه کنید. معمولا عکس‌هایی که بیشترین لایک را در زمان انتشاردریافت می‌کنند، در فهرست ۹ عکس اول قرار می‌گیرد. البته این‌گونه نیست که روی هشتگ تهران، همه تصاویر مربوط به تهرانگردی و شهر تهران منتشر شود. اما اصولا و عموما چنین است که تصاویر مربوط به تهران و موضوعات مرتبط با آن توسط کاربران روی این هشتگ بارگذاری می‌شود.

ظرفیت تجارت الکترونیک

گردشگری مجازی، یکی از ظرفیت‌های تجارت الکترونیک امروز جهان است. بسیاری از گردشگران چه گردشگران خودمانی و چه کوله‌پشتی‌گردها و چه لاکچری‌گردها، برای سفر به نقاط مختلف جهان، ابتدا، مقصدهای مورد نظر را براساس توصیه‌ها و نظرات و کامنت‌های گردشگران حرفه‌ای مورد بررسی و ارزیابی همه جانبه قرار می‌دهند. مثلا می‌خواهند ببینید که در فلان شهر دنیا، چه بناهایی برای بازدید اولویت بیشتر دارد، چه رستوران‌های معروف و ارزانی در دسترس است و چه زمان‌هایی می‌توان از رویدادهای فرهنگی و هنری و ورزشی شهر مقصد استفاده کرد و اصولا، آیا امکان اقامت در خانه‌های اجاره‌ای شهروندان وجود دارد یا خیر. 
به‌گزارش صمت، در واقع فرصت‌هایی که گردشگری مجازی امروز جهان در اختیار ۳.۵ میلیارد کاربر اینترنت قرار داده، بخشی از هزاران امکانی است که از رهگذر گردشگری آنلاین در اختیار شهروندان دهکده جهانی امروز قرار گرفته و حجم قابل‌توجهی از گردش اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. 

درحال‌حاضر، تارنماهایی مانند «اکسپدیا» (EXPEDIA) یا «ایر.بی.ان.بی» (AIRBNB) از مهم‌ترین درگاه‌های گردشگری مجازی با شمار بالایی بازدیدکننده به‌شمار می‌روند که امکان بازدید بسیاری از کاربران از مکان‌های گردشگری در سراسر جهان را مهیا می‌کنند.

 در ایران با توجه به محدودیت‌هایی که در استفاده از اینترنت و فضای مجازی وجود دارد، گردشگری مجازی به‌معنای واقعی آن وجود ندارد و فراهم شدن زمینه‌های آن نیازمند بسترسازی‌های مناسب است.

ناجی روزگار تلخ گردشگری

متاسفانه در کشور تا پیش از شیوع کرونا و شروع روزگار تلخ صنعت گردشگری، به گردشگری مجازی به‌عنوان امری مهم و تأثیرگذار در جذب گردشگر و پیشرفت صنعت گردشگری هیچ توجهی نشده بود.
گردشگری مجازی چندسالی است در کشورهای توسعه‌یافته یا کشورهای دارای ظرفیت‌های گردشگری راه‌اندازی شده و این امکان را برای گردشگران فراهم کرده که تنها با یک کلیک از مکان‌های گردشگری یک شهر بازدید و در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ هزینه‌ای اطلاعات لازم را کسب کرده و از این طریق درباره مکان‌های مسافرتی خود در روزهای آینده تصمیم‌گیری کند. با گسترش شیوع کرونا و رکود گردشگری کشور، همه شهرها برای خروج گردشگری از رکود ناشی از بحران، بر گردشگری مجازی و تبلیغات گردشگری از طریق فضاهای مجازی متمرکز شدند، چراکه کارشناسان معتقدند گردشگری مجازی پس از فروکش کردن بحران سبب ورود موجی از گردشگران به مناطق دیدنی خواهد شد.
رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان دراین‌باره گفت: در این روزها که بازار گشت‌وگذار در فضای مجازی و اینترنتی داغ است، با ایجاد گردشگری مجازی سعی در جذب گردشگر به استان کردستان در روزهای پس از بحران داریم.

آوات مکاری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به بحران کرونا در جهان اظهار کرد: در این روزهای سخت کرونا و در خانه ماندن که مردم قادر به سفر کردن و بازدید از مکان‌های گردشگری نیستند، گردشگری مجازی تصمیمی از سوی وزارتخانه برای رهایی گردشگری استان از رکود حاصل از بحران کرونا گرفت تا مردم از طریق گردشگری مجازی برای سفرهای آینده خود، بعد از فروکش کردن بحران کرونا برنامه‌ریزی کنند.
وی یکی از اهداف ایجاد گردشگری مجازی را آشنایی بیشتر مردم با مکان‌های گردشگری استان بیان و عنوان کرد: گردشگری مجازی یا تبلیغات مجازی این روزها با هدف آشنایی مردم در اقصی نقاط ایران با مکان‌های گردشگری استان و انتخاب استان کردستان به‌عنوان یکی از مکان‌های مسافرتی خود در روزهای پس از بحران راه‌اندازی شده است.

مکاری ادامه داد: در روزهای بحران کرونا که صنعت گردشگری با رکود روبه‌رو شد، سراسر شهرهای ایران، نیز اقدام به راه‌اندازی گردشگری مجازی کردند و در این راستا عکس‌هایی از مکان‌های گردشگری، فیلم‌های کوتاه، عکس‌های ارسالی مسافران و بخش خصوصی گردشگری استان در فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته شده و از این طریق سعی در جذب مخاطب‌های خاص خود دارند. وی ارائه ابعاد و ارائه تعاریف نو در تبلیغات گردشگری استان را محرکی برای ایجاد انگیزه و جذب بیشتر گردشگر دانست و عنوان کرد: اکنون که استان کردستان به‌عنوان شهر خلاق موسیقی جهان شناخته شده از طریق گردشگری موسیقی و همچنین از طریق گردشگری طبیعت‌گردی و معرفی مسیرهای تازه گردشگری می‌توان بیش از پیش گردشگران را به استان جذب کرد، که متاسفانه در تبلیغات گردشگری استان به این ابعاد گردشگری کمتر توجه شده است. وی عملکرد آژانس‌ها و تورلیدرهای گردشگری را ضعیف برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف گردشگری مجازی، عملکرد ضعیف آژانس‌ها و تورلیدرهای گردشگری در بحث تبلیغات گردشگری استان‌های مختلف کشور است.

تفاوت گردشگری مجازی با سنتی

 استفاده از فناوری‌های نوین رسانه‌ای و دیجیتالی مهم‌ترین ویژگی این گردشگری مجازی است که آن را از گردشگری سنتی متفاوت کرده است. گردشگری مجازی البته نمودهایی از گردشگری سنتی را نیز با خود دارد. 
اطلاع‌رسانی و تبلیغات در زمینه جاذبه‌های گردشگری و همچنین ابزارهایی که بتوان به‌وسیله آن این اطلاعات را به سراسر جهان مخابره کرد، ۲ مقوله مورد توجه گردشگری مجازی است. فروش خدمات از طریق درگاه‌های اینترنتی از مهم‌ترین کارکردهای گردشگری مجازی به‌شمار می‌رود که در این روش، صاحبان کالا، تورهای گردشگری، آژانس‌های هواپیمایی و صاحبان هتل‌ها با معرفی دقیق و انتشار جزییات محصول خود اقدام به خدمت‌رسانی به گردشگران می‌کنند و گردشگران نیز از طریق سامانه‌های اینترنتی یا محصول را خریداری می‌کنند یا برای دیدن جاذبه‌های گردشگری معرفی‌شده، راهی کشور مقصد می‌شوند.

ایرانگردی در روزهای کرونایی

برخی از گردشگران در ایران، از برخی از سایت‌های داخلی و خارجی برای آگاهی از ظرفیت‌های گردشگری ایران استفاده می‌کنند که در ادامه به شماری از آنها اشاره می‌کنیم. شاید بتوان این روزهای کرونایی را با گردشگری مجازی قابل تحمل‌تر کرد. 
- لونلی پلنت، سایتی است که در چند سال گذشته خیلی سر و صدا به پا کرد و بسیاری از مقاصد گردشگری ایران را به مخاطبان بین‌المللی خود معرفی کرده است. لونلی پلنت، میلیون‌ها گردشگر حرفه‌ای دارد که لحظه به لحظه فرصت‌های گردشگری در ایران و جهان را به یکدیگر معرفی می‌کنند. هر شهری که قصد عزیمت دارید، در این سایت با انبوهی از اطلاعات مستند و مصور همراه است. پس lonelyplanet.com را فراموش نکنید! پیدا کردن هم سفر (Travel Buddies) از دیگر امکانات جالب این سایت‌هاست.
- تریپ ادوایزر، از موفق‌ترین و معروف‌ترین فعالان گردشگری مجازی که شاید در فهرست ۵ سایت معتبر گردشگری در اینترنت باشد. در این سایت، خیلی از مقاصد گردشگری توسط کاربران معرفی شده و درباره آن اطلاعات خوبی در دسترس است. 
سایت تریپ ادوایزر، هر از گاهی درباره مقاصدگردشگری جذاب و جالب در ایران، به ارائه گزارش می‌پردازد که این گزارش‌ها تاثیر زیادی در جذب گردشگر خارجی دارد. مشاوره با مشاوران این سایت، یکی از فرصت‌های خوب برای آگاهی از امکانات مقاصد گردشگری شماست. با trispadvisor.com بیشتر آشنا شوید!
- سی ایران، نام پرتالی برای آگاهی از قابلیت‌های گردشگری در سراسر کشور است که استارت‌آپی جوان به‌شمار می‌رود. این سایت را در seeiran.ir دنبال کنید.
- تهران دات‌آی‌آر، نخستین سایت با پسوند ملی ایران است که توسط شهرداری تهران اداره می‌شود و فرصت‌های گردشگری زیادی در آن در دسترس است. خیلی‌ها نمی‌دانند که بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه در تهران است! یا بوستان نهج‌البلاغه یا جوانمردان، بزرگ‌ترین بوستان‌های ایران هستند. این اطلاعات را در Tehran.ir دنبال کنید. 
- ایران تراولز، یکی از سایت‌های جدید در عرصه گردشگری ایران است که می‌کوشد فرصت‌های گردشگری متنوعی را به زبان ساده دراختیار مخاطبان داخلی و خارجی قرار دهد. Irantravels.ir را در نظر داشته باشید.
- سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سایت ichto.ir مرجع اطلاع‌رسانی رسمی گردشگری و صنایع دستی در سراسر کشور است. پیوندهایی که در این پرتال رسمی وجود دارد، شما را به ظرفیت‌های گردشگری مختلفی به چند زبان در سراسر ایران می‌برد.
- توریسم ایران، برندی برای پرتال جامع گردشگری مجازی ایران به‌شمار می‌رود که گر چه از تنوع اطلاعاتی خیلی تخصصی برخوردار نیست، اما تا حدی پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران و علاقه‌مندان به گردشگری در ایران است. سایت tourismiran.ir همانند مجله خبری گردشگری در وب فعال است.
- میراث‌فرهنگی و گردشگری چند سالی است که دارای خبرگزاری جامع شده است. آخرین اطلاعات از دنیای گردشگری ایران را می‌توان در chn.ir هم مشاهده کرد.
- دانش امه گردشگری ایران در سایت iranpedia.ir چند سالی است فعال شده و اطلاعات تخصصی درباره مقاصد گردشگری ایران در فضای اینترنت می‌دهد.
- ایران ویو، یکی دیگر از سایت‌های گردشگری فعال در عرصه گردشگری مجازی کشورمان که در iranview.ir در دسترس است.
- مکان‌بین، تلاش دارد تا شما را با مکان‌های مختلف گردشگری از کاخ‌ها و موزه‌ها گرفته تا آب انبارها و مراکز باستانی و تاریخی متنوع در صدها شهر ایران آشنا کند. با makanbin.com هم آشنا بشوید خوب است! 
- گردشگرها، در سایت gardeshgarha.com در دسترس است و امکانات گردشگری جذاب و جالبی از ظرفیت‌های گردشگری ایران ارائه می‌کند. هتل‌ها و روستاهای مختلف گردشگری در کنار سفرنامه‌های گردشگری از جمله امکانات این پرتال است. 
- کانون راهنمایان گردشگری ایران، از جمله مراکزی است که برای متخصصان گردشگری، فرصت‌های آموزشی مختلفی تدارک دیده است. سایت iftga.ir هم مشاهده کنید.
- شبکه گردشگری مجازی ایران نیز مدتی است که در میان سایت‌های فعال گردشگری ایران به معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران پرداخته که مشاهده آن نیز در سایت http: //iranvtn.ir خالی از لطف نیست.
- دنیای سفر، سایتی خبری در عرصه گردشگری ایران است که رویکرد اطلاع‌رسانی تحلیلی در زمینه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد و در نشانی donyayesafar.com در دسترس است.


چاپ