آغاز پرداخت تسهیلات۱۲ درصدی گردشگری

فعالان گردشگری فاقد کُد کارگاهی، ثبت‌نام کنند

با همه‎گیر شدن کرونا از سال گذشته، دولت بسته حمایتی را برای تاسیسات گردشگری در نظر گرفت. در این راستا، در فروردین امسال، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسته حمایت از صنعت گردشگری را پس از پیگیری‌های این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: دولت با هدف حفظ اشتغال نیروی انسانی حوزه گردشگری با این بسته حمایتی برای فعالان و واحدهای گردشگری موافقت کرده است.

وی با تشریح جزییات این بسته حمایتی گفت: امهال سه ماهه مالیات اعم از مالیات بر درآمد و مالیات ارزش‌افزوده، تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، امهال پرداخت ۲۳ درصدی حق‎بیمه کارفرمایی کارکنان شاغل در واحدهای گردشگری، تعویق پرداخت قبوض حامل‌های انرژی شامل آب، برق و گاز به مدت ۳ ماه و پس از آن به‌طور اقساطی، امکان استفاده از اوراق سرمایه در گردش طرح گام (گواهی اعتبار مولد) و امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲ درصد، از جمله موارد این بسته حمایتی است. همچنین براساس اعلام معاون گردشگری، تمدید دوره امهال ۳ ماهه موارد فوق به ۶ ماه نیز در دست پیگیری است.

ثبت‌نام آغاز شد

به‎تازگی معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گرشگری و صنایع‌دستی به پرداخت تسهیلات گردشگری ۱۲ درصدی اشاره کرد و افزود: ثبت‎نام راهنمایان، اقامتگاه‌های بومگردی و هنرمندان صنایع‌دستی که فاقد کد بیمه کارگاهی هستند برای دریافت تسهیلات گردشگری، آغاز شده و تا پایان تیر ادامه خواهدداشت. ولی تیموری در یک ویدئوکنفرانس، تحریک و مدیریت تقاضای سفرهای داخلی در دوران کرونا از طریق تورهای آشناسازی به پرداخت تسهیلات گردشگری ۱۲ درصدی اشاره کرد و افزود: این تسهیلات به دو گروه تعلق می‌گیرد، گروه نخست، افرادی هستند که کد بیمه‌ای کارگاهی دارند و ثبت‌نام آنها از یک ماه گذشته آغاز شده و تا ۲۰ تیر برای تکمیل ثبت‌نام در سامانه کارا فرصت دارند. وی با بیان اینکه شیوه‌نامه گروه دوم امروز به استان‌ها ابلاغ شده، افزود: گروه دوم کسانی مانند راهنمایان، اقامتگاه‌های بومگردی و هنرمندان صنایع‌دستی فاقد کدبیمه کارگاهی هستند. ثبت‌نام این افراد از فردا آغاز می‌شود و تا پایان تیر ادامه خواهد داشت. ما درصدد هستیم میزان تسهیلات را افزایش دهیم، فعالان حوزه گردشگری نگرانی از لحاظ مبلغ نداشته باشند.

رعایت شیوه‌نامه سفر هوشمند

تیموری در ادامه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تورهای آشناسازی تاکید کرد و گفت: آن چیزی که ما به‎عنوان شیوه‌نامه سفر هوشمند و راهنمای سفر ابلاغ کردیم، مبنا و مصوبه ستاد کروناست و از تمامی همکاران در استان‌ها خواهان اجرای آن هستیم. او ادامه داد: تهیه فیلم‌ و کلیپ‌های کوتاه از عملکرد تاسیسات گردشگری و تورها و همچنین نشان دادن رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در دستور کار تمامی استان‌ها قرار بگیرد که مسافران برای سفری ایمن متقاعد و ترغیب شوند. 
تیموری با بیان این مطلب که این فیلم‌ها را می‌توان در سطح ملی مورد استفاده قرار داد، افزود: باید نظارت کافی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها اعم از پایانه‌های مسافری، رستوران‌ها، موزه‌ها و اماکن گردشگری انجام و مستندسازی شود.
معاون گردشگری کشور به آغاز اجرای تورهای آشناسازی در برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت: برای برگزاری این تورها شیوه‌نامه‌ای را در تیر سال گذشته ابلاغ کردیم و از تمامی استان‌ها می‌خواهیم که براساس این شیوه‌نامه عمل کنند.

سرفصل سیاست‌های گردشگری استان‌ها

او با اشاره به تاکید وزیر برای اجرای تورهای آشناسازی، افزود: تورهای آشناسازی به‌عنوان سرفصل سیاست‌های همه استان‌ها خواهد بود. از آنجا که در فرآیند معرفی و شناخت جاذبه‌های گردشگری کشور از یک سو دچار عقب‌افتادگی هستیم و از سوی دیگر، تصاویر غیرواقعی از کشور ما در جوامع بین‌المللی به‌طور مستمر منتشر می‌شود، باید از هر فرصتی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور استفاده کنیم. 
تیموری درباره هدف برگزاری این تورها بیان کرد: باید از مزایای برگزاری این تورها استفاده کنیم و از ترکیب حضور خبرنگاران، اینفلوئنسرها و افراد حرفه‌ای‌ در حوزه گردشگری که تاثیر کلامی و حرفه‌ای دارند، بیشترین جذب گردشگر را شاهد باشیم. همچنین باید مسیر و برنامه‌ریزی مشخصی برای حضور این افراد در نظر گرفته شود که تهیه و انتشار فیلم‌ها از اماکنی باشد که ما قصد معرفی آنها را داریم. معاون گردشگری کشور تصریح کرد: تور آشناسازی تعریفی مشخص دارد که باید منجر به سفر و جذب گردشگر شود، در صورتی که این اتفاق آنچنان که باید انجام نشود، ما در رسیدن به هدفمان موفق نبوده‌ایم. او ادامه داد: در راستای اجرای تورهای آشناسازی باید افراد واردشده به استان شناسایی شوند که از کدام استان‌ها هستند و بر این اساس برای جذب گردشگر بیشتر از این مقاصد برنامه‌ریزی انجام شود.

ساماندهی تورهای کم تعداد

تیموری با تاکید بر اینکه برگزاری تورها باید در تعداد کم ساماندهی شود، افزود: با وزارت امور خارجه برای اجرای تورهای آشناسازی ورودی و معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور صحبت‌هایی داشته‌ایم که اجرای آن می‌تواند موثر باشد.
معاون گردشگری کشور در ادامه به استفاده از لوگوی ملی گردشگری در اقلام تبلیغاتی تاکید کرد و گفت: درحال‌حاضر، صنعت گردشگری کشور از نظر هویت بصری، دارای نشانی است که همگی باید از آن محافظت کنیم و تمامی تلاشمان را برای معرفی آن به‎کار بگیریم.
او در ادامه به تصویب شعار گردشگری اشاره کرد و افزود: ما با نظرسنجی عمومی از ۱۸۰۰ نفر نخبه، ۵ شعار را که بیشترین رای را آوردند، انتخاب کرده و خدمت وزیر و شورای راهبردی ارائه دادیم که در نهایت، شعار نهایی تصویب شد. تمامی استان‌ها در اقلام تبلیغاتی و فضای مجازی باید از این شعار و نشان استفاده کنند.

کرونا، فرصتی برای کارهای ناکرده

در ادامه این ویدئوکنفرانس، محمد قاسمی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری و مدیران کل استانی اظهار کرد: براساس اعلام سازمان جهانی جهانگردی، کرونا فرصتی برای کارهای ناکرده است. به‌گزارش میراث‌آریا، شیوع کرونا فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و آموزش مجازی ایجاد کرد که پیش از این مغفول مانده بود. وی ادامه داد: درست است که شیوع کرونا آسیب‌های زیادی به کسب‌وکارهای گردشگری وارد کرد، اما این فراغت می‌تواند فرصتی برای دورخیز باشد. می‌توان از این فرصت برای استفاده هر چه بیشتر از فضای مجازی بهره برد.


قاسمی درباره اجرای تورهای آشناسازی به رعایت چند نکته از سوی استان‌ها اشاره کرد و گفت: این تورها ویترین اعتمادسازی ما خواهند بود و پروتکل‌های بهداشتی باید از آغاز تا پایان اجرای تورها رعایت شوند. در انتخاب نفرات باید دقت کافی شود تا افراد دغدغه‌مند در حوزه گردشگری شناسایی و شرکت داده شوند. همچنین تعداد نفرات باید به ۱۰ نفر تقلیل پیدا کند که شاهد پیامدهای منفی در این زمینه نباشیم.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با تاکید بر نشان دادن ضوابط بهداشتی در کلیپ‌های تهیه شده، افزود: انتخاب مسیرهای مناسب و جاذب گردشگر همچنین تهیه کلیپ از رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواردی‌ هستند که باید مورد توجه مجریان قرار گیرد. این کلیپ‌ها در فضای مجازی و در سطح بین‌الملل منتشر خواهد شد.
او در پایان اظهار کرد: کیفیت برگزاری تورهای آشناسازی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و برای استان‌ها امتیازی براساس نوع برگزاری در نظر گرفته خواهد شد.


چاپ