بایدها و نبایدهای « غذا» در کوله‌گردی

گروه تجارت: کوله‌گردی (بک‌پکینگ) یکی از راه‌های تجربه سفری خاطره‌انگیز، اما کم‌هزینه است.

این نوع سفر ترکیبی از دو تفریح پیاده‌روی و کمپینگ است. با این تفاوت که مدت‌زمان پیاده‌روی بسیار کمتر از یک کوله‌گردی و جذابیت کوله‌گردی بسیار بیشتر از یک کمپینگ ساده است. در سفرهای کوله‌گردی انتخاب وسایل داخل کوله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چون شما باید علاوه بر اینکه حجم و وزن وسایل را مدنظر قرار می‌دهید، تمام آنچه را که ممکن است مورد نیاز داشته باشید، همراه خود ببرید.
به گزارش ایران‌هتل، یکی از مهم‌ترین لوازمی که در کوله‌گردی نیاز خواهید داشت، لوازم مربوط به خورد و خوراک است که شاید به جرات بتوان گفت از سایر لوازم هم مهم‌تر است. سفرهای کوله‌گردی به‌طور معمول منجر به طی مسافت‌های طولانی بین شهرها و روستاها یا طبیعت‌گردی‌های چندروزه می‌شود در نتیجه غذایی که در این‌گونه سفرها میل می‌کنید باید علاوه بر اینکه انرژی کافی به بدن شما می‌رساند و قوای جسمانی‌تان را حفظ می‌کند، روش حمل و نگهداری آسانی هم داشته باشد و بر اثر فاسد شدن سلامت شما را به خطر نیندازد وگرنه دچار مشکل شده و باید قید لذت سفر را بزنید و به فکر درمان خود بیفتید.


مقدار غذای مورد نیاز
اندازه غذا در سفرهای کوله‌گردی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار دهید. شاید فکر کنید تا جایی که می‌توانید غذا کم یا حداکثر به اندازه بردارید که حجم زیادی از کوله‌ شما اشغال نشود، اما این تفکر برای رفتن به یک سفر کوله‌گردی، تفکر درستی نیست. دقیقا برعکس؛ در این‌گونه سفرها باید بیش از میزانی که احتمال می‌دهید مورد نیاز شود، غذا و مواد خوراکی بردارید.
چنانچه بخواهید مقدار دقیق مواد غذایی که در هر کوله به ازای هر نفر باید به همراه داشته باشید را بدانید می‌توانید حدود ۶۸۰ تا ۱۲۰۰ گرم مواد غذایی که ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ کالری انرژی داشته باشد را به‌طور روزانه در نظر بگیرید.
 البته این در حالی است که مقدار دقیق مواد غذایی، به عواملی مانند وزن، توانایی، قوای جسمانی و میزان فعالیت افراد بستگی دارد و شاید تعیین مقدار دقیق آن کار چندان درستی نباشد. اما در حالت کلی برای افرادی که تجربه چندبار کوله‌گردی را دارند و جزء کوله‌گردهای حرفه‌ای به‌‌شمار می‌روند و از توانایی بالایی برخوردار هستند می‌توان مقدار مواد غذایی مورد نیاز در طول روز را حدود ۵ تا ۶هزار کالری دانست.
 در واقع تعیین مقدار درست مواد غذایی فقط با تجربه به‌دست می‌آید. اما اگر برای مرتبه نخست است که می‌خواهید کوله به پشت ببندید و یک سفر متفاوت را با پای پیاده تجربه کنید مراقب حجم و وزن مواد غذایی انتخابی باشید تا در نخستین سفر خود با تجربه سنگین، افراطی و بیش از حد کوله خود روبه‌رو نشوید و از این بابت آزار نبینید در نتیجه به مقداری که در این مقاله بیان شد، اکتفا کنید.


نوع غذای مورد نیاز
پس از آگاهی از مقدار غذایی که در یک سفر کوله‌گردی با خود حمل می‌کنید باید به نوع آن‌هم توجه کنید. برای انتخاب مواد غذایی مناسب باید چند موضوع مهم را مورد توجه قرار دهید. موضوع نخست ذائقه است. هدف از رفتن به سفر لذت بردن از لحظات زندگی است که این لذت شامل لذت خوردن غذا هم می‌شود. پس حتی در یک سفر کوله‌گردی که بابت حمل وسایل محدودیت دارید، مجبور به خوردن هر نوع غذا فقط برای تأمین انرژی کافی یا با حجم کم نیستید، بلکه می‌توانید غذاها و خوراکی‌هایی را در کوله خود بگذارید که واقعا دوست دارید و از خوردن آنها لذت می‌برید.
موضوع بعدی، کالری است. با اینکه ذائقه در انتخاب غذا در سفر مهم است اما نباید توجه به میزان کالری موجود در غذاها نیز فراموش شود. چنانچه غذای شما کالری مورد نیاز بدن‌تان را تأمین نکند، ممکن است توان کافی برای حرکت در مسیرهای طولانی نداشته باشید یا حتی دچار ضعف و سردرد شوید. میزان کالری که در طول یک سفر کوله‌گردی نیاز دارید به‌طور قطع بیش از زمانی است که به زندگی روزمره می‌پردازید.
مورد سوم نسبت کالری به وزن است. در یک سفر کوله‌گردی هم وزن مواد غذایی مهم است و هم مقدار کالری که دارند. از سویی به‌طور معمول یک رابطه عکس بین این دو برقرار است، پس باید بتوان با درایت کامل یک نسبت خوب بین آنها ایجاد کرد. برای درک بهتر، موادی مانند کره بادام‌زمینی، شکلات و روغن‌زیتون را در نظر بگیرید که کالری بالایی دارند.
 از سوی دیگر، میوه‌ها و سبزیجات تازه با وجود وزن بالا کالری کمتری دارند. پس این تفکر که هر چه وزن بیشتر باشد کالری هم بالاتر است، درست نیست. در انتخاب مواد غذایی می‌توانید آنهایی که ۴۰۰ تا ۴۳۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم دارند را برگزینید و در سفر با خود همراه ببرید.
مورد چهارم مواد مغذی است. چنانچه سفر شما کوتاه‌مدت باشد توجه به مغذی بودن مواد اهمیت چندانی ندارد اما برای سفرهای طولانی‌مدت، این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است.
 در این‌گونه سفرها نمی‌توانید برای میان وعده از شیرینی و شکلات استفاده کنید، بلکه باید مواد غذایی پروتئین‌دار و دارای کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف کنید و انواع مغزها مانند مغز بادام، گردو، پسته، فندق و... و برگه‌های میوه استفاده کنید که عضلات شما انرژی کافی را برای حرکت داشته باشند.
مورد پنجم تعادل بین وزن و حجم مواد غذایی است. به‌طور قطع در یک سفر کوله‌گردی مواد غذایی سبک و کم‌حجم در اولویت هستند و هرچه سفر طولانی‌تر باشد توجه به این موضوع مهم‌تر خواهد بود. این در حالی است که می‌توانید برای کاهش حجم مواد غذایی بسته‌بندی آنها را باز کنید و بسته‌بندی‌های کوچک‌تری را برای این مواد در نظر بگیرید. حال اگر احتمال می‌دهید ممکن است با تعویض بسته‌بندی نتوانید مواد را از هم تشخیص دهید می‌توانید از برچسب روی بسته‌بندی‌های خود استفاده کنید یا اگر به توضیحات بیشتری احتیاج دارید آن را هم بنویسید.
مورد ششم، مزه است. در یک سفر کوله‌گردی بدن بیش از هر زمان دیگری به نمک احتیاج دارد تا تعادل بین الکترولیت‌های آن برقرار شود. پس این تفکر که خوراکی‌های شیرین می‌تواند انرژی بدن را تامین کند و شیرینی تنها مزه‌ای است که در سفر لازم است، کاملا اشتباه است.


نکات لازم در انتخاب مواد غذایی
نخستین نکته‌ای که درباره انتخاب مواد غذایی در یک سفر کوله‌گردی باید به آن توجه کرد این است که این مواد مراحل آماده‌سازی آسانی داشته باشد. از یک‌سو باید احتمال دهید گازی که به همراه دارید کار نکند پس فقط به موادی که برای آماده‌سازی به گاز و شعله آتش احتیاج دارند، اکتفا نکنید و غذاهای سرد هم با خود ببرید.
نکته دوم درباره برداشتن آب کافی است. آبی که در سفر کوله‌گردی نیاز دارید فقط به میزانی که برای نوشیدن لازم شما می‌شود محدود نیست، بلکه باید آب برای آماده‌سازی غذا هم به همراه داشته باشید. این مقدار آب با توجه به مسیر، مقصد و مدت زمان سفر شما مشخص می‌شود.
نکته سوم مربوط به زمان پخت مواد غذایی است. شما در یک سفر کوله‌گردی یک گاز کوچک با مقدار سوختی محدود در اختیار دارید پس نباید مواد غذایی که زمان پخت طولانی دارند را انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.
نکته چهارم توجه به هزینه‌هاست. به‌ احتمال زیاد انتخاب غذاهای آماده که البته وزن کم و کالری بالایی دارند نسبت به غذاهای خیابانی هزینه بیشتری دارد اما زمانی که در سفر گرسنه می‌شوید و به غذاهای خیابانی دسترسی ندارید یا برای تهیه آنها باید چندین دقیقه منتظر بمانید، متوجه خواهید شد هزینه‌ای که کرده‌اید در مقابل احساس خوبی که دارید، چندان مهم نیست.


مواد غذایی پیشنهادی
شما در انتخاب مواد غذایی در سفرهای کوله‌گردی با توجه به نکاتی که بیان شد مختار هستید، اما پیشنهاد‌هایی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد. پیشنهاد نخست به همراه داشتن میوه و سبزی تازه است. بیشتر میوه‌ها و برخی از سبزی‌های تازه تا یکی، دو روز و چه‌بسا بیشتر خارج یخچال تازه می‌مانند و می‌توانند مصرف شوند. شما می‌توانید در سفر از این نوع خوراکی‌ها همراه داشته باشید و نگران خراب شدن آنها نباشید.
پیشنهاد دوم مربوط به غذاهای خشک است. این نوع غذاها دو دسته‌اند. دسته نخست به آماده‌سازی چند دقیقه‌ای نیاز دارند اما دسته دوم فقط با باز کردن بسته‌بندی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. دسته نخست مانند ماکارونی، نودلیت، سوپ آماده و... و دسته دوم مانند بیسکوییت، کلوچه، ویفر و..... به‌طور معمول این غذاها کم حجم و در عین حال خوشمزه‌ هستند.
پیشنهاد سوم، خوراکی‌های خشک شده است. این مواد شامل برگه‌های میوه و سبزیجات خشک شده می‌شوند که مزیت‌هایی دارند و با وجود حجم کمی که اشغال می‌کنند از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند.
پیشنهاد چهارم، غذاهای کنسرو شده است. از جمله این غذاها می‌توان به کنسرو ماهی، لوبیا و حتی انواع خورشت‌ها اشاره کرد. البته باید وزن قوطی کنسرو را مد نظر قرار دهید و از برداشتن قوطی‌هایی با وزن بیش از نیم‌کیلو اجتناب کرد، چون هم فضای زیادی را اشغال می‌کنند و هم یک عدد آن برای یک نفر زیاد است و شما مجبور هستید باقیمانده غذای داخل قوطی را دور بریزید.
پیشنهاد پنجم، ادویه است. در انتخاب ادویه‌های خود باید مواد غذایی را که برداشته‌اید در نظر بگیرید و ادویه مناسب برای آماده‌سازی آن را بردارید تا لحظات دلچسب‌تری را برای خود رقم بزنید.
پیشنهاد ششم پودرهای شربت است. این پودرها جای کمی را اشغال می‌کنند و در مقابل پس از حل شدن در آب لذت فراوانی را برای‌تان به ارمغان می‌آورند.


نگهداری غذا در سفرهای کوله‌گردی
در یک سفر کوله‌گردی حفظ سلامت و بهداشت غذا واقعا مهم است. البته نگهداری مواد غذایی فقط به سالم نگاه‌داشتن آنها مربوط نمی‌شود، بلکه نگهداری درجایی که از دسترس سایر جانداران مانند حشرات و حیوانات در امان باشد هم مهم است. این مورد باید زمانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد که هدف از سفر کوله‌گردی رفتن به دل طبیعت و بر پا کردن بساط کمپینگ باشد. برای نگهداری درست مواد غذایی و خوراکی‌های خود باید دو نکته را مورد توجه قرار دهید.
نکته نخست شامل حفظ فاصله غذاهای پخته‌شده و ادویه‌دار و حتی باقیمانده غذاها، به‌و‌یژه مواد غذایی که بوی آنها به مشام می‌رسد، است. این مواد را باید تا جایی که امکان دارد از سایر وسایل کمپینگ و چادری که در آن استراحت می‌کنید، دور نگاه دارید.
نکته دوم نگهداری مواد غذایی در ظرف‌های دربسته و مکانی است که مطمئن باشید از دست حیواناتی مانند زاغ، موش‌خرما و سنجاب در امان است. مثلا می‌توانید آن را به شاخه بلندی از یک درخت وصل کنید.
این‌ها مواردی است که می‌تواند سفری هیجان‌انگیزتر را برای شما رقم بزند. اگر این موارد را رعایت می‌کنید وقت آن رسیده که به دل طبیعت بزنید.


چاپ