در گفت‌وگوی صمت با مدیرعامل فرش مبشری مطرح شد

استفاده از ایده‌های جدید برای تولید گبه و فرش

آیدا فریدی: چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر امسال از ۲۴ تا ۲۷ مرداد در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه شرکت‌های مرتبط با تولید فرش نیز حضور دارند تا تولیدات خود را در معرض نمایش قرار دهند و از این طریق میزان فروش خود را افزایش دهند. فرش مبشری نیز در این نمایشگاه حاضر شده و انوع فرش، گلیم و گبه را به نمایش گذاشته است. از این رو، صمت ‌دیدگاه مدیرعامل فرش مبشری را در این باره جویا شد که در ادامه می‌خوانید.
احمد مبشری، مدیرعامل فرش مبشری درباره حضور در نمایشگاه صنایع‌دستی گفت: امسال با انواع زیرانداز که بیشتر شامل گبه، گلیم و مقداری فرش است در نمایشگاه صنایع‌دستی حضور پیدا کردیم.
 به طور تقریبی هر سال در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم و پیش از آن در آلمان نیز حضور داشتیم و بیشتر در زمینه گبه و گلیم فعال هستیم. ما سالی یک بار در ایران نمایشگاه داریم و در استان قم نیز به تولید می‌پردازیم.‌ اگر در نمایشگاه گردشگری شرکت کنیم در نمایشگاه فرش حضور نخواهیم داشت و برعکس این قضیه نیز صادق است.


شناساندن برند مبشری به مردم در نمایشگاه
وی ادامه داد: این نمایشگاه‌ها در فروش تاثیر بالایی ندارد چرا‌که صادرات با مشکل روبه‌رو شده است. پیش از این نمایشگاه‌ها برای ما وضعیت خوبی داشت زیرا مشتریان خارجی حضور پیدا می‌کردند و می‌توانستیم بازاریابی داشته باشیم اما درحال‌حاضر بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها بیشتر ایرانیان هستند. در این میان تعداد اندکی از افراد سفارتخانه‌ها نیز از نمایشگاه و غرفه‌ها بازدید می‌کنند که البته در این موارد تک‌فروشی می‌شود و تاثیر بسزایی در میزان فروش ندارد. اما به طور کلی حضور در این‌گونه رویدادها بیشتر به منظور شناساندن برند به مردم است و افراد مختلف نقشه‌هایی به ما می‌دهند تا برای آنها تولید نیز انجام دهیم.


اجرای انواع ایده‌ها در تولید گبه
مبشری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنایع‌دستی درباره تولید گبه اظهار کرد: ما در زمینه گبه نیز فعال هستیم و خوبی گبه این است که هر فردی می‌تواند روی آن کار کند. اگر اشتباهی در گل گبه ایجاد شود مشکل به وجود نمی‌آید و گبه چیزی است که می‌توان روی آن ایده‌های مختلف را اجرا کرد.
 زندگی عشایری در گبه‌های مختلف نقش می‌بندد و طرح‌های گوناگونی در این زمینه اجرایی می‌شود. به طور کلی ما به نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌آمدیم تا فروش خارجی کسب کنیم و به مرور به مشتریان ما اضافه می‌شد. هم‌اکنون ما در نمایشگاه‌های خارجی نیز شرکت نمی‌کنیم زیرا هزینه‌ها سرسام‌آور شده است.
 باز و بسته کردن فرش‌ها سخت است و فروش نیز دارای مشکلاتی است. چینی‌ها نیز در زمینه تولید فرش پیشرفت‌های بزرگی داشته‌اند. چینی‌ها دستگاهی را ابداع کرده‌اند که فرش ماشینی را تولید می‌کند و حتی به سختی در مقایسه با گبه‌ها می‌توان تشخیص داد که دستی است یا ماشینی‌.


پیشروی چینی‌ها و هندی‌ها در تولید فرش
وی در ادامه، نکاتی درباره تولید فرش و مشکلات تولید بیان کرد‌ و افزود: ما با وجود این مشکلات هنوز در نمایشگاه شرکت می‌کنیم و این کار به دلیل عشق و علاقه است.
 این نکته را نیز باید گفت که ما از سال ۱۳۶۷ شروع به فعالیت در این زمینه کردیم. برخی از گبه‌ها ساده است اما با روش‌هایی اقدام به زیباسازی و جذاب‌تر کردن آنها کردیم. برای نخستین‌بار ما این کار را انجام دادیم و چنین کاری هم روی گلیم و هم گبه انجام شد. سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ را می‌توان نقطه اوج صنعت فرش دانست زیرا بازار خوبی در این عرصه وجود داشت. چین هنوز به این زمینه وارد نشده بود، ضمن اینکه در اروپا و اسپانیا کانال‌های خصوصی ایجاد شد. مردم نیز تمایل بیشتری به استفاده از فرش داشتند. در نهایت در بازه زمانی یادشده تقاضا به‌شدت برای خرید فرش بالا رفت. ما نیز تحریم نبودیم و ارتباطات بهتری داشتیم.
همچنین همان‌طور که گفته شد فروش خوبی در زمینه فرش رقم خورد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، حضور چینی‌ها، هندی‌ها و ارز باعث ایجاد مشکلاتی برای صنعت فرش و کاهش آمار فروش شد.
 دستمزد هندی‌ها ارزان بود و کارگاه‌ها نیز به صورت متمرکز به فعالیت می‌پرداختند. اما بافنده‌های ایرانی در روستاها به تولید فرش می‌پردازند و این کار در اطراف قم و طفرش انجام می‌شود. ما حدود ۲۰۰ دار قالی داریم و مواد اولیه نیز داده می‌شود تا تولید فرش صورت پذیرد. اگر هر بافنده به طور میانگین ماهانه ۱۰ متر گبه و گلیم ببافد، می‌تواند ماهانه ۶۰۰ هزار تومان درآمد کسب کند و حتی می‌تواند از فرزندان و همسر خود نیز کمک بگیرد که در این صورت یک خانواده ۴ نفری بیش از ۲ میلیون تومان درآمد کسب می‌کند. ما سالانه ۱۰ هزار مترمربع صادرات گبه و گلیم دارم و در بازار داخلی نیز به فعالیت می‌پردازیم.


ایده‌های جدید برای تولید فرش
وی در پایان اشاره‌ای به برنامه‌های آینده کرد و گفت: ما کارهای خاص و ایده‌های جدیدی برای تولید فرش داریم تا میزان فروش افزایش یابد و مشتری حفظ شود. مردم دیگر از نقشه‌های سنتی پر از گل و هندسی خسته شده‌اند. چینی‌ها نیز در این میان تنها با یک عکس اقدام به تولید نمونه‌های مشابه می‌کنند. افراد گوناگونی از غرفه‌ها بازدید می‌کنند و با عکاسی از محصولات و فرستادن آن به چین محصولات مختلف را تولید می‌کنند.
نکته جالب اینجاست که سفارش‌های ‌گوناگون در صورتی که به چینی‌ها داده شود ۴۸ ساعت بعد تولید می‌شود. ما تمرکز را روی سفارش بیشتر قرار دادیم و این تنها کاری است که می‌توان درحال‌حاضر انجام داد اما حمایت مناسبی از این کار ‌نمی‌شود.
 یک نکته نیز درباره مواد اولیه و تولید باید گفت که نرخ رنگ از پشم بیشتر شده و به طور تقریبی ۲ برابر است زیرا مواد اولیه آن وجود ندارد.



چاپ