الگوگیری تهران از اصفهان در برندسازی شهری

گروه تجارت: نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران، چارچوب اولیه و پیشنهادی طرح «برند شهری تهران» را به شور گذاشتند و مقرر کردند تا‌ اجرای این طرح با تمرکز همه‌جانبه پیش برود. همچنین اعضای کمیسیون به مسئله تعیین اولویت‌های حوزه گردشگری و مشکلات فعالان این صنعت پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، چهارمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران با طرح مسئله برند شهری ۵ مرداد برگزار شد. موضوعی که در نشست پیشین با مرور تجربه برند اصفهان آغاز شده و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران را به این فکر انداخته بود که می‌توان با توجه به نتایج موفقیت‌آمیز آن، کار مشابهی را در تهران‌ پیش برد. در این نشست همچنین به مسئله اولویت‌های کمیسیون پرداخته شد و چگونگی پیگیری مسائل مهم مطرح شده در کمیسیون و مشکلات اعضای اتاق در این حوزه مورد بحث قرار گرفت.
در آغاز این نشست فرزین فردیس از ارائه طرح اولیه برند شهری تهران خبر داد و از ویژگی‌های این طرح پیشنهادی سخن گفت. وی ابراز امیدواری کرد پس از کسب موافقت‌ها و حمایت‌های لازم از سوی هیات‌رئیسه اتاق تهران، در مراحل بعدی نهادهایی چون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استانداری و سایر سازمان‌های مرتبط نیز در این اجرای طرح به بخش خصوصی کمک کنند و همراهی داشته باشند.
مجید حسینی‌نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران‌ نیز درباره برند شهری گفت: در واقع هدف از برند‌سازی شهری تهران ساخت یک هویت بصری برای این شهر است که از جنس یک کار اقتصادی است. همان‌طور که در نشست پیشین در زمینه برند اصفهان صحبت شد که این طرح مورد حمایت شهرداری و سازمان گردشگری است و مالکیت آن به اتاق بازرگانی اصفهان تعلق دارد.


 راهبردهای اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های مشورتی
در ادامه این نشست، هادی حدادی، مشاور راهبردی دبیرکل اتاق تهران، به ارائه مطالبی درباره ماموریت‌های اتاق‌های بازرگانی و نقش‌های آن پرداخت و گفت: اتاق‌های بازرگانی به طور معمول وظیفه‌های گوناگون اما معدودی دارند که مهم‌ترین آن نمایندگی اعضاست. در واقع این انتظار از اتاق وجود دارد که مسائل ورودی مطرح شده از طرف اعضا را پیگیری برای حل‌و‌فصل آن در دولت و حاکمیت تلاش کند. کمیسیون‌ها نیز به همین ترتیب به عنوان بخشی از اتاق باید این نقش را ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه ورودی کمیسیون گردشگری اتاق نیز تعدادی مسئله از سوی اعضای حقیقی و حقوقی عضو اتاق یا تشکل‌های حوزه گردشگری است، گفت: باید به‌دقت مورد توجه قرار گیرد که کمیسیون تا چه حجمی از مسائل را می‌تواند در ۴ سال بررسی و حل کند. به طور معمول مسائلی که مطرح می‌شود از طریق یک نامه به نهادهای مربوط ارجاع داده و با انجام مصاحبه‌ها و ارجاع به رسانه‌ها و... پیگیری می‌شود. اما در نهایت این مسئله حل نشده باقی می‌ماند که باعث می‌شود یک شکاف بین اعضای اتاق و ذی‌نفعان با نتایج به‌دست آمده رخ ‌دهد. این نتیجه آسیب‌شناسی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های حوزه کارفرمایی در دنیاست که پس از آن به این موضوع انجامید که مدل برنامه‌ریزی و طراحی این سازمان‌ها باید تغییر کند و فقط با تعریف خروجی‌هایی مانند مصاحبه و... مسئله حل نخواهد شد.
حدادی تصریح کرد: با توجه به بررسی مشکلات موجود دو نکته مهم در این زمینه مطرح می‌شود؛ نخست اینکه در طول یک دوره زمانی نمی‌توان چندین مسئله را با هم حل کرد. موضوع دیگر این است که برای قرار دادن مسئله‌ای در اولویت، لازم است نمایندگان فشار روی آن مسئله تمرکز کرده و برای حل آن فشار وارد کنند.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد برای حل مسئله باید در یک دوره زمانی روی آن مسئله مشخص هزینه شود و سپس‌‌ ریشه‌یابی و در مرحله بعد سیاستی بر پایه معیارهایی امکان‌سنجی و تدوین شود و در نهایت فشارهایی بر نهادهای مرتبط در زمینه اجرای این سیاست و رفع مشکل وارد شود که در تمامی مراحل تمرکز بسیار زیادی لازم است تا میزان دستیابی به نتایج و خروجی‌ها افزایش یابد.
حدادی با تاکید بر اینکه با آنالیز ذی‌نفعان باید استراتژی‌ها مشخص شود، پیشنهاد داد: مسائل داخلی بنگاه‌ها باید در جلسه‌ها و نشست‌های فکری شناسایی شود و به‌واسطه پرسشنامه‌ای اولویت‌ها استخراج شوند و با امکان‌سنجی و در نظر گرفتن ظرفیت‌های اتاق انتخاب‌های نهایی انجام شود.
رئیس کمیسیون گردشگری ضمن بیان این موضوع که مسائل و مشکلات فعلی بسیار زیاد است، گفت: لازم است یک تا ۵ موضوع که قابلیت اندازه‌گیری دارد مشخص و از انتخاب مسائل کلی دوری شود تا سرانجام نتایج ملموس به ‌دست‌‌اید تا بتوان آن را در قالب یک ماتریس نتایج ارائه داد و سپس ۸۰ درصد تمرکز روی این مسئله‌ها و ۲۰ درصد صرف مسائل روز و بقیه مطالب شود.
مجید حسنی‌نژاد تاکید کرد: با همراهی مشاور راهبردی اتاق تهران قدم اجرایی برداشته شود و همچنین دیدگاه‌های گوناگون‌‌ جمع‌آوری شود و پس از به‌دست آوردن وجه اشتراک آنها با در نظر گرفتن ظرفیت و اهداف کلان اتاق و همچنین امکان‌سنجی و مشخص شدن حامیان مسائل ملموس انتخاب شده و برای حل آن و ارائه نتایجی مشخص تلاش کنیم.



چاپ