نخستین اکوموزه کشور در قشم راه‌اندازی می‌شود

جیب خالی ما و کیسه پر دلار «گردشگری» در اقتصاد کشورها

گروه آینه: ایران سرزمینی پهناور است که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بی‌شمار آن، ظرفیت بالقوه‌ای برای جذب سرمایه و توریسم محسوب می‌شود.

کشوری که در گفت‌وگوهای روزمره خودمان به چهارفصل معروف است. جایگاه تاریخی و باستانی ایران‌زمین هم دیگر نیازی به بازگو کردن ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان به‌تازگی گفته است: حفاظت و مرمت بناهای سواحل خلیج‌فارس و تهیه طرح مطالعاتی اکوموزه لافت در قشم به‌عنوان نخستین اکوموزه کشور از اقداماتی است که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام‌شده است.
عباس نوروزی از تهیه طرح مطالعاتی نخستین اکوموزه کشور در قشم خبر داده و گفته که تاکنون ۱۶ فصل کاوش باستان‌شناسی در سواحل خلیج‌فارس و پس‌کرانه‌های آن انجام‌شده است.
او با اشاره به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی - باستان‌شناسی خلیج‌فارس، اضافه کرده که بررسی و شناسایی پس‌کرانه‌های خلیج‌فارس و جزایر سه‌گانه ابوموسی در سال‌های اخیر به‌طور جدی پیگیری شده است.
نوروزی در مورد قاچاق آثار باستانی هم گفته است به‌منظور جلوگیری از خروج اشیای تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی استان همکاری مستمر و هماهنگی با نیروهای نظامی و انتظامی استان داشته است.
نوروزی همچنین از انجام دور جدید پژوهش‌های باستان‌شناسی در حوزه خلیج‌فارس خبر داده و یادآور شده است که این دور از پژوهش‌ها با هدف گردآوری مدارک جدید تبیین حوزه نفوذ سیاسی- اجتماعی و فرهنگی ایران بر کرانه‌های شمالی و جنوبی خلیج‌فارس و جزایر آن انجام شد.
بر اساس اظهارات این مقام مسئول گویا قرار است کتاب مربوط به این پژوهش به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی که حاوی جدیدترین اطلاعات تاریخی- فرهنگی خلیج‌فارس است به‌زودی به چاپ برسد.
این خبر می‌تواند نویدبخش رویکرد مناسبی در زمینه بهره‌گیری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کشور باشد. به هر صورت نمی‌توان منکر این موضوع باشیم که بسیاری از ظرفیت‌های درآمدزای کشور نه‌تنها مورد بی‌توجهی و کم‌لطفی قرارگرفته، بلکه مدیریت ناکارآمد حوزه توریسم در سال‌های گذشته، ویرانی این ظرفیت‌ها را به دنبال داشته است. برای روشن شدن اهمیت توجه و سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم شاید بد نباشد نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم. برای این کار نیازی نیست راهی دوری برویم؛ می‌توان کشور همسایه ایران، ترکیه را در جذب گردشگر با کشور خودمان مقایسه کرد. استراتژی توسعه زیرساخت‌های اساسی صنعت گردشگری در ترکیه به‌گونه‌ای است که سالانه با افزایش میزان گردشگر در این کشور روبه‌رو هستیم. برخی آمارها از رشد ۲۸درصدی میزان گردشگران در ترکیه حکایت می‌کنند. این مسئله به‌طورقطع یک‌شبه و اتفاقی به دست نیامده است. ترکیه در یک سال حدود ۱۵۰ نمایشگاه برای معرفی صنعت گردشگری خود به خارجیان برگزار کرده و بالغ‌بر ۱۱۱ فقره حفاری باستان‌شناسی در ترکیه انجام داده است تا آثار باستانی این کشور افزایش یابد.
بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی دفتر آمار ترکیه، در سال گذشته درآمد این کشور از صنعت گردشگری به بیش از ۳۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. این در حالی است که دولت این کشور قصد دارد این رقم را به ۵۰میلیارد دلار در ۱۰سال آینده برساند.
برای روشن شدن وضعیت گردشگری ایران کافی است یادآور شویم که درآمد گردشگری ایران در سال ۲۰۱۳ تنها ۵میلیارد دلار بوده است؛ آن‌هم در شرایطی که بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان داراست. البته بهتر است یادآور شویم درآمد ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال۹۲، به میزان ۴۱میلیارد و ۶۱۰میلیون دلار بوده و این رقم تقریبا برابر با درآمد گردشگری کشور ایتالیاست. اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم زمانی بیشتر عیان می‌شود که بدانیم کل درآمد نفتی ایران از آغاز تاکنون حدود درآمد ۱۰سال کشور امریکا از صنعت توریسم است.
با این اوصاف می‌توان کاهش اتکای درآمدهای کشور به فروش نفت را در ظرفیت‌هایی جست‌وجو کرد که بالقوه در ایران وجود دارد اما بی‌توجهی به این جاذبه‌ها، محرومیت کشور از درآمدهای بالای حوزه توریسم و سپردن فرصت به رقبای ایران را به دنبال داشته است.


چاپ