نشست خبری مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری برگزار شد

سهم ۳ درصدی ایران از گردشگری حلال

صبا رضایی - گروه تجارت: مرتضی رحمانی‌موحد در نشست خبری که روز شنبه ۲۷ شهریور به بهانه فرارسیدن روز جهانی گردشگری در محل معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، با یادآوری شعار سازمان جهانی گردشگری به این مناسبت، اظهار کرد: «گردشگری برای همه و همه برای گردشگری» شعاری است که مطابق با آن روز جهانی گردشگری گرامی داشته خواهد شد.

ما با در نظر گرفتن این شعار نشان می‌دهیم فرقی برای کسی قائل نیستیم و همه عناصر کشور خود را برای توسعه گردشگری آماده می‌کنیم.
وی اضافه کرد: دستورالعملی برای استان‌ها ابلاغ شده و آنها می‌توانند بیش از یک روز به مناسبت روز جهانی گردشگری برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند. ضمن آنکه ما در روز پنجم مهر برترین‌های گردشگری را معرفی خواهیم کرد.
در ادامه این اطلاع‌رسانی کوتاه درباره برنامه روز جهانی گردشگری در ایران، تیزر شعار گردشگری سال ۲۰۱۷ میلادی که از سوی سازمان جهانی گردشگری تعیین شده، پخش شد و سپس معاون گردشگری از تندیس برترین‌ها و پوستر روز جهانی رونمایی کرد.


همه حق دارند بگردند!
رحمانی موحد در ادامه درباره شعار گردشگری برای همه عنوان کرد: تمام افراد از هر قشری حق دارند سفر کنند، در کشور گردش کنند و جاذبه‌ها را ببینند و باید تسهیلات، بستر و امکانات مناسب برای تمامی مردم ایران چه کم توان و ناتوان و چه دیگر افراد فراهم باشد.
او افزود: برای تحقق این شعار از میانه خرداد مشارکت دستگاه‌ها جلب شده و پیشنهادهای مکتوبی دریافت شده است. به عنوان نمونه معاونت گردشگری با وزارت آموزش و پرورش تعاملاتی در نظر گرفته تا اطلاعات دانش‌آموزان را ارتقا داده و جامعه ۴۰ میلیون نفری وابسته به این نهاد را با شاخص‌های گردشگری آشنا کند.
رحمانی موحد درباره هدف از ایجاد ستاد هماهنگی خدمات سفر که خود ریاست آن را بر عهده دارد اظهار کرد: ۱۸ نهاد اجرایی در ستاد هماهنگی خدمات سفر همکاری می‌کنند و این ستاد درچارچوب قوانین به هماهنگ کردن نهادهای مرتبط و اقدامات ضروری برای سفرهای مردمی می‌پردازد.
او افزود: از دیگر اقدامات ستاد هماهنگی خدمات سفر ارتقای سطح دانش و فرهنگ مردم در حوزه سفر و گردشگری است و به صدور اطلاعیه‌های لازم در حوزه سفر می‌پردازد. در پیک سفر و تعطیلات تعداد اطلاعیه‌های صادر شده از این ستاد افزایش می‌یابد.
به گفته رحمانی موحد این ستاد نوپا بوده و تا نقطه مطلوب فاصله دارد اما اقدامات لازم و برنامه‌های مورد نیاز برای ارتقای فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر در دست اجراست.

 


نگران کنوانسیون جهانی راهنمایان در سال ۲۰۱۷میلادی نباشید
معاون گردشگری درباره آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین نمایندگی‌های استانی برای برگزاری کنوانسیون راهنمایان تور در سال ۲۰۱۷م گفت: این کنوانسیون دارای دو بخش سیاست‌گذاری و حمایتی است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از حدود یک سال پیش اقدامات ضروری برای برگزاری کنوانسیون را آغاز کرده و برای ارائه حمایت‌های مالی و معنوی نشست‌های متعددی داشته است. اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و فعالیت‌های اجرایی در حال انجام است.
او تاکید کرد: این کارها در سطح استان‌ها نیست، چون کنوانسیون رویکرد ملی و بین‌المللی دارد. با این حال شهرها آماده میزبانی هستند و نباید نگران باشید. اعضای کنوانسیون در گذشته به ایران سفر کرده، از زیرساخت‌های آن بازدید کرده و سپس ایران را برای برگزاری کنوانسیون راهنمایان سفر در سال ۲۰۱۷ م انتخاب کردند.
برخی از خبرنگاران به اعتراض پرداخته و عنوان کردند که کنوانسیون به زیرساخت‌های گردشگری ایران به ویژه سرویس‌های بهداشتی ایراد گرفته و اظهار کرده که باید این زیرساخت‌ها بهبود یابند.
اما رحمانی موحد همچنین درباره مشکلات و زیرساخت‌های گردشگری ایران که ایراد فدراسیون جهانی راهنمایان برای این میزبانی بود، بیان کرد: فدراسیون اگر ایراد گرفته، اما به دبیرخانه برگزاری کنوانسیون راهنمایان سفر تایید میزبانی داده است.
او به خبرنگاران گفت که نگران برگزاری این کنوانسیون نباشند اما خبرنگاران اظهار کردند با این وضع زیرساخت‌ها راهنمایان سفر دیگر کشورها حتی یک گردشگر را به ایران نمی‌آورند!
نشان بیشتر تاسیسات گردشگری، افتخاری است!
او در ادامه در پاسخ به وضعیت استانداردسازی هتل‌ها که حدود یک دهه است به اجرا گذاشته شده، گفت: استانداردسازی فرآیندی طولانی است که در ۲، ۳ سال اخیر در بخش تعرفه، ایجاد تمایل در هتلداران برای استانداردسازی با وجود هزینه‌های آن با موانعی روبه‌رو شد. مطالعات میدانی انجام شده، شیوه‌نامه تغییر کرده، تعرفه‌ها نیز به یک دهم کاهش یافته و هتلداران برای استانداردسازی هتل‌های خود ترغیب شده‌اند.
معاون گردشگری با بیان اینکه استانداردسازی هتل‌ها هنوز به ۵۰ درصد نرسیده است، اظهار کرد: بر اساس طرح‌های استانداردسازی به بررسی هتل‌ها پرداخته و از هتل‌هایی که استانداردهای لازم را ندارند امتیاز کم کرده و به هتل‌هایی که ارتقای استاندارد داده‌اند امتیاز بالاتری ارائه می‌کنیم.

 


چالش گردشگری مذهبی با عربستان
رحمانی موحد در ادامه درباره میزان اثرگذاری بسته شدن سفارت عربستان در ایران بر کاهش گردشگران مذهبی گفت: وقتی حادثه‌ای میان دو کشور رخ داده و روابط کشورها دچار چالش می‌شوند، تمامی جنبه‌ها و حوزه‌های دیگر را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. درباره عربستان نیز گردشگری مذهبی ایران از ناحیه کشورهای حوزه خلیج‌فارس دچار چالش شد. با وجود آنکه راه‌های دیگری برای حضور این گردشگران جست‌وجو می‌شود، اما از نظر روانی آن اتفاق اثر خود را داشته و در بهار امسال که فصل حضور گردشگران مذهبی با آمار بالا در سال‌های قبل بوده، کاهش محسوسی ایجاد شده است.
او در واکنش به اعتراض جامعه هتلداران مشهد تحت‌تاثیر این اتفاق و کاهش ۸۰ درصدی ظرفیت اقامت هتل‌های این شهر این پرسش را مطرح کرد: وقتی آنها وضع‌شان خوب است، چقدر به توسعه گردشگری کمک می‌کنند که وقتی وضع‌شان خراب می‌شود اعتراض و انتظار کمک دارند؟
گردشگری دریایی و نهادهای درگیر
او در بخش دیگری از سخنانش درباره گردشگری دریایی ایران گفت: این نوع گردشگری نسبت به سایر انواع گردشگری تنبل است، چرا که تسهیلات و همکاری‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران در گردشگری دریایی در نظر گرفته شده است، به هر روی نباید نقش فرهنگ و مذهب را در گردشگری ساحلی، ورزش دریایی و کشتی نادیده گرفت.
رحمانی‌موحد افزود: این حوزه دارای نهادها و سازمان‌های درگیر بسیاری است که با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اکنون نیز یک شورای راهبردی برای این حوزه از گردشگری ایجاد شده تا نهادهای مختلف در آن به توافق برسند. نشست این شورا اواخر پاییز در بوشهر برگزار می‌شود.

 


گردشگری اروپا خلق الساعه نیست
معاون گردشگری همچنین درباره اقدامات این سازمان برای جذب گردشگران فرانسوی و انگلیسی به دنبال بسته شدن سفارتخانه‌های این دو کشور در ترکیه و انتشار گزارش‌هایی در نشریه «گاردین» برای معرفی ایران به عنوان مقصدی ارزان و جذاب، اظهار کرد: حرکت گردشگران اروپایی ناگهانی نیست. ممکن است آنها برنامه سفر خود را لغو کنند، اما به سرعت مقصد دیگری را جایگزین آن نمی‌کنند و پس از یک‌سال مطالعه مقصد جایگزین انتخاب می‌شود.
او درباره استفاده از ظرفیت نمایندگی‌های خارجی در معرفی ایران گفت: وزارت امور خارجه و معاونت گردشگری با یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته‌اند و در زمینه صدور روادید در فرودگاه، افزایش روادید فرودگاهی از ۲ هفته به ۹۰ روز، صدور روادید به شکل الکترونیکی تعاملات و همکاری‌های خوبی انجام شده و با همکاری وزارت امور خارجه ۴۰ کشور به عنوان بازار هدف انتخاب شده‌اند و برنامه‌هایی در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها و تورها، عقد تفاهمنامه‌های مشترک گردشگری و ایجاد کمیته‌های فنی مشترک با این ۴۰ کشور در نظر گرفته شده است. همچنین در حوزه دیپلماسی عمومی نیز فعالیت‌های مشترکی با وزارت امور خارجه انجام شده است.
او افزود: در حوزه اطلاع‌رسانی نیز معاونت گردشگری ۲۰ نمایندگی ایجاد کرده و فعالیت‌های بسیاری در حوزه اطلاع‌رسانی انجام شده است. به عنوان نمونه یک نمایشگاه ۵۰ قطعه‌ای در قالب دی‌وی‌دی به تمامی سفارتخانه‌های کشور ارسال شده که حاوی اطلاعات مفیدی در زمینه گردشگری کشور است. سایت وزارت امور خارجه نیز قسمتی را با عنوان گردشگری در نظر گرفته که با کمک معاونت گردشگری به زودی با ۳ زبان فارسی، انگلیسی و عربی راه‌اندازی می‌شود.
همه باید نشان حلال بگیرند
رحمانی موحد درباره صدور گواهی‌نامه حلال به فعالان گردشگری نیز توضیح داد: در این نوع گردشگری واقعیتی وجود دارد که فعالان گردشگری کشور باید بپذیرند. گردش مالی گردشگری حلال سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار است در حالی که سهم ایران از آن تنها ۳ درصد است! صحبت‌هایی که درباره دسته‌بندی حلال و حرام مطرح می‌شود به هیچ‌وجه درست نیست. تمامی حوزه‌های گردشگری ایران حلال هستند. در یک رستوران در مشهد روی بسته‌های نان نوشته شده «حلال»، مگر ما نان حرام هم داریم؟
او افزد: نشان و لوگوی حلال برای ایران طراحی و رونمایی شده است. به عقیده من تمامی فعالان گردشگری و تمامی کسب و کارهای مربوط به گردشگری باید استاندارد حلال را اخذ کنند. این یک استاندارد جهانی است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد و با آنکه ما مدعی آن هستیم اما سهمی از آن نداریم.


چاپ