سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم اروپا وارد عمل شده‌اند

صادرات صنایع‌دستی جان گرفت

صبا رضایی - گروه تجارت: نخستین مجتمع دائمی نمایشگاهی کالاهای صنایع‌دستی ایرانی در شهر لایدندورپ کشور هلند توسط بخش خصوصی با مدیرعاملی مازیار تشکری تیمجانی و حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور توسط معاون رییس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد.

این مجتمع بزرگ که پیام‌آور نماد و فرهنگ ایرانی در خارج از کشور است به مساحت ۳هزار و ۶۰۰ مترمربع در ۲طبقه شامل فضای فروشگاهی به مساحت هزار مترمربع، انبارهای مسقف، دفاتر تجاری و اداری، سالن جلسات و سمینارها، گالری، مکان نمایش دائمی محصولات صنایع‌دستی ایرانی، مبلمان و فرش، کارگاه‌های آموزشی، رستوران، پارکینگ و بارانداز است.
کارشناسان و فعالان صنایع‌دستی این اقدام را بسیار مثبت دانسته و امیدوارند که سهم از دست رفته صنایع‌دستی ایران در بازار اروپا را بازگردانند. پس از تحریم‌ها صادرات صنایع‌دستی کشور با مشکلات بسیاری مواجه شد و سهم خود را در بازارهای جهانی از دست داد. چنین اقداماتی می‌تواند صادرات صنایع‌دستی کشور را احیا کند.
بهبود روابط اقتصادی دو کشور
به عقیده مدیران صنایع‌دستی ایجاد یک مرکز فروش محصولات صنایع‌دستی در هلند نه‌تنها موجب رونق صادرات صنایع‌دستی در اروپا می‌شود بلکه روابط اقتصادی دو کشور را نیز بهبود می‌بخشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ مسعود سلطانی‌فر با اشاره به شرایط ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا با فعال کردن صاحبان تجارت و صنعت و نیز فعالان عرصه‌های فرهنگی، روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هلند را بهبود بخشیده و به دور از مناقشات و جنجال‌های سیاسی کشورهایی که منافع خود را در تحریم جمهوری اسلامی ایران می‌بینند، زمینه رشد و شکوفایی هرچه بیشتر روابط فرهنگی و اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا به‌ویژه ایران و هلند را رقم بزند.
سلطانی‌فر اضافه کرد: دو کشور ایران و هلند از دیرباز روابط حسنه‌ای داشته‌اند و هم‌اکنون نیز هیچ محدودیتی در توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود ندارند. ما بر این باوریم که گشایش مرکز تجاری - فرهنگی ایران و هلند گام بزرگی در این زمینه به شمار می‌رود و می‌تواند ابتکار عملی برای همکاری‌های آینده با کشور هلند و نیز سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با سفر خود به هلند زمینه همکاری‌های بیشتر میان دو کشور در بخش‌های اقتصادی، گردشگری و صنایع‌دستی فراهم شود.

 


نماد ایران در قلب اروپا
مدیران دولتی بر همکاری نزدیک‌تر بانک‌های ایران و هلند به منظور تبادلات مالی برای فروش و صادرات صنایع‌دستی به هلند تاکید کردند.
در این مراسم علیرضا جهانگیری، سفیر ایران در هلند افتتاح مرکز تجاری ایران و هلند را بزرگترین رویداد در چارچوب گسترش مناسبات اقتصادی، صنایع‌دستی و گردشگری بین دو کشور دانست و این مرکز را نخستین مرکز تجاری صنایع‌دستی در قلب اروپا برشمرد و تاکید کرد که تولیدات صنایع‌دستی، فرش، مبلمان و... که نماد فرهنگ و تمدن کشور ایران است در این مرکز تجاری برای شهروندان کشور هلند در معرض نمایش و عرضه قرار گرفته است.
وی افزود: بخش خصوصی با اقداماتی نظیر ایجاد مرکز تجاری و فرهنگی ایران و هلند می‌تواند از این تجارب برای افزایش فعالیت‌ها و معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های دو ملت استفاده کند.
جهانگیری با اشاره به نقش و اهمیت ارتباطات بین بانکی در سرمایه‌گذاری و تجارت بین دو کشور، بر لزوم همکاری نزدیک‌تر بانک‌های دو کشور در پیشبرد اهداف صادراتی تاکید کرد.
رفع مشکل فروش صنایع‌دستی
مدیران صنایع‌دستی امیدوارند که فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم دیگر کشورها افزایش یابد و ابزارهای فناوریکی، امکان افزایش روابط میان خریداران اروپایی و فروشندگان صنایع‌دستی در کشور را افزایش دهد.
بهمن نامور مطلق، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره ایجاد یک مرکز فروش صنایع‌دستی ایرانی در هلند گفت: افتتاح مرکز صنایع‌دستی ایران در هلند از این‌رو برای ما مهم بود که با تاثیرگذاری مستقیم بخش خصوصی ایجاد شد.
وی افزود: محیط این مرکز ۳هزار و ۷۰۰ متر را در بر می‌گیرد که شامل ۳ طبقه به تفکیک برای عرضه صنایع‌دستی، امور گردشگری، آموزش زبان فارسی، موسیقی ایرانی و تولید صنایع‌دستی است.
نامور مطلق اضافه کرد: با راه‌اندازی این مرکز توسط بخش خصوصی که با حمایت جدی ما انجام شد ۳۰ هنرمند ممتاز در سطح بین‌المللی فروشگاه‌هایی از آبگینه، سفال، مس، مبلمان و زیرانداز را برای فروش در اختیار دارند و بدون اینکه خودشان حضور فیزیکی داشته باشند تجارت کالاهای‌شان انجام می‌شود که ممکن است در آینده نزدیک از طریق ابزار فناوریکی پیشرفته بتوانند نظارت بر فروش و ارزیابی و یا مذاکره با خریداران را از خاک ایران انجام دهند.
معاون صنایع‌دستی کشور تاکید کرد: این مرکز که در مراسم افتتاح آن ۱۵ سفیر از کشورهای مختلف حضور داشتند مدلی خواهد شد برای تکثیر مراکز مشابه صنایع‌دستی ما در سایر کشورهای اروپایی و اگر بخش خصوصی برای راه‌اندازی چنین مراکز بزرگ و حرفه‌ای بین‌المللی در زمینه صنایع‌دستی اعلام آمادگی کند ما با تمام امکانات از آن حمایت می‌کنیم تا مهم‌ترین مشکل این صنعت یعنی بازار فروش را رفع کنیم.

 


اقدام مثبت برای صنایع‌دستی
به عقیده فعالان صنایع‌دستی ایجاد یک مرکز فروش در قلب اروپا اقدام بسیار مناسبی است و می‌تواند شرایط صادرات این حوزه را بهبود بخشد. به عقیده کارشناسان صنایع‌دستی دولت باید از فروش صنایع‌دستی در داخل و خارج از کشور حمایت کند و بزرگترین مشتری صنایع‌دستی دولت است.
مهدی شهسواری، فروشنده و فعال صنایع‌دستی درباره ایجاد مرکز فروش صنایع‌دستی در هلند به صمت گفت: از هر شخص یا نهادی که موجب شود محصولی از صنایع‌دستی به خارج از کشور ارسال شده و صادرات را رونق بخشد باید تقدیر و تشکر کرد؛ حتی اگر این اقدام تنها یک دلار برای صنایع‌دستی سود به همراه داشته باشد.
این فروشنده صنایع‌دستی افزود: اکنون صادرات صنایع‌دستی دچار رکود شده و ایران سهم خود را در بازارهای جهانی صنایع‌دستی از دست داده است. به‌طور حتم چنین اقداماتی می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر صادرات صنایع‌دستی کشور داشته باشد.


چاپ