گردشگری «حلال» مالزی الگویی برای ایران

صبا رضایی - گروه تجارت: صنعت گردشگری مالزی در سال‌های گذشته رونق بسیاری یافته، به‌طوری‌که این کشور صنعت گردشگری را دومین منبع درآمد خود قرار داده است. صنعت گردشگری مالزی پس از سال ۲۰۰۸ میلادی با بیشترین سرعت پیشرفت کرد.

همچنین آمارهای منتشر شده از ژانویه و اکتبر ۲۰۱۵ سفر ۲۲/۹میلیون گردشگر به این کشور و۱۰درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۴م نشان می‌دهد. مالزی با توسعه گردشگری حلال، گردشگران مسلمان بسیاری را جذب کرده است اما مقامات گردشگری این کشور به حوزه‌های دیگر گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و گردشگری هیجانی نیز توجه کرده و جاذبه گردشگری برای انواع مختلف گردشگران ایجاد کرده‌اند. به این معنا که امکانات مورد نیاز تمامی گردشگران برای انواع تفریح، خرید، ورزش، درمان و عبادت وجود دارند. از دیگر مواردی که موجب موفقیت گردشگری این کشور شده، نشان(برند)سازی در زمینه گردشگری است، جاذبه‌های گردشگری مالزی دارای برنامه‌ریزی، مدیریت و ساماندهی شده هستند. در حالی‌که به عقیده کارشناسان این امر مورد غفلت مقامات گردشگری ایرانی قرار گرفته‌اند.


سفر بدون اخذ ویزا
یکی از مهم‌ترین مواردی که منجر به توسعه صنعت گردشگری در مالزی شده است، نیاز نداشتن به ویزا در کشور مقصد و امکان سفر ۹۰ روزه به این کشور بدون ویزا است. بهزاد الصفی، فعال گردشگری به صمت می‌گوید: مالزی در صنعت گردشگری موفق است و می‌تواند الگوی مناسبی به منظور توسعه گردشگری ایران به شمار رود تا و بتوانیم گردشگری کشور را رونق دهیم. او می‌افزاید: مالزی سالانه ۳۰میلیون نفر گردشگر جذب می‌کند و معادل ۳۰میلیارد دلار درآمد دارد. کوالالامپور ششمین شهر گردشگرپذیر در دنیا شناخته شده است. سال گذشته حدود ۱۴میلیون گردشگر تنها از کوالالامپور بازدید کرده‌اند و هدف مالزی آن است که تبدیل به قطب گردشگری دنیا شود. الصفی درباره عوامل موفقیت مالزی در گردشگری عنوان می‌کند: از عوامل مهم موفقیت مالزی در گردشگری آن است که آرامش و امنیت بر این کشور حاکم است و با وجود آنکه حدود ۲۸ نژاد، قبیله و مذهب مختلف در این کشور زندگی می‌کنند درگیری بین آنها وجود ندارد. همچنین سفر به مالزی به نسبت ارزان است. او اضافه می‌کند: همچنین مالزی دارای وزارتخانه گردشگری است که نقش مهمی را در دولت مالزی ایفا کرده و تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مالزی موظف هستند با وزارت گردشگری هماهنگ باشند. همچنین سفر به مالزی نیاز به ویزا ندارد. سازمان جهانی گردشگری به کشورها توصیه کرده تا بروکراسی اخذ ویزا را کاهش دهند. اکنون گردشگران ۵۸ کشور جهان می‌توانند بدون ویزا به مدت ۹۰ روز به مالزی سفر کنند.این فعال گردشگری اظهار می‌کند: جاذبه‌های طبیعی مالزی نیز منحصربه‌فرد هستند. او در ادامه می‌افزاید: مردم مالزی رفتار بسیار خوبی با گردشگران دارند و این نکته‌ای منحصر به فرد است. مردم مالزی فکر نمی‌کنند گردشگران فرهنگ بدی را به کشور آنها وارد می‌کنند و به آنها اعتماد دارند. آب و هوای مالزی نیز به گردشگری این کشور کمک کرده و دارا بودن آب و هوای معتدل در طول سال موجب شده گردشگران از گزند سرما و گرمای شدید در امان بمانند. الصفی عنوان می‌کند: وجود مساجد باشکوه در مالزی نیز برای گردشگران مسلمان جذابیت دارد. مالزی به راستی در زیرساخت‌های گردشگری خود سرمایه‌گذاری کرده و اقدامات خوبی به‌منظور تکمیل زیرساخت‌های مرتبط با صنعت گردشگری انجام داده است. تابلوهای مالزی به زبان انگلیسی هستند و گردشگران در آدرس‌یابی به مشکلی برنمی‌خورند. او می‌افزاید: مالزی نخستین کشور پایه‌گذار صنعت حلال است. مسلمانان در مالزی به راحتی می‌توانند به رستوران‌های حلال رفته و یا محصولات حلال را خریداری کنند. همچنین مقامات مالزی در زمینه گردشگری برای جذب مردم مسلمان اقداماتی انجام داده‌اند و هتل‌ها و اماکن اقامتی و تفریحی مخصوص مسلمانان ایجاد کرده‌اند. وجود خطوط هوایی ارزان‌قیمت مانند ایرآسیا در مالزی نیز از دیگر موارد جذب گردشگران به شمار می‌رود.


گردشگری حلال
به عقیده فعالان گردشگری ایجاد گردشگری حلال از مهم‌ترین اقدامات مقامات مالزی در توسعه صنعت گردشگری این کشور است. اشکان بروج، کارشناس گردشگری به صمت می‌گوید: بهترین الگویی که گردشگری مالزی برای کشور ما به دارد، بحث گردشگری حلال است. مالزی در کنار ایجاد زیرساخت‌های انواع مختلف گردشگری مانند گردشگری ساحلی، گردشگری خرید و گردشگری شهری، گردشگری حلال را به منظور جذب گردشگران مسلمان ایجاد کرده است. او می‌افزاید: به منظور ایجاد گردشگری حلال امکاناتی مانند فرودگاه حلال، غذای حلال، اقامتگاه حلال و امکانات تفریحی حلال ایجاد کرده‌اند تا بتوانند مسلمانان از جمله عرب‌ها را به کشور خود جذب کنند. نکته مهم آن است که مقامات گردشگری مالزی تنها بر گردشگری حلال تمرکز نکرده‌اند و بازار هدف خود را به مسلمانان محدود نکرده‌اند. بروج عنوان می‌کند: تمامی امکانات مورد نیاز برای همه نوع گردشگر در مالزی ایجاد شده و در کنار آن پلیس و حفاظت قوی نیز برای حفظ امنیت گردشگران و مردم مالزی آن ایجاد شده است. او اضافه می‌کند: یکی از اقدامات مناسب مقامات گردشگری مالزی نشان(برند)سازی در حوزه گردشگری است؛ الگوهای منحصربه‌فردی که برای گردشگری مالزی ایجاد شده، شعارهای گردشگری مالزی و عکس‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی مخصوص برای گردشگری مالزی ازجمله اقداماتی بوده‌اند که به منظور تبلیغ گردشگری مالزی انجام شده‌اند. این فعال گردشگری اظهار می‌کند: لباس‌های محلی مخصوص هر قومیت و مکان مخصوص کشور می‌تواند تبلیغ مناسبی برای گردشگری اماکن مختلف ایران باشد. او در ادامه می‌گوید: از نکات مهم گردشگری مالزی برنامه‌ریزی در این صنعت است. برنامه‌ریزی‌های ۱۰ساله برای جذب هرچه بیشتر گردشگران ازجمله نکات مثبت اقدامات انجام شده در گردشگری مالزی است. برنامه‌ریزی منظم و سازماندهی شده، اجرا کردن و نظارت بر برنامه‌ها، آموزش مداوم، توانمندسازی نیروی انسانی، استفاده از متخصصان در صنعت گردشگری و از همه مهم‌تر ایجاد تنوع محصولات گردشگری از اقداماتی که منجر به توسعه گردشگری در مالزی شده‌اند و می‌توانند الگوی مناسبی برای ایران به شمار روند. بروج عنوان می‌کند: امکان سفر برای تمامی مردم وجود دارد و محصول گردشگری مناسب با انواع مردم نیز در مالزی موجود است، گردشگری روستایی، گردشگری تاریخی، گردشگری هیجان‌انگیز، گردشگری طبیعی، گردشگری ورزشی و گردشگری سلامت همگی در مالزی وجود دارند. ایران تمامی این موارد را داراست اما در کشور جاذبه گردشگری ایجاد نکرده‌ایم. او می‌افزاید: زمانی جاذبه‌های گردشگری در ایران وجود خواهد داشت که ساماندهی، برنامه‌ریزی و مدیریت نیز برای آنها موجود باشد، اینها مواردی هستند که در بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ایران وجود ندارند. در کنار آن تبلیغ مناسبی نیز درباره گردشگری ایران انجام نشده است، بسیاری از گردشگران خارجی اطلاعی درباره جاذبه‌های گردشگری کشور ما ندارند.
در پایان
با توجه به تمام این مسائل می‌توان گفت: برنامه‌ریزی، مدیریت و ساماندهی از نیازهای گردشگری ایران به‌شمار می‌روند. همچنین نبود تبلیغات مناسب موجب شده بسیاری از جاذبه‌های گردشگری کشور به گردشگران خارجی معرفی نشوند.


چاپ