تاثیرات اولیه انتخاب دولت جدید بر بازار

پیمان صفردوست: گروه‌های گوناگون اقتصادی هنوز دولت سیزدهم از راه نرسیده، دیدگاه‌های خود را درباره چگونگی رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی مطرح می‌کنند و گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه مدیران و تصمیم‌گیران اقتصادی در این دولت چگونه باید وارد گود اقتصاد شوند، ادامه دارد.

اما پیش از همه این بحث‌ها و تبادل‌نظرها نتیجه انتخابات باعث بروز برخی تغییر و تحولات در بازارهایی مانند طلا و ارز شده و تصور بر این است که دامنه این فعل‌و‌انفعلات به بازارهای داخلی دیگر نیز برسد. در واقع یکی از مواردی که بیشتر فعالان و کارشناسان تجاری و اقتصادی بر آن اتفاق‌نظر دارند، تاثیر متقابل دولت و حوزه بازار و تجارت است و حتی برخی این تغییر و تحولات را در همین ابتدای امر نیز در بازارهای داخلی مشهود می‌دانند. اما آیا واقعا وضعیت به همین شکل است؟ آیا تغییر دولت و دیدگاه‌های اجرایی نشده دستگاه اجرایی جدید به همین سرعت می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ آیا راهکار موثری برای بهره‌برداری موثر بازار و تجارت از تغییر و تحولات دستگاه اجرایی کشور وجود دارد؟ در این‌باره با گزارش صمت همراه باشید:

گرانی‌ها به انتخابات ربطی ندارد

قاسم‌علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران تهران درباره تاثیر انتخابات بر بازارهای داخلی کشور در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: در واقع هنوز زود است بخواهیم تاثیر انتخابات را در بازارها به‌طور جدی ببینیم اما برداشت کلی از این موضوع این است که در روزهای آینده شوک سنگینی بر بازارها حاکم خواهد شد.

حسنی در این‌باره تاکید کرد: درحال‌حاضر انتظار مصرف‌کنندگان از بازار به سمت کاهش قیمت‌ها پیش رفته و انتظار دارند با تغییر دولت، قیمت‌ها شکسته شود؛ بنابراین در این مدت از خرید خودداری می‌کنند و با اینکه کالاها به وفور در بازار یافت می‌شوند اما خریداری برای آنها نیست.

وی در این زمینه، موضوع برجام را نیز مزید بر علت شوک و رکود بازار دانست و تاکید کرد: خریداران در این زمینه اصرار دارند گفت‌وگوها بر سر برجام اثربخش خواهد بود و قیمت‌ها در بازار داخلی کاهش محسوسی خواهد داشت و به همین دلیل تمایل به ورود به بازارها نشان نمی‌دهند. حسنی درباره تاثیر گرانی برخی اقلام اساسی مانند مرغ و تخم‌مرغ بر بازار و در روزهای پس از انتخابات تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد این همزمانی ارتباط چندانی با انتخابات داشته باشد،‌ زیرا تخم‌مرغ هفته پیش از انتخابات و در پی افزایش نرخ نهاده‌های تولید با افزایش نرخ روبه‌رو شد و احتمالا افزایش نرخ عرضه مرغ هم به همین دلیل بوده است و نمی‌توان آن را مرتبط با موضوع انتخابات دانست.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران همچنین اعلام کرد: درحال‌حاضر کالاها به وفور در بازار موجود هستند اما خریداری برای آنها وجود ندارد و این موضوع اصناف را در این بخش با مشکلات جدی مواجه می‌کند. وی درباره تاثیر احتمالی انتخابات و توافق دوباره برجام بر قیمت‌ها نیز عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد این تاثیرات به‌طور آنی رخ دهد و برای رسیدن به تعادل و ثبات در این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌های مشخص هستیم.

این فعال اقتصادی درباره وضعیت بازار در شرایط کنونی و در آستانه حضور دولت جدید در رأس امور اجرایی، بیان کرد: اگر وضعیت کنونی ادامه‌دار شود، احتمال شکسته شدن قیمت‌ها در بازار وجود دارد، زیرا بسیاری از عرضه‌کنندگان کالا به گردش مالی نیاز دارند و بدون خریدارماندن ممکن است آنها را به کاهش قیمت‌ها وادار کند.

دیپلماسی اقتصادی را فعال کنیم

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصاد و عضو هیات‌مدیره دانشگاه درباره تاثیراتی که انتخابات اخیر و حضور دولت سیزدهم می‌تواند در بازار و تجارت کشور بگذارد، در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: تاثیر آنی تغییر و تحولات سیاسی بر بازارها امری دور از ذهن نیست اما نمی‌توان آن را تغییراتی پایدار تلقی کرد.

این کارشناس اقتصاد در این‌باره ابراز کرد: قوه مجریه با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند جلوی بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از قبیل رانت‌ و فساد را در مبدأ بگیرد تا این قبیل موضوعات وارد فرآیندهای طولانی قضایی نشود.

وی تاکید کرد: همچنین تنظیم مناسب بازارهای داخلی و یکپارچه کردن مدیریت بازارهای داخلی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد و به ثبات بازار و تعدیل قیمت‌ها بینجامد.

شیخی در این‌باره افزود: البته رسیدن به چنین نتایجی، نیاز به پیش‌زمینه‌های فراوان و زمان کافی دارد که باید از سوی دستگاه اجرایی کشور فراهم شود.

 برای رسیدن به چنین هدفی هر وزارتخانه باید وظایف محوله خود را به‌درستی انجام دهد و منابع پولی به جای ورود به مسیرهای نادرست به بدنه واقعی تولید و تجارت تزریق شود و وزارتخانه‌ها باید ایجاد زمینه خلق تشکل‌های اقتصادی جدید در حوزه تولید و تجارت را در دستورکار قرار دهند.

وی در ادامه یادآور شد: در این زمینه وزارت امور خارجه باید دیپلماسی اقتصادی را فعال کند و به این موضوع که یکی از پایه‌های اصلی تجارت امروز تلقی می‌شود، توجه بیشتری داشته باشد.

در این زمینه می‌توان از ساختارهایی مانند رایزنان بازرگانی که دلیل ایجاد آنها برقراری همین ارتباط‌های فرامرزی بوده، استفاده کرد.

این کارشناس اقتصاد همچنین تمرکز بر تولید و تجارت کالاهای با ارزش‌افزوده بالا را به‌عنوان یکی از راهکارهای عملی بهبود تجارت کشور در دولت سیزدهم برشمرد و در این زمینه بیان‌کرد: خام‌فروشی و تجارت کالا بر مبنای یارانه پنهان در این سال‌ها بسیاری از منابع طبیعی ما را بدون درک ارزش واقعی آن از کشور خارج کرده در صورتی که توجه دولت آینده به این موضوع می‌تواند علاوه بر ارزآوری، راهکاری برای تولید اشتغال و افزایش تولید در کشور باشد و دولت با یک تیر چند نشان را بزند.

شیخی در پایان گفت: نقش دولت در بهبود بازارها یک موضوع گسترده است که باید به‌درستی مورد کنکاش قرار بگیرد تا نتایج مطلوبی از آن نصیب کشور شود. دولت در عین حال می‌تواند همگام با این اقدامات، خارج کردن دلار و یورو را از مبادلات ارزی خود در دستورکار قرار دهد و به سمت ایجاد پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه حرکت کند تا به این شکل حوزه تجارت از نوسانات تحت‌تاثیر این دو عامل خارج شود.

نقطه سر خط

دولت دوازدهم، خوب یا بد، با همه کرده‌ها و نکرده‌های خود در حوزه بازار، اقتصاد و تجارت، دارد کم‌کم اسباب خود را جمع می‌کند تا دولت تازه‌نفس سیزدهم جای آن را بگیرد.

اگرچه در همین ابتدا و پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ممکن است جو روانی، بازارها را دستخوش تغییر کند اما حتی اگر این تغییرات به نفع مصرف‌کننده و کاهش قیمت‌ها باشد، نمی‌توان روی آن حساب کرد.

از همین ابتدا همه کارشناسان تاکید می‌کنند که مسیر گذشته در این بخش مسیر فرسایش و فرصت‌سوزی است و در این‌باره پیشنهادهای گوناگونی را نیز ارائه می‌دهند؛ بنابراین امروز که نقطه پایان کار دولت دوازدهم را می‌گذاریم و با دولت جدید وارد گود بازار و تجارت می‌شویم، باید سنگ‌های خود را وابکنیم و همین امروز که کارشناسان راه و چاه را نشان می‌دهند، به حرف‌های آنها بها دهیم و گرنه جمعه به جمعه باید از خواب بیدار شویم و خود را در برابر عمل انجام‌شده ببینیم و به این امید باشیم که در عرصه‌های بین‌المللی دری به تخته‌ای بخورد و ما هم از تاثیرات آن بهره‌مند شویم.


چاپ