آیا بازار بدلیجات در گرانی طلا رونق می‌گیرد؟

«بدل‌کاری» در بازار کساد طلا

بازار طلا و جواهر کشور در این روزها شرایط خوبی ندارد و افزایش قیمت این کالا و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده خریدارانی که تا چند سال پیش به طلا علاوه بر استفاده زینتی به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای نیز نگاه می‌کردند، این روزها به بازار بدلیجات روی بیاورند.

البته پیش از این نیز تعلق گرفتن میزان بالایی از مالیات ارزش افزوده، طلا و جواهر را از فهرست کالاهای سرمایه‌ای خانواده‌ها خارج کرده بود اما در ماه‌های اخیر این تغییر جهت شکلی ملموس‌تر به خود گرفته است. اما در این روزهای کرونایی و اقتصاد آشفته، آیا کسب‌وکار فعالان حوزه زیورآلات بدلی بهتر از اصناف دیگر است؟! برای یافتن پاسخ این پرسش با گزارش این شماره روزنامه صمت همراه باشید:


بدلیجات جای طلا را می‌گیرد

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس انجمن طلا و جواهر ایران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که صنعت طلا و جواهر ایران در چند ماه اخیر دچار رکود بسیار شدیدی بوده و فعالان این حوزه از قرار گرفتن در تنگناهای مالی به‌شدت رنج می‌برند که چندین مولفه در ایجاد این شرایط موثر بوده است.
کشتی‌آرای در این باره افزود: رکود این بازار مربوط به همین ایام نیست و در چند سال اخیر عرصه طلا و جواهر کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرده، اما طبیعتا دست به‌دست هم دادن چندین عامل از اواخر سال گذشته تا امروز باعث شده چالش‌های این بازار چندین برابر افزایش پیدا کند.

نایب رئیس انجمن طلا و جواهر ایران با اشاره به عوامل موثر بر کاهش رغبت مردم به خرید طلا و جواهر عنوان کرد: در واقع تحریم‌ها، کاهش قدرت خرید مردم و تورم مضاعف در این ماه‌ها، طلا و جواهر را از دسترس بسیاری از خانواده‌های ایرانی دور کرده است. همچنین همه‌گیری ویروس کرونا در این چند ماه از یک سو جشن‌ها و مراسم شادی خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش خرید این اقلام شده و از سوی دیگر باتوجه به خطر ابتلا به این بیماری، بسیاری از خانواده‌ها در این مدت به بازارها مراجعه نکرده‌اند.

وی با ذکر این نکته که جایگزین شدن بدلیجات به‌جای طلا در سبد خرید خانوارها تعجب‌آور نیست، تصریح کرد: کاهش توان خرید مردم در این ماه‌ها، بسیاری از علاقه‌مندان به طلا و جواهر را به سمت بازار بدلیجات سوق داده و نمی‌توان انتظار داشت که مردم با میزان درآمدی که تغییر چندانی در آن ایجاد نشده، همچنان به کالاهایی که چندین برابر افزایش قیمت داشته‌اند، رغبت نشان دهند.
کشتی‌آرای همچنین درباره وضعیت فعالان این حوزه در ماه‌های اخیر، تاکید کرد: درباره میزان کاهش فروش طلا و جواهر آمار دقیقی در دسترس نیست اما قابل‌توجه بوده است؛ به‌طوری که براساس مشاهدات، حدود ۳۰ درصد واحدهای فروش در حوزه طلا و جواهر مجبور به تعطیل کردن واحدهای خود شده‌اند.

وی در پیش‌بینی خود از آینده بازار طلا بیان کرد: ادامه این وضعیت نمی‌تواند آینده مطلوبی را برای صنعت طلا و جواهر کشور به‌دنبال داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود تداوم آسیب‌های مالی به این واحدها، تعداد بیشتری از فعالان در این بخش را وادار به خروج از این عرصه کند.

کشتی‌آرای در پایان ضمن ابراز امیدواری برای بهبود این وضعیت، گفت: درحال‌حاضر هیچ راهکاری برای جلوگیری از این روند وجود ندارد و بهبود وضعیت این بازار در اختیار ما نیست. 
ما تنها می‌توانیم منتظر بمانیم و امیدوار باشیم در آینده با برنامه‌ریزی‌های نهادهای سیاست‌گذار اقتصادی، کاهش قیمت ارز، افزایش توان مالی مردم و خاتمه دوران همه‌گیری ویروس کرونا و از سرگیری مراسم شادی در میان خانواده‌ها، رونق به‌تدریج به بازار طلا و جواهر کشور بازگردد.


فروش حضوری هزینه زیادی دارد

محمد ایمانی که یکی از فروشگاه‌های بدلیجات و زیورآلات خیابان ستارخان را اداره می‌کند، در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: برداشت بسیاری از مخاطبان از وضعیت بازار بدلیجات این است که باتوجه به کاهش قدرت خرید و کاهش رغبت مردم به خرید طلا و جواهر، بازار بدلیجات رونق گرفته، در حالی که حقیقت غیر از این است. وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر عنوان کرد: حتی پس از دوره تعطیلی اجباری اصناف در موج اول کرونا که روزهای طلایی فروش اصناف در شب‌های منتهی به نوروز و مناسبت‌های مختلف را از ما گرفت، این بازار نتوانست به روزهای اوج خود بازگردد و فعالان این حوزه با مشکلات جدی مواجه شدند. ایمانی در این باره تصریح کرد: لغو مراسم شادی و کاهش دید و بازدیدهای نوروزی که معمولا بهانه‌ای برای خرید زیورآلات است، باعث شد میزان خرید این اقلام کاهش پیدا کند. ضمن اینکه مردم در این چند ماه به‌دلیل ترس از ابتلا به این بیماری سعی می‌کنند از حضور در مکان‌های غیرضروری خودداری کنند که بر کسادی بازار زیورآلات و بدلیجات افزود.

این فعال حوزه زیورآلات و بدلیجات درباره میزان زیان مالی این صنف گفت: در این زمینه همین بس که بسیاری از همصنفان ما که پیش از این از شرایط نسبتا مطلوبی نیز برخوردار بودند در این ماه‌ها مجبور به تعطیل کردن کسب‌وکار خود شده‌اند. ایمانی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش بی‌سابقه اجاره‌بها در ماه‌های اخیر در کنار افزایش قیمت خرید و کاهش خریدار، روزهای بدی را برای صنف ما رقم زد و بسیاری از همکاران ما در این مدت فروش حضوری را رها کرده‌اند و فروش کالاهای خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ادامه می‌دهند تا شاید در این شرایط، بتوانند در هزینه‌هایی مثل اجاره‌بها و برق و مالیات صرفه‌جویی کنند.


فروش اینترنتی مشتری ندارد

باوجود اینکه مدیران فروشگاه‌های ارائه‌کننده بدلیجات، فروش حضوری را پرهزینه و فروش اینترنتی را راهکاری برای کاهش هزینه‌ها می‌دانند، مدیران فروشگاه‌های اینترنتی نیز دل خوشی از فروش این روزها ندارند و حال بازار زیورآلات و بدلیجات را نامساعد توصیف می‌کنند.
در این زمینه، فرهاد غفاری‌فرخ‌زاد که مدیر یکی از فروشگاه‌های مجازی زیورآلات است، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: فروش اینترنتی پیش از دوران کرونا هم بازار همه‌گیر و جامعی نداشت و مشتریان آن محدود بودند. با آغاز همه‌گیری کرونا طبیعتا مجالس و مهمانی‌ها که می‌توانست انگیزه لازم برای خریداری این محصولات باشد کمتر شد و مردم رغبتی برای خرید نشان ندادند. وی تصریح کرد: وضعیت فروش اینترنتی شاید از زاویه دیگر حتی دشوارتر از فروش حضوری بود، زیرا در فروش حضوری تعامل رودررو با خریدار و تخفیف‌ها می‌تواند راهکاری برای فروش باشد اما این امکان در فروش مجازی وجود ندارد؛ ضمن اینکه خریدار در فروش حضوری به‌دلیل لمس کالا، تمایل بیشتری به خرید پیدا می‌کند.

غفاری همچنین خاطرنشان کرد: البته مشکل فروش زیورآلات در این ماه‌ها فقط کاهش مراجعه‌کننده نبود؛ در این مدت افزایش نرخ ارز در ایران روی قیمت تمام کالاهای وارداتی تاثیر گذاشت و باتوجه به اینکه حجم عمده زیورآلات و بدلیجات عرضه شده در کشور وارداتی است، قیمت این کالاها نیز به‌شدت افزایش پیدا کرد. در نتیجه خریدار با مراجعه به سایت با قیمت‌هایی مواجه می‌شود که خارج از تصور اوست. خریدار انتظار ندارد برای یک کالای بدلی حتی اگر برند هم باشد، مبالغی بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان بپردازد، به همین دلیل از خرید منصرف می‌شود.
این فعال حوزه کسب‌وکار اینترنتی همچنین تاکید کرد: شاید اگر تولید بدلیجات باکیفیت در کشور رواج داشت، امروز به‌دلیل وجود قیمت‌های مناسب‌تر شاهد بازار بهتری بودیم اما حقیقت این است که تولید این کالاها محدود به شهرهایی مثل یزد است که حجم ناچیزی از بازار را پوشش می‌دهند.
غفاری عنوان کرد: در ماه‌های اخیر فروش بدلیجات از طریق فروشگاه‌های مجازی افت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و به‌نظر نمی‌رسد که با ادامه این وضعیت، فعالان این حوزه بتوانند به آن به‌عنوان یک حرفه درآمدزا نگاه کنند.


سخن پایانی

در هر حال اگر تمام اتفاقات جانبی رخ داده در بازار داخلی کشور را کنار بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که اگر در روزهای سر به فلک کشیدن قیمت طلا و جواهر امکانی وجود داشت که بدلیجات با همان قیمت‌های گذشته در بازار عرضه شوند، می‌شد تصور کرد که این بازار در این اوضاع، رونق نسبی بگیرد اما از آنجا که تورم و افزایش نرخ ارز کل بازار را به یک چوب می‌راند، بازار بدلیجات هم مانند دیگر کالاها دچار همان افزایش قیمت‌ها شده و در مقابل به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، نباید انتظار داشت روند متفاوتی در این بازار مشاهده شود.


چاپ