نمایشگاه کالا
نگاهی به کارنامه دولت در راه تثبیت قیمت‌ها

رمضان در آرامش گذشت

تجارت و اصناف

گروه بازار: چند روزی می‌شود که ماه مبارک رمضان به پایان رسیده است. ماهی که افزایش قیمت کالاهای خوراکی جزء جدانشدنی آن است و سال‌هاست که دولت‌ها برای مبارزه با آن، طرح‌های مختلفی را اجرا می‌کنند.


«نمایشگاه طرح ضیافت ماه مبارک رمضان» یکی از همان طرح‌هایی است که دولت یازدهم در ادامه سیاست دولت قبلی اجرایی کرد تا قیمت اقلام خوراکی بازار را کنترل کند و اجازه ندهد افزایش میزان تقاضا سبب بالا رفتن قیمت‌ها شود.
سال گذشته این طرح با مشارکت اتاق‌های اصناف و با هماهنگی‌های مرکز اصناف برگزار شد و امسال هم این همکاری ادامه داشت.
براساس برنامه‌ریزی‌ها، قرار بود اقلامی همچون برنج، انواع حبوبات، شیرینی، گوشت و مرغ، قند و شکر، چای و قهوه، عسل و خرما، خشکبار، کالای اساسی، مواد شوینده و بهداشتی و لوازم آشپزخانه با تخفیف ۱۵ تا ۴۰ درصد زیرقیمت عرضه شود. بازرسان هرروز برای بررسی شرایط بازار قیمت‌ها و کیفیت اقلام را کنترل کنند. اما نکته اصلی اینجاست که این طرح تا چه حد موفق بوده و آیا دولت یازدهم توانسته دومین طرح اجرایی‌اش در کنترل قیمت بازارها را به‌خوبی برگزار کند.

بازار زیر ذره‌بین
طبق آماری که از قیمت اقلام در ماه رمضان منتشرشده، برخی از کالاها بدون تغییر و برخی دیگر افزایش داشته‌اند. میوه و سبزیجات جزو دسته‌ای از خوراکی‌هایی هستند که با شروع ماه رمضان قیمت‌هایشان کاهش پیدا کرده است. حسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با صمت کاهش قیمت‌ها را تایید کرده و می‌گوید: «با شروع ماه رمضان، قیمت میوه و سبزیجات ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشته است و این امر کاملا طبیعی است، چرا که میزان مجالس و مهمانی به‌شدت کاهش پیدا می‌کنند و سطح تقاضا کم می‌شود.»
مهاجران در حالی معتقد است که قیمت میوه و سبزیجات کاهش داشته که در چند هفته گذشته بارها از تفاوت قیمت این اقلام در بازارهای تهران صحبت شده است، حتی قیمت میوه در برخی از میدان‌ها به‌شدت افزایش داشته است. او دراین‌باره می‌گوید: «حضور دلال‌ها سبب چنین نوساناتی شده اما این مشکل، ساختاری است و مربوط به ماه رمضان نیست. یعنی دلال‌بازی‌های این صنف همچنان وجود دارد اما در رمضان به‌طورکلی بازار میوه و سبزیجات با کاهش روبه‌رو بوده است.» او در رابطه با برگزاری بازارچه‌های طرح ضیافت و تاثیر آن بر بازار می‌گوید: «در این بازارچه‌ها میوه توزیع نشده اما در کل نمی‌توان به همین راحتی تاثیر آن را روی بازار بررسی کرد. من معتقدم که این بازارچه‌ها به دلیل آسیب دیده بودن اقلامی که ارائه‌شده، ارزان‌تر از بازار قیمت‌گذاری شده‌اند. برای مثال در این نمایشگاه‌ها قصاب گوشت بره ۵/۱ساله را توزیع نمی‌کند و مرغی هم که فروخته می‌شود، کشتار تهران نیست.»

تثبیت قیمت‌ها؛ رکود یا نظارت
با در نظر گرفتن افزایش و کاهش قیمت کالاهای اساسی که در طرح ضیافت ماه رمضان اتفاق افتاده، می‌شود تا حدی دولت یازدهم را در اجرایی کردن آن، موفق دانست. اما براساس نظریه برخی از کارشناسان کاهش قیمت‌ها به خاطر سیاست‌های دولت نبوده است. آنها معتقدند رکود در بازار سبب شده تا قیمت‌ها تثبیت شود. اما نگاهی به کارنامه دولت روحانی و برگزاری نمایشگاه شب عید نشان می‌دهد که او و مردان کابینه‌اش توانسته‌اند حداقل جلوی ۵۰ درصد از افزایش‌های قیمت را بگیرند. مقایسه قیمت‌ها و کیفیت محصولات توزیع‌شده در دولت قبل با دولت یازدهم، تفاوت چشمگیری دارد، چرا که در طول ماه مبارک رمضان سال ۹۱ قیمت کالاهای اساسی ازجمله لبنیات و گوشت بیش از ۲برابر بوده است.

از این ماه تا آن ماه!
آمارهای بانک مرکزی، از نرخ کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که تغییرات اندکی در قیمت اقلام خوراکی نسبت به سال گذشته وجود دارد و حتی برخی گروه‌ها با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. این در حالی است که طبق گزارش‌هایی که بانک مرکزی منتشر کرده سال گذشته، بیشتر اقلام خوراکی افزایش بالای ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ماقبل تجربه کرده بودند. طبق اعلام اتحادیه فروشندگان گوشت، گوشت گوسفند با یک درصد کاهش قیمت و با کیفیت بسیار خوب با قیمت ۲۷هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت تازه گوساله با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه شده است. خندان‌رو می‌گوید: برای ماه رمضان واردات گوشت از خارج کم شد و هیچ‌گونه مشکلی در مورد عرضه گوشت وجود نداشت، چراکه شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر کافی در مورد گوشت قرمز و مرغ انجام داده بود.

چاپ