صمت بازار لوازم التحریر را بررسی می‌کند

ماه مهر؛ ماه هزینه‌های اجباری

نگار خسروی – گروه تجارت: دیگر خبری از دفترهای صورتی کمرنگ و آبی ای که روی‌شان گل سیاه طراحی شده بود نیست. از برگه‌های بزرگ شیشه‌ای رنگ برای جلد کردن کتاب‌ها؛ پاک‌کن‌های دو رنگی که هم جوهر خودکار را پاک می‌کرد

و هم زغال مداد؛ برگه‌های امتحانی که بالای‌شان با رنگ آبی جدا شده بود و نام و نام خانوادگی را باید روی آن قسمت می‌نوشتیم؛ مداد قرمزهای گلی که اغلب با آب دهان خیس‌شان می‌کردیم تا خوشرنگ‌تر شود؛ قمقمه‌هایی که کم‌کم رنگی شده بودند و با ظرف‌های غذا بسته‌بندی می‌شدند، خبری نیست.
حالا چند ۱۰ سال از آخرین روزهایی که برای مدرسه رفتن خرید می‌کردیم،‌ گذشته است و برای بعضی‌مان وقت خرید لوازم مدرسه برای فرزندان‌مان است؛ همه چیز تغییر کرده است.
 هزینه‌ها بالا رفته و شکل تقاضاها متفاوت شده؛ وقتی وارد مغازه‌ها می‌شویم، آنقدر طرح‌ها و شکل‌ها متعدد شده‌اند که انتخاب بین آنها سخت‌ترین کار ممکن است. لوازمی که با طرح‌های قهرمانان کارتون‌ها و انیمیشن‌ها منقش شده و بچه‌ها با چنان هیجانی آن‌ها را انتخاب می‌کنند که ذوق شان ناخواسته ما را به یاد « بوی ماه مهر » می‌اندازد.
 اما مقایسه بین آنچه که امروز برای مدرسه رفتن لازم است با آنچه تا ۱۵ – ۲۰ سال پیش مورد نیاز بود، غیرقابل تصور است. یک شکل بودن لوازم‌التحریر که اغلب دانش‌آموزان برای تشخیص، نام‌شان را روی آنها می‌نوشتند، محدود بودن حق انتخاب برای خرید مداد، پاک‌کن و...
آن روزها به دلیل شرایط اقتصادی که در کشور حاکم بود، اغلب لوازم‌های مدرسه،‌ تولید داخلی بود. از مانتو و لباس گرفته تا.... هر چند این روزها تولیدکننده‌های داخلی تا حدی توانسته‌اند، سطح‌شان را به تولیدات خارجی نزدیک کنند تا جایی که اگر نام شرکت تولیدکننده را روی جعبه لوازم‌التحریر نبینیم، تشخیص ایرانی یا خارجی بودن‌شان دشوار است. اما تولیدکنندگان می‌گویند با این اوصاف بیش از ۴۰ درصد از اقلام موجود در بازار اجناس وارداتی هستند؛ بیشتر از اینکه مسائل کیفیتی موجب این حجم از واردات باشد، شکل و ظاهر این اقلام است که بازار را از دست محصولات داخلی خارج کرده.
نظارت شدید سازمان بازرسی و ارشاد بر ظاهر و شکل لوازم‌التحریر یکی از دلایلی است که باعث شده تولیدات داخلی عقب‌نشینی کنند. البته این نظارت تنها معطوف به این موضوع نیست. به گفته تولیدکننده‌های داخلی، این سازمان نظارت ویژه‌ای برقیمت‌ها دارد و اجازه اضافه شدن یک ریال را هم نمی‌دهد اما هیچ نگاهی به قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی اجناس وارداتی وجود ندارد. حالا می‌ماند کیسه‌های پر از دفتر و مدادهایی که همگی خارجی هستند و قیمت شان تقریبا ۲ برابر اقلام ایرانی است. ( قیمت‌ها در جدول درج شده است)


۱۷۰ هزار تومان برای ۳ ماه
حالا تصور کنید برای خرید لوازم‌التحریر دانش‌آموز کلاس اولی وارد یک مغازه شده‌اید؛ قرار است ابتدایی ترین ابزارهای لازم برای حداقل ۳ ماه استفاده را بخرید.دفتر ۶۰ برگ ( ۳۲۰۰ تومان ) که حداقل باید ۵ عدد خریداری شود. دفترچه یادداشت ( ۳۸۰۰ تومان). خودکار آبی که قطعا ۵ عدد لازم است ( به طور میانگین ۵۰۰ تومان). مداد سیاه دست کم ۲ عدد (به طور میانگین ۵۰۰ تومان). تراش روی میزی و کوچک (به ترتیب ۲۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ تومان). خط‌کش (۳۰۰۰ تومان ). مداد رنگی ۱۲ رنگ (۶۰ هزار تومان)و کیف مدرسه ( حداقل ۶۰ هزار تومان).با جمع و تقسیم برای ۱ تا ۳ ماه اول سال باید ۱۷۳ هزار تومان پرداخت کنید!
در بعضی از اقلام که نمونه تولید داخلی‌شان هم موجود است، تفاوت ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی با نمونه خارجی است که می‌شود گفت تفاوت زیادی بین‌شان است. هرچند در بعضی از اجناس حتی یک قلم جنس تولید داخلی هم پیدا نمی‌شود.


نمایشگاه‌های فصلی؛ امید خانواده‌ها!
تا شروع سال جدید تحصیلی چند هفته‌ای مانده و جنب و جوش برای خرید بالا رفته است. گفته می‌شد که قرار است برخلاف سال‌های گذشته، اتاق اصناف چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار نکند چراکه معتقد است برگزاری این نمایشگاه‌ها به دلیل کمبود امکانات مناسب نیست.
ابراهیم درستی، نایب رییس اتاق اصناف تهران هم اعلام کرد که اصناف با برگزاری نمایشگاه‌های فصلی مخالف است. او گفته نمایشگاه‌های فصلی به دلیل وجود نداشتن مکان استاندارد، توجه نکردن به شان مصرف‌کننده، وارد نشدن کالای با کیفیت به نمایشگاه و حمایت از واحد صنفی سطح شهر تا پایان امسال برگزار نخواهد شد.
به گفته او برنامه تازه اصناف، طرح فروش فوق‌العاده در تهران است که به جای نمایشگاه‌های عمومی بهاره و پاییزه با مشارکت بیش از ۵ هزار واحد صنفی برگزار می‌شود. این طرح به دلیل ناکارآمد توصیف شدن نمایشگاه‌ها اجرایی می‌شود. اما جالب اینجاست که بعد از اعلام این خبر، علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگویی که باصمت داشت اعلام کرد که این نمایشگاه‌ها برگزار خواهد شد و تنها تفاوت آن با سال‌های بعد در نحوه و فضای برگزاری آنهاست.
در پایان باید گفت که یکی از اصلی‌ترین ایام ویژه خرید ( مثل شب عید و ماه رمضان)، روزهای پایانی شهریور است که حجم زیادی از سرمایه داخلی بین صنف لوازم‌التحریر و مردم جابه‌جا می‌شود. متاسفانه حضور نداشتن تولیدات محصولات داخلی باعث شده که بیش از ۸۰ درصد از بازار کشور را محصولات وارداتی در دست داشته باشند.


چاپ