در گفت‌وگوی صمت با عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های کشور مطرح شد:

بهترین متولی صنعت نمایشگاهی کیست؟

بدون تردید عدم‌برگزاری یا تعویق در برگزاری نمایشگاه‌ها به‌واسطه شیوع ویروس کرونا موجب خسارت جبران‌‌ناپذیر به صنعت نمایشگاهی کشور و فعالیت‌‌های مرتبط شده، چراکه نمایشگاه برآیند صنعت و تولید بوده و این امر مخاطرات اقتصادی متوالی را به‌دنبال داشته است.

اما در این میان، نگاه دقیق و مسئولانه متولیان به صنعت نمایشگاهی و آگاهی از اهمیت این صنعت موجب شده برخی سایت‌های استانی حتی در شرایط شیوع پاندمی کرونا نیز چرخ این صنعت را به گردش درآورند و مانع از تعطیل شدن این فعالیت تجاری-اقتصادی شوند. سایت نمایشگاهی گیلان یکی از این سایت‌هاست که با برنامه‌ریزی دقیق و نگاهی درست توانسته در زمان شیوع ویروس کرونا عملکرد ثمربخشی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از خود ارائه دهد. صمت در همین زمینه گفت‌وگویی را با آیت کاظم‌زاده، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان گیلان ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با صمت همراه باشید.

وضعیت صنعت نمایشگاهی پس از شیوع ویروس کرونا

آیت کاظم‌زاده در این گفت‌وگو اظهارکرد: شیوع ویروس کرونا موجب وارد آمدن ضرر و زیان بسیار هنگفتی به صنعت نمایشگاهی کشور شد. شیوع این ویروس موجب شد شاغلان زیادی بیکار شده و در نهایت منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی فراوان به سبب ایجاد مشکلات اقتصادی در جامعه شد. وی افزود: با تعاملی که با ستاد مقابله با کرونای استان و دانشگاه علوم پزشکی به عمل آوردیم، علاوه بر اینکه با رعایت پروتکل‌ها اغلب رویدادها را برگزار کردیم، موفق شدیم گام بزرگی در راستای فرهنگ‌سازی رفتار در زمان اپیدمی کرونا برای شهروندان برداریم. در همین راستا در سال گذشته ۲۴ عنوان رویداد نمایشگاهی برگزار کردیم. خوشبختانه نظر مسئولان استانی مبنی بر این است که صنعت نمایشگاهی، صنعتی است که باید برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدتی برای آن انجام شود.

مجریان و برگزارکنندگان و همچنین شرکت نمایشگاه‌های استان نیز در راستای تاثیرگذاری در حوزه اقتصاد برای رویدادهای تخصصی خود باید برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشند. در همین زمینه با دلایل قانع‌کننده‌ای که ارائه کردیم، موفق شدیم تقویم نمایشگاهی ۵ ساله خود را مصوب کارگروه توسعه صادرات استان کنیم. از این رو می‌توانیم ادعا کنیم که جزو معدود سایت‌های کشوری هستیم که تقویم ۵ ساله خود را مصوب کرده‌ایم.

دو عامل تاثیرگذار در وضعیت صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان در ادامه گفت: صنعت نمایشگاهی در سال پیش‌رو به‌طور قطع از ۲ متغیر عمده تاثیر خواهد گرفت.

یکی از این متغیرها، چگونگی مهار ویروس کرونا و دیگری وضعیت اقتصادی و نوسانات ارز و رونق اقتصادی احتمالی کشور خواهد بود. اگر موفق شویم شیوع ویروس کرونا را کنترل کنیم و در کنار آن گشایش اقتصادی داشته و شاهد رفع شدن تحریم‌ها باشیم، امید آن می‌رود که صنعت نمایشگاهی به روزهای خوب خود بازگردد. اصولا صنعت نمایشگاهی با تعامل ارتباط مستقیمی دارد. به‌عبارتی می‌توان گفت نمایشگاه فضای ارتباطات است. نمایشگاه فضایی است که در یک بستر صنعتی، تجاری و خدماتی، خدمات ویژه و جدید عرضه شوند و در سایه این تعاملات، صنعت نمایشگاهی شکوفا شود.

کاظم‌زاده افزود: متاسفانه صنعت نمایشگاهی نه به‌عنوان یک صنعت، بلکه به‌عنوان یک فعالیت تجاری پذیرفته شده است. در حالی که نمایشگاه یک صنعت میان‌بخشی است؛ یعنی می‌توان گفت این صنعت برای بخش‌های گوناگون اقتصادی، تجاری و خدماتی فضای تعامل و ارتباط را فراهم می‌کند.

این صنعت مانند حلقه‌ای است که می‌تواند بخش‌های گوناگون را به یکدیگر متصل کند. به همین دلیل در گام نخست به این حوزه باید به چشم یک صنعت نگاه کرد و در نهایت باید یک متولی مشخص برای آن تعیین شود. ما فعالان صنعت نمایشگاهی بر این باوریم که ذی‌نفعان این صنعت می‌توانند بهترین مرجع برای تولی‌گری این صنعت باشند.

ضرورت تغییر نگاه دولت به صنعت نمایشگاهی

وی با اشاره به اینکه شاید دولت زمان کافی برای رسیدگی به امورات صنعت نمایشگاهی را ندارد، تصریح کرد: با توجه به معضلاتی که کشور با آنها مواجه است، گمان می‌رود دولت زمانی برای رسیدگی به این مشکلات ندارد وگرنه در بدنه دولت و سازمان توسعه تجارت نیز افراد آگاهی وجود دارند و در حال فعالیت و حمایت هستند. در همین راستا باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا نگاه و تلاش این افراد به سمت تخصص‌گرایی و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت فعالان تجاری سوق داده شود. دولت باید عزمی جدی برای ساماندهی صنعت نمایشگاهی داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های کشور در ادامه خاطرنشان کرد: انتظاری که از سیستم حاکمیت و ارکان نظام داریم این است که نمایشگاه‌ها را به‌عنوان یک صنعت مستقل بشناسند و برای این حوزه احترام قائل شوند. صنعت نمایشگاهی صنعتی به ظاهر زیانده است. از آنجاکه در مقابل هزاران میلیارد تومان هزینه برای ساخت یک سایت نمایشگاهی، رویدادی با سود کم برگزار می‌شود، برگشت سرمایه در آن وجود ندارد. اما باید به این نکته توجه داشت که عایده مالی صنعت نمایشگاهی در بخش‌های گوناگون تجاری، اقتصادی و خدماتی اثر‌گذار خواهد بود و موجب رونق آن بخش‌ها خواهد شد. به‌دلیل اینکه این صنعت یک صنعت میان‌بخشی است دولت باید توجهی خاص به آن داشته باشد و با نگرشی متفاوت به آن نگاه کند.

 


چاپ