گفت‌وگوی صمت با فعالان رویدادهای تجاری

تصویری از صنعت نمایشگاهی ایران در ۱۴۰۰

براساس آخرین دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا، صنعت نمایشگاهی در دسته مشاغل پرخطر قرار گرفت و برگزاری هر نوع رویدادی در هر شهر و با هر درجه از میزان شیوع، ممنوع عنوان شده است.

آن‌گونه که در اطلاعیه شماره۲ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آمده، برگزاری هرگونه نمایشگاه اعم از عمومی، تخصصی و بین‌المللی در همه وضعیت‌ها (زرد، نارنجی و قرمز)، تا عادی شدن شرایط ممنوع است.
این موضوع اعتراض شدید فعالان صنعت نمایشگاهی را به‌دنبال داشته و اغلب صاحب‌نظران این حوزه آینده کسب‌وکار خود را در نظر نابودی تلقی می‌کنند. بیش از ۲۰ فعال نمایشگاهی در مباحث مربوط به تعطیلی یا عدم‌تعطیلی رویدادها اظهارنظر کردند که صمت به مرور و تا پایان آذر به‌طور ویژه این مباحث را منتشر خواهد کرد. با ما همراه باشید:


تا صنعتی مستقل نباشیم، رسمیت نداریم

رویدادهای مجازی موافقان و مخالفان بسیاری در کشور دارد. علی مرادی از برگزارکنندگان رویدادهای تخصصی نمایشگاهی در تهران به صمت گفت: به‌طور قطع یکی از مهم‌ترین موضوعات در توسعه صادرات کشور برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به‌طور مدون و موثر است. تا زمانی‌که رویه برگزاری رویدادها به یک صنعت تبدیل نشود، فعالان این عرصه در مظلومیت به‌سر خواهند برد. در شرایط فعلی، راهی برای انتقال مشکلات زیاد در حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به نهادهای تصمیم‌گیرنده وجود ندارد و مشخص نیست، چه فرد یا نهادی متولی این عرصه شناخته می‌شود.

این کارشناس نمایشگاهی در ادامه افزود: با توجه به اتفاقات رخ داده در امسال از جمله تحریم‌های شدید، نوسانات ارز و شیوع بیماری کرونا، شاهد رکود بی‌سابقه در حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی هستیم. به بیان دیگر، بحران‌های ریز و درشتی که این به اصطلاح صنعت را تحت‌تاثیر قرار داده، باعث کاهش شدید رونق برگزاری نمایشگاه‌ها و وارد شدن ضرر و زیان فراوان به سایت‌های نمایشگاهی، غرفه‌سازان، برگزارکنندگان و بسیاری از صنوف مرتبط با این حوزه شده است.
مرادی با ابراز نگرانی از آینده مبهم این صنعت در سال ۱۴۰۰ اظهارکرد: بی‌تردید محدودیت‌هایی که کرونا برای تمام جهان ایجاد کرده در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. برای زنده ماندن صنعت نمایشگاهی به نظر می‌رسد یکی از بهترین روش‌های موجود، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و آنلاین باشد. امیدوارم فعالان این صنف با در نظر گرفتن این ظرفیت مهم در مسیر رونق صنعت نمایشگاهی گام بردارند.


صنعت نمایشگاهی متولی ندارد!

حمید شهابیان از کارشناسان و صاحب‌نظران شناخته‌شده صنعت نمایشگاهی در کشور اظهارکرد: درباره موضوع تعطیلی رویدادها، مباحث را باید تا حدودی کلان و گسترده‌تر دید. اساسا شرایط امروز به‌گونه‌ای است که برگزاری نمایشگاه‌ها با چند چالش اصلی مواجه است. در واقع شرکت‌های مختلف تولیدی یا بازرگانی در یک لوپ پارادوکسی گیر می‌کنند. وقتی شرکت خصوصی در شرایط غیرسفید باید تعطیل شود، حتی اگر نمایشگاه‌ها هم دایر باشد، چطور می‌تواند در نمایشگاه حضور پیدا کند؟
مدیرعامل وب‌سایت نمایشگاهی اکسبیز ادامه داد: بزرگ‌ترین حسن کرونا این بود که متوجه شدیم صنعت نمایشگاهی تا این حد که فکر می‌کردیم، شخص‌محور نیست و آن متولی که خواهد آمد و همه فعالان را نجات خواهد داد، وجود خارجی ندارد. شاید۱۰ سال بعد فعالان نمایشگاهی از کرونا به نیکی یادکنند و بگویند که باعث ایجاد یک جمع خودباور و قوی شد که با خردجمعی به این نقطه از پیشرفت رسیدند. در غیر این صورت، به نظر می‌رسد به‌جای سرمایه‌گذاری در صنعت نمایشگاهی بهتر است به سمت کسب‌وکاهای آنلاین کوچ کنیم.

شهابیان با اشاره به برخی راهکارهای خروج از بحران گفت: از چیزهایی که در این شرایط به نظر ضروری می‌رسد، ایجاد یک تایم‌لاین به‌عنوان «کرونا و صنعت نمایشگاهی» است که ببینیم این صنعت در این مدت توانسته چه گام‌هایی را طی و چه اهدافی را باید دنبال کند و به چه باید برسد.
وی در پایان تاکید کرد: به نظر می‌رسد صنعت نمایشگاهی چالش‌های مهمی به‌جز کرونا هم دارد که باید روی آنها هم بحث شود وگرنه در جای دیگر زخم‌ها باز خواهد شد.


مراقب باشیم از خاطر مشتریان وفادار خود نرویم!

بازرس انجمن غرفه‌سازان با تاکید بر اهمیت برگزاری رویدادها به صورت فیزیکی در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: ابزاری به‌نام نمایشگاه مجازی در واقع به‌عنوان تکمیل‌کننده نمایشگاه حضوری کارآمد خواهد بود اما به‌تنهایی جای نمایشگاه حضوری را نمی‌گیرد.
هومن مشایخی تصریح کرد: زنده نگ داشتن نمایشگاه با ترفندهای گوناگونی مانند رویدادهای مجازی، راهکاری است برای گذر از دوران سخت فعلی و بازگشت مشارکت‌کنندگان به نمایشگاه. در واقع نباید اجازه داد صنعت نمایشگاهی فراموش شود.
این کارشناس صنعت غرفه‌سازی تاکید کرد: در صورت عدم‌انجام این مهم، ممکن است به‌طور موقت و برای یک تا چند سال شرکت‌های مهم و بزرگ ضرورتی برای مشارکت در نمایشگاه حس نکنند و برای بازگشت به چرخه حضور در رویدادهای تخصصی احتیاج به مشوق‌های مناسب داشته باشند.
و در پایان با اشاره به دوران سختی که هم برگزارکنندگان و هم غرفه‌سازان در حال تجربه آن هستند، گفت: باز هم تاکید می‌کنم مهم این است که در زمان فعلی از هر ابزار ممکن استفاده و ارتباطات قدیمی خودمان را با شرکت‌ها حفظ کنیم. به نظر می‌رسد می‌توان با تاکید بر راهکارهای متناسب، اینطور القا شود که نمایشگاه به غیر از خدمات حضوری، منافع دیگری هم برای مشارکت‌کنندگان قدیمی دارد.


زیرساخت‌های نمایشگاهی را تقویت کنیم

مدیر روابط‌عمومی انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران نیز به صمت گفت: پیش از این درباره اینکه صنعت نمایشگاهی در رسته مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرار بگیرد، تلاش‌های بسیاری انجام شد. بر خلاف تفکری که برخی دوستان در این عرصه دارند، معتقدم صنعت نمایشگاهی حتما یک متولی دارد که به نمایندگی از این صنعت در مجامع رسمی و دولتی شرکت می‌کند.
محمود بندرچی ادامه داد: البته اینکه متولی اصلی صنعت نمایشگاهی سازمان توسعه تجارت است یا شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، موضوعی است که هنوز درباره آن به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم اما به هر حال ما متولی مشخص این صنف را در بدنه دولت داریم و باید از ان مطالبه داشته باشیم.

برگزارکننده رویدادهای نمایشگاهی در سراسر کشور همچنین تاکید کرد: به عقیده من مشکل نداشتن زیرساخت یکی مهم‌ترین چالش‌های صنعت نمایشگاهی است که در مدت عمر ۵۰ ساله صنعت نمایشگاهی ایران به‌طور جدی به آن پرداخت نشده است.

زیر ساخت؛ یعنی سایت‌های نمایشگاهی استاندارد که متاسفانه ما به‌جز چند شهر و استان برخوردار، در دیگر مناطق کشور از وجود آن محروم هستیم. بنابراین باید برای ساخت و تجهیز سایت‌های نمایشگاهی خود به فکر جذب و تامین سرمایه باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: اگرچه من در امسال موفق به برگزاری ۵ نمایشگاهی که سال قبل برگزار کرده بودم، نشدم اما به آینده کاری پیش‌رو امیدورام و باید با همفکری، همکاری و تبادل‌نظر خود را با هدف بهبود شرایط استاندارد آماده کنیم.


چاپ