همه چیز درباره نمایشگاه مجازی ایران‌ایتکس

نخستین نمایشگاه مجازی فناوری‌اطلاعات ایران با عنوان ایران‌ایتکس امسال ازسوی دانشگاه شریف برگزار می‌شود.

نمایشگاه ایران‌ایتکس، نخستین نمایشگاه مجازی در حوزه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌اطلاعات است که علاوه بر تلاش در عرصه ایجاد و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک کشور، در حوزه شناسایی افراد و استارت‌آپ‌های مستعد این حوزه و برقراری ارتباط آنها با مجموعه‌های فعال در این زمینه فعالیت می‌کند. در این نمایشگاه، آخرین محصولات و خدمات این صنعت اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد و فرصت خوبی برای تبادل‌نظرات و پیشنهادات برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود. دستاوردهای این تعاملات نقطه آغاز بسیاری از همکاری‌های تجاری و فناوریکی در میان دست‌اندرکاران حوزه الکترونیک و کامپیوتر است که نقش معناداری در تحرک بخشیدن به این حوزه صنعت و تولیدکنندگان و بازرگانان شاغل در آن ایفا می‌کند.


زمان برگزاری نمایشگاه


با شیوع بیماری کرونا و لزوم جلوگیری از تجمع‌های گوناگون در ماه‌های گذشته، جهان شاهد تغییرات زیادی هم در سبک زندگی و هم در شکل کسب‌وکارها بوده است. صنعت نمایشگاهی هم به همین روال تغییرات زیادی داشته و بهم خوردن اصل پایه این رویداد یعنی دور هم جمع شدن، شوک‌های بسیاری به آن وارد کرده است. بنابراین برگزاری نمایشگاه‌های مجازی یکی از بهترین فرصت‌ها برای صاحبان کسب‌وکارهاست تا با بهره‌گیری از فناوری روز و کارآمد اطلاع‌رسانی چندرسانه‌ای، محصولات و خدمات خود را به‌طور نامحدود به مخاطبان خود عرضه کنند. هر آنچه در نمایشگاه‌های فیزیکی دارای محدودیت و هزینه‌ساز است در نمایشگاه مجازی وجود ندارد. در این راستا، گروه Sharif ICT ارائه‌دهنده راهکارهای برگزاری رویدادهای مجازی در کشور با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حال برگزاری نخستین مجازی در حوزه فناوری‌اطلاعات و ارتباطات با عنوان ایران‌ایتکس(IRANITEX) در بهمن امسال است که علاوه بر تلاش در زمینه عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک کشور، در حوزه شناسایی افراد و استارت‌آپ‌های مستعد این حوزه و برقراری ارتباط آنها با مجموعه‌های فعال در حوزه یادشده فعالیت می‌کند.


چرا نمایشگاه فناوری اطلاعات ایران به‌صورت مجازی برگزار می‌شود؟


شروع کرونا در سراسر جهان موجب به‌وجود آمدن سبک زندگی جدیدی برای مردم کشورها و جوامع مختلف شده است. در این سبک زندگی نوظهور، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمع افراد یکی از ارکان اصلی حفظ سلامت جوامع است. در کنار مسائلی مانند شیوع کرونا، دوری مسافت، اهمیت زمان و امکانات گسترده و خاص فضای مجازی از جمله عوامل مهمی هستند که ضرورت بازنگری در سیاست‌های تصمیم‌گیری برخی شرکت‌ها و کسب کارها که شاید تا قبل از این اتفاقات به ضرورت حضور در فضای مجازی توجه کمتر داشتند را نشان دهد. برگزاری نمایشگاهای مجازی یکی از بهترین فرصت‌ها برای صاحبان کسب‌وکارهاست تا با بهره‌گیری از فناوری روزآمد و کارآمد اطلاع‌رسانی چندرسانه‌ای، محصولات و خدمات خود را به‌طور نامحدود به مخاطبان خود عرضه نمایند. هر آنچه در نمایشگاه‌های فیزیکی دارای محدودیت و هزینه‌ساز است در نمایشگاه مجازی وجود ندارد. محدودیت در زمان و مکان، هزینه‌های سنگین اجاره فضا، تجهیزات، دکوراسیون، چاپ و تبلیغات محیطی، دوری از محل شرکت یا کسب‌وکار، از یادرفتن خدمات و محصولات از ذهن مشتریان پرزنت شده پس از گذشت زمان و... هیچ‌یک در نمایشگاه‌های مجازی دائمی وجود نداشته و مخاطبان در هر زمان و مکان می‌توانند محصولات یا خدمات بیزینس‌ها و مشاغل را مشاهده و بررسی کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند.


بخش‌های مختلف نمایشگاه ایران‌ایتکس (Iran ITEX)

۱. سالن اصلی نمایشگاه: 
بازدید از غرفه‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف به‌طور مجازی و در فضای سه بعدی
در این سالن، شاهد غرفه‌های مجموعه‌های مختلف در طرح‌ها و ابعاد متفاوت خواهیم بود. 
غرفه‌داران در این سالن می‌توانند برنامه‌های گوناگونی برای بازدیدکنندگان داشته باشند که شامل موارد زیر می‌شود؛
عرضه محصولات و خدمات
رونمایی از محصولات جدید و نوآورانه
امکان ارائه فرصت‌های شغلی و دریافت رزومه
امکان برگزاری کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت به‌طور مجازی
امکان برگزاری مسابقه، بازی و سرگرمی
 توجه: بازدید از این سالن برای عموم آزاد است.
۲. سالن استارت‌آپ‌ها و رویداد Startup Talent
در این سالن که به صورت یک ساختمان در شهر نمایشگاهی ایران‌ایتکس است، در مرحله نخست استارت‌آپ‌ها به ارائه محصولات و خدمات خود می‌پردازند و امکان برگزاری جلسات خصوصی با افراد مختلف را خواهند داشت. رویداد startup talent نیز در این سالن برگزار خواهد شد. هر کدام از استارت‌آپ‌ها پس از ثبت‌نام در سامانه و ارائه اولیه از محصولات خود مورد بررسی مقدماتی قرار خواهند گرفت و پس از تایید ثبت‌نام و براساس برنامه زمانبدی، در روز برگزاری رویداد ۱۰ دقیقه به ارائه عمومی محصولات و خدمات خود می‌پردازند. سپس کمیته داوری رویداد که شامل سرمایه‌گذاران و افراد برجسته در این حوزه هستند به استارآپ‌ها نمره داده و برترین‌ها را انخاب می‌کنند. استارت‌آپ‌های برتر علاوه بر دریافت جوایز نقدی امکان جذب سرمایه‌گذار را خواهند داشت. 
۳. هشتمین جشنواره فناوری‌اطلاعات کشور ۸ ITWeekend
گفتنی است این رویداد طی سال‌های ۱۳۹۵ تاکنون در ۷ دوره برگزار شده و سخنرانان بزرگی در این رویداد به سخنرانی پرداختند. اما متاسفانه امسال با توجه به شیوع کرونا و شرایط خاص امکان برگزاری به صورت حضوری وجود نداشته و در نتیجه به صورت آنلاین و در کنار نمایشگاه ایران‌ایتکس برگزار خواهد شد. جشنواره فناوری‌اطلاعات به صورت کلی رویدادی است که در آن افراد سرشناس در حوزه فناوری اطلاعات تجربیات خود را در قالب سخنرانی‌های کوتاه با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند. از اهداف اصلی رویداد می‌توان به ایجاد محیطی برای گردهمایی، گفت‌وگو و هم‌افزایی نوآوران، نخبگان، صاحبان ایده و علاقه مندان به رویکردها و نگرش‌های نو در سطحی فراتر از مرزهای جغرافیایی و همچنین شناسایی آنها برای سرمایه‌گذاری مادی و حتی معنوی در حوزه‌های گوناگون برای پیشبرد اهداف کشور اشاره کرد. IT Weekend می‌کوشد با انتشار تجربیات ارزنده در حوزه فناوری‌اطلاعات تلاشی برای پیشرفت کشور در این حوزه را ارائه دهد. این رویداد بین تمامی رویدادهای مشابه با توجه به شایستگی و کیفیت بالای مخاطبان، نوع برگزاری، تجربه کادر برگزاری آن، سخنرانان برجسته و معتبر، موجب ارتقای سطح رضایت مخاطبان و کیفیت همایش شده است. هدف اصلی از برگزاری این رویداد، انتقال تجربه بزرگان این حوزه، ارائه دلایل موفقیت و شکست افراد سرشناس در این حوزه، ایجاد انگیزه برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین و خلاقانه و بررسی چالش‌های پیش‌روی استارت‌آپ‌ها موفق و نوپاست.


چاپ