گزارش صمت از مهم‌ترین رویداد صنایع غذایی خاورمیانه

ایران‌آگروفود ۲۷ ساله شد

روز ۱۳ مهر نمایشگاه صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته در سایت بین‌المللی تهران برگزار شد. این رویداد تا عصر امروز (چهارشنبه) میزبان بازدیدکنندگان است.

نمایشگاه ایران‌آگروفود یکی از بزرگ‌ترین و بهترین نمایشگاه‌های تجاری در بخش تجهیزات کشاورزی و آسیاست. 
در این رویداد سعی شد جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و ابزارهای کشاورزی به نمایش عموم گذاشته شود. در طول ۲۷ سال برگزاری ایران‌آگروفود، علاوه بر رونمایی از جدیدترین ابزارآلات کشاورزی، فضای رقابتی درستی بین صاحبان مشاغل فنی، بازرگانی به‌منظور ساخت فناوری‌های جدید و به‌دست آوردن راه ارتباطی برای صادرات محصولات به‌وجود آمد. با صمت همراه باشید. 

رویدادی بدون افتتاحیه! 

بیست‌وهفتمین نمایشگاه آگروفود در سایه محدودیت‌های موجود برگزار شد و اگرچه بازدید عادی نداشت و فقط متخصصان مرتبط با صنایع غذایی و کشاورزی با ارائه کارت مخصوص امکان بازدید از نمایشگاه را داشتند، اما در عین حال برگزاری این نمایشگاه، نقطه امیدی از جهاد تولیدکنندگان و صنعتگران را در سال جهش تولید به نمایش گذاشت و به‌عنوان چندمین نمایشگاه برگزار شده در امسال توانست در جذب بازدیدکننده تخصصی موفق عمل کند. 
رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا، در این نمایشگاه پر رنگ بوده است. مسئولان برگزاری نمایشگاه، تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفته و طرح غربالگری را در بدو ورود به نمایشگاه به اجرا گذاشته‌اند تا از سلامت بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و رعایت کامل پروتکل‌ها مطمئن باشند و ملاحظات بهداشتی به‌خوبی و درستی اجرا شود. 

این رویداد با عنوان تجاری «ایران‌آگروفود» در فضایی افزون بر ۲۵هزار مترمربع با حضور ۱۸۰ شرکت‌کننده داخلی و بدون مشارکت‌کننده بین‌المللی در سالن‌های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نمایشگاه بین‌المللی تهران از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان متخصصان بوده است. 
بنابر اعلام ستاد برگزاری و با توجه به تاکید عوامل نمایشگاه تهران، با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا، ورود فقط برای متخصصان با رعایت کامل موارد بهداشتی آزاد بوده و بلیت ورودی نمایشگاه ۲۰ هزار تومان لحاظ شده است. در طول ۳ روز برگزاری رویداد آگروفود اگرچه تعداد افراد بازدیدکننده به‌دلیل مسائل بهداشتی و پروتکل‌های خاص بسیار کمتر از سال قبل بوده اما مشارکت‌کنندگان از وضعیت بازدیدهای تخصصی راضی بودند. 
مدیر اجرایی نمایشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران‌مراسم که درباره روند گزینش مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه پرسید، گفت: از دی سال ۹۸ روند کارمان را آغاز کردیم و از طریق اطلاع سانی در فضای مجازی و سایت نمایشگاه و همچنین ابلاغیه‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌ها اطلاعات کلی درباره نمایشگاه را به مخاطبان ارائه کردیم. پیش‌ثبت‌نام در بهمن و اسفند داشتیم و از همان روزها آماده اجرا شدیم. 

حسین سیفی اظهارکرد: نمایشگاه قرار بود در خرداد برگزار شود اما با توجه به مسائلی که برای همه رویدادهای نمایشگاهی پیش آمد متاسفانه به تاخیر افتاد و مدیران شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تاریخ جدید ۱۳ مهر را مشخص کردند. 
اطلاعات مربوط به تاریخ جدید در اختیار مشارکت‌کننده‌ها و فعالان این صنعت قرار گرفت و دوباره پیش‌ثبت‌نامی انجام و استقبال خوبی هم شد. درحال‌حاضر هم در مرحله اجرا هستیم. 
وی در پاسخ به این پرسش که در نمایشگاه امسال چه تعداد مشارکت‌کننده حضور دارند، اظهارکرد: ابتدا توضیح دهم که قبل از کرونا پیش‌ثبت‌نام حدود ۱۷۰۰ شرکت را داشتیم. 
یعنی ۱۷۰۰ شرکت داخلی که نسبت به سال قبل رشد زیادی داشته است. حدود ۷۰۰۰ متر هم متراژ خارجی در پیش ثبت‌نام قبل از کرونا داشتیم. اما جابه‌جایی نمایشگاه‌ها باعث شد بخشی از شرکت‌های ایرانی از رویداد ایران‌آگروفود انصراف بدهند. شرکت‌های خارجی هم که به‌دلیل قوانین اجازه حضور نداشتند.


وی درباره برنامه‌های جانبی در نمایشگاه امسال نیز گفت: باتوجه به مشکل کرونا، اجازه برگزاری همایش و سمینارهای صنعت غذا را ندادند اما دو کار بزرگ انجام دادیم. یکی اینکه با همکاری رسانه‌ها بازدید مجازی برای عموم مخاطبان را فراهم کردیم و همچنین یک همایش مجازی و به صورت آنلاین در این ۴ روز برگزار شد. 
سیفی افزود: تمام توانمان را برای بازدیدهای تخصصی صرف کردیم. سعی ما به‌عنوان برگزارکننده این است که فعالان صنعت غذا در این برهه حساس کنار هم جمع شوند و با همدلی و اتحادی که خواهیم داشت، رکود ایجادشده را از میان برداریم. 

محصولات آگروفود در یک نگاه 

ارتقای سطح دانش فنی و فناوری و تبادل اطلاعات روز، معرفی توانمندی‌ها و پیشرفت‌های کشور در زمینه صنعت با رویکرد جهش تولید، ارتقای سطح مبادلات تجاری کشور در راستای توسعه صادرات غیرنفتی، تشویق و ترغیب فعالان صنعت برای رقابت سالم و هدفمند و آشنایی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان با آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی از جمله اهداف این رویداد است. 

در نمایشگاه امسال انواع صنایع پروتئینی (انواع فرآورده‌های گوشتی، کنسروهای گوشتی، کنسرو ماهی-انواع فرآورده‌های لبنی)، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، صنایع تبدیلی- انواع کنسروهای غیرگوشتی(سبزیجات منجمد، آبمیوه، رب، ترشی، مربا، عسل، زیتون و فرآورده‌های آن)، انواع خشکبار، زعفران، خرما، انواع سبزیجات خشک و معطر، عرقیات گیاهی، ادویه جات، چاشنی ها، انواع نوشابه گاز دار و بدون گاز، آب معدنی، صنایع آشامیدنی (انواع چای، برنج، حبوبات و غلات)، صنایع آردی و نشاسته‌ای (نشاسته، آرد و انواع فرآورده‌های آردی، انواع نان صنعتی)، صنایع قند و نیشکر (قند، شکر، شکلات، بیسکویت، شیرینی‌جات) و فرآورده‌های روغنی (انواع روغن حیوانی، گیاهی) در غرفه‌های مختلف عرضه شده است. 

فناوری‌های پخش و توزیع انواع فرآورده‌های غذایی، تولیدکنندگان ماشین‌آلات بسته‌بندی، توزین و پرکن، ماشین‌آلات صنایع آردی، ماشین‌آلات صنایع کنسرو و کمپوت، ماشین‌آلات صنایع روغن، ماشین‌آلات صنایع شیر و لبنیات و پنیر، ماشین‌آلات صنایع تبدیلی، ماشین‌آلات صنایع گوشت، ماشین‌آلات صنایع سردخانه، ماشین‌آلات صنایع غذایی سبک، ماشین‌آلات صنایع غذایی مادر، ماشین‌آلات تکمیلی صنایع غذایی، ماشین‌آلات عمومی صنایع غذایی و مراکز تحقیقاتی مربوطه نیز در قالب سالن‌های مستقل به ارائه محصولات خود مشغول هستند. 
شرکت پالار سامانه ۲۷ سال پیاپی مسئولیت برگزاری این رویداد را برعهده داشته است.


چاپ