صنعت هتلداری در شرف ورشکستگی

صنعت هتلداری کشور در شرایط بحرانی قرار دارد. به‌طوری که در بسیاری از استان‌های گردشگر پذیر، هتل‌ها یا در معرض ورشکستگی هستند یا تعطیل بوده یا با حداقل ضریب اشتغال فعالیت می‌کنند.

در واقع بسیاری از مدیران هتل‌ها از باز بودن برخی هتل‌ها اظهار تعحب می‌کنند. در میان حوزه‌های مختلف گردشگری، هتلداری بیشتری ضررها را متحمل شده است. بسیاری از آژانس‌های گردشگری نیز مانند هتل‌ها در شرف تعطیل هستند یا تعطیل شده‌اند. در مقابل برخی هتلداران با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی معتقدند شاید بتوان در این شرایط با اعمال تخفیف‌های ویژه،صنعت هتلداری را از ورشکستگی نجات داد. در غیر این صورت، نابودی این صنعت حتمی است. فعالان صنعت گردشگری نیز معتقدند بیکاری نیروهای متخصص از بزرگ‌ترین ضررهای صنعت هتلداری است، چراکه سال‌ها زمان و هزینه برای تخصص آنها صرف شده است. 

هتلداری خراسان‌رضوی در شرایط بحران 

بسیاری از اتحادیه‌های گردشگری دلیلی برای ادامه فعالیت نمی‌بینند و صنعت هتلداری استان خراسان رضوی که استانی گردشگرپذیر است نیز در شرایط بحرانی قرار دارد. محمد قانعی، رئیس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: متاسفانه هتل‌ها، مهمانسراها و اقامتگاه‌های گردشگری در شرایط بسیار بدی به‌سر می‌برند و هیچ رونقی در گردشگری و صنعت هتلداری ایجاد نشده است. 
قانعی در ادامه بیان کرد: درحال‌حاضر ۹۰ درصد هتل‌های استان خراسان رضوی تعطیل شده و به تعدیل نیرو پرداخته‌اند. در حقیقت نبود مسافر چاره دیگری جز اعلام پایان کسب و تعطیلی برای فعالان این صنف نگذاشته است. او افزود: هتل‌هایی که در این شرایط همچنان فعال هستند نیز معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد ضریب اشغال دارند و به زحمت هتل خود را باز نگه داشته‌اند. قانعی معتقد است تا پایان سال شرایط هتلداران خراسان رضوی بدتر هم می‌شود؛ دلیل این امر نیز بسته بودن حرم مطهر امام رضا (ع) است. جتی پیش‌بینی می‌شود در ایام نوروز ۱۴۰۰ نیز از پذیرش توریست‌های خارجی زیارتی نیز معذور خواهیم بود. البته با اعمال راهکارهای مناسب شاید بتوان به جذب گردشگر داخلی پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط وجود ندارد گفت: این شرایط درحالی گریبان صنعت هتلداری را گرفته که از نظر هتلداران، هتل‌ها مکان‌های امنی هستند و امنیت بهداشتی در هتل‌ها بسیار بالاتر از خانه‌های شخصی است. 

تنها راه، حمایت دولت است

جمشید سلطان‌مرادی، فعال در صنعت هتلداری استان مازندران میز به صمت گفت: تنها راه برون‌رفت هتل‌ها از نابودی حمایت دولت است. درصد اشغال هتل‌ها پس از کرونا به زیر ۵ درصد رسیده است البته ۳ هتل ۵ ستاره در استان مازندران درصد اشغال ۱۵ درصدی دارند. به‌گفته سلطان مرادی اداره کل استان مازندران آمارهای غلطی درباره درصد اشغال هتل‌ها ارائه می‌کند.
این فعال در صنعت هتلداری استان مازندران افزود: نتیجه این وضعیت ورشکستگی کامل هتل‌ها و نابودی این صنعت است. این درحالی است‌که صنعت هتلداری همچنان با مالیات‌ها و هزینه‌های بالای حامل انرژی مواجه است. اگرچه قرار بر معافیت هتل‌ها از مالیات ارزش‌افزوده بود اما همچنان هتل‌ها موظف به پرداخت آن هستند. 

از دست دادن نیروی انسانی متخصص 

مهران امیرحسینی، کارشناس هتلداری در گفت‌وگو با صمت بزرگ‌ترین ضرر واردشده به صنعت هتلداری را از تعدیل نیروهای گسترده دانسته و گفت: نیروهای انسانی هتل‌ها، متخصصانی هستند که وقت و هزینه بسیاری برای تربیت آنها صرف شده است. او افزود: تفاوت نیروهای باتجربه و متخصص در هتل‌ها با نیروهای تازه کار مانند تفاوت جوشکاری است که ۲۰ سال سابقه دارد با فردی که تازه وارد این حرفه شده است. در واقع صنعت گردشگری و هتلداری به خاطر از دست دادن نیروی انسانی زبده بیشترین ضرر را متحمل شده است. من شخصا حداقل ۴۰ نفر از نیروهای انسانی هتلداری را می‌شناسم که در اسنپ مشغول به فعالیت شده‌اند یا در مشاغل دیگری در حال کار هستند. او با اشاره به اینکه بخش بزرگی از حمایت‌های وعده داده شده دولت عملی نشده است، گفت: البته در شرایط بد اقتصادی و بحران کرونا نمی‌توان توقع حمایت از هتلداری را از دولت داشت. 
او با اشاره به اینکه آینده خوبی برای صنعت هتلداری با این شرایط متصور نیست بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت رفع بحران کرونا نیز مردم دیگر توان مالی سابق را ندارند به همین روی کمتر برای اقامت در هتل یا مسافرت هزینه خواهند کرد.

سخن پایانی

صنعت هتلداری کشور پیش از این نیز با مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای مالیات و بیمه مواجه بود. این صنعت در بسیاری از فصل‌های سال تعطیل بوده و تنها برخی از فصول می‌توانست با حضور مسافران ضررهای خود را جبران کند. اکنون نه از گردشگر خارجی خبری است نه از مسافران داخلی. هتل‌ها نیز از این رکود متضرر شده‌اند و شاید تا پایان سال کمتر هتلی در کشور باز بوده و پذیرای مسافران باشد. با این همه هتل‌ها می‌توانند با ارائه تخفیف گردشگران را مجاب به اقامت کنند.


چاپ