دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها در گفت‌وگو با صمت مطرح کرد

زیان هنگفت برگزارکنندگان نمایشگاه از شیوع کرونا

شیوع ویروس کرونا موجب شد تمام فعالیت‌های اقتصادی و روابط تجاری در دنیا با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شود. صنعت نمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنا نبود و با شیوع این ویروس تاکنون تمام فعالیت‌های این بخش از صنعت در کشور متوقف شده است. شرکت‌های برگزارکننده نیز در این میان با ضرر و زیان‌های متعددی روبه‌رو شد و حتی کار به تعدیل و تعلیق نیروهای فعال در این حوزه رسید.

خبرنگار صمت پیرامون این موضوع به سراغ دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها رفته و نظر وی را درباره آخرین وضعیت فعالان این حوزه جویا شده است.
علی ابراهیم‌زاده در ابتدای این گفت‌وگو اظهارکرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و مشکلاتی که شیوع این ویروس در کشور ایجاد کرده، تمام معادلات برگزاری نمایشگاه‌ها نیز تغییر کرده و صنعت نمایشگاهی نیز دچار التهاب و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا شده است. وی در ادامه با بیان اینکه در امسال شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌ها توان مالی کمتری خواهند داشت، اظهارکرد: ما در صدد هماهنگی‌های لازم برای برپایی تمامی نمایشگاه‌های تخصصی با رعایت و لحاظ کردن تمامی پروتکل‌های بهداشتی هستیم و امیدواریم با کمک و حمایت مسئولان و انجمن‌های مرتبط در سال جهش تولید شاهد برپایی مجدد نمایشگاه‌ها باشیم؛ بدیهی است با برپایی نمایشگاه‌ها ضمن رونق گرفتن مجدد فضای کسب و کار زمینه صدور کالا و خدمات نیز مهیا خواهد شد.
ابراهیم‌زاده افزود: حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز تحت‌تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفته است، چراکه برخی کشورها برگزاری نمایشگاه‌های خود را تا سال بعد به حالت تعلیق درآورده‌اند. دبیر انجمن برگزارکنندگان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به میزان حضور بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌ها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از سوی مشارکت‌کننده و هم بازدیدکننده در میزان حضور مخاطبان در نمایشگاه‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

وضعیت شرکت‌های برگزارکننده در شرایط کنونی

ابراهیم‌زاده درباره وضعیت شرکت‌های برگزارکننده در شرایط کنونی کشور نیز اظهارکرد: شرکت‌های برگزارکننده از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون دچار ضرر و زیان قابل‌توجهی شده‌اند و ما نگران هستیم که با شروع فصل سرما موضوع کرونا در کشور تشدید شود و صنعت نمایشگاهی دوباره تحت‌تاثیر قرار بگیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های غرفه‌ساز و شرکت‌های خدماتی تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا دچار آسیب جدی شده‌اند، بیان کرد: براساس تقویم نمایشگاهی، ۱۲ تیر امسال زمان شروع فعالیت‌های نمایشگاهی در تهران خواهد بود، اما برگزاری این نمایشگاه‌ها منوط به مجوز ستاد ملی مقابله با کروناست که به احتمال زیاد و با پیگیری‌های مسئولان و مدیران این مجوز اخذ خواهد شد.

نخستین نمایشگاه دستاوردهای کرونا


ابراهیم‌زاده در ادامه عنوان کرد: نخستین نمایشگاه دستاوردهای مقابله با کرونا به همت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و توسط دو شرکت توانمند برگزارکننده از ۲۴ خرداد تا ۲۷ خرداد دایر خواهد بود. این نمایشگاه بین‌المللی با رعایت تمامی موارد بهداشتی و ایمنی و در قالب معرفی مدل برپایی نمایشگاه‌های استاندارد در جهان برگزار شده است. در این رویداد تعداد محدودی غرفه در دو سالن اصلی محصولات و خدمات خود را به‌ویژه در حوزه‌های بهداشتی و ایمنی برای راه‌اندازی مجدد نمایشگاه‌ها ارائه خواهند کرد. ایده این رویداد مهم ازسوی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی برای معرفی خدمات داخلی در حوزه کرونا به بهره‌برداران تخصصی بخش‌های مختلف در سراسر کشور طراحی و اجرا شده است.
دبیر انجمن برگزارکنندگان در ادامه اظهارکرد: با تلاش و حمایت‌های مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت، فعالان صنعت نمایشگاهی در فهرست مشاغل آسیب دیده قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه افزود: به‌عنوان نماینده انجمن برگزارکنندکان کشور از حمایت‌های همه‌جانبه این عزیزان تشکر می‌کنم. بدیهی است این انجمن با تمام توان و تلاش خود در راه‌اندازی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تمام همت خود را به‌کار گرفته و بسترهای لازم را با بهترین شرایط برای معرفی کالا و خدمات شرکت‌های داخلی فراهم خواهد کرد و ما امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد تا حداقل بخشی از آسیب‌هایی که به ما وارد شده از این طریق جبران شود. ابراهیم‌زاده در ادامه بیان کرد: برخی شرکت‌های برگزارکننده با توجه به شرایط اقتصادی کشور مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند؛ بنابراین باید زودتر به فکر حمایت از فعالان این صنعت بود.

دبیر انجمن برگزارکنندگان در بخش پایانی صحبت‌های خود به نقش صنعت نمایشگاهی در توسعه کشور اشاره و اظهارکرد: نمایشگاه یکی از ابزارهای توسعه تجارت است؛ بنابراین در سالی که به‌نام جهش تولید نام‌گذاری شده است، بهترین فضا برای عرضه خدمات و محصولات، جلسه و مذاکره، تصمیم‌گیری و ارائه دستاوردها و... نمایشگاه‌ها هستند.
ابراهیم‌زاده در پایان بیان کرد: هر قدر ما به صنعت نمایشگاهی چه از نظر کمّی و چه از نظر کیفی اهمیت بدهیم و سایت‌ها و فضاهای نمایشگاهی را استاندارد کنیم، به‌طور قطع خروجی بهتری خواهیم داشت.


چاپ