روایتی از نمایشگاه خودرو شیکاگو

آسیایی‌ها رویداد امریکایی را در مشت گرفتند

نمایشگاه خودرو شیکاگو یکی از قدیمی‌ترین گردهمایی‌های خودرویی جهان است که هر سال در اوایل ماه فوریه برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه چند روزی است که برای خبرنگاران و اصحاب رسانه باز شده و از روز شنبه، ۱۹ تا ۲۸ بهمن نیز بازدید برای عموم مردم آزاد است.
مثل دیگر نمایشگاه‌های مربوط به حوزه حمل‌ونقل، نمایشگاه خودرو شیکاگو نیز در حال از دست دادن رونق است، اما با وجود این برخی خودروسازان تصمیم گرفته‌اند در این نمایشگاه جدیدترین محصولات خود را به جهانیان به ویژه مردم امریکا معرفی کنند. در این نوشتار قصد داریم به طور خلاصه به بعضی از مهم‌ترین مدل‌های رونمایی شده در شیکاگو بپردازیم.
نیسان فرانتیر یکی از مدل هایی است که در نمایشگاه خودرو شیکاگو حضور دارد. شاید بدانید که این پیکاپ ژاپنی ۱۶سال گذشته تاکنون بدون تغییر ظاهری خاصی تولید شده و اکنون باز هم با همان چهره آشنای خود به شیکاگو آمده است.
اما دلیل حضور پیکاپ ژاپنی‌ها در شیکاگو به پیشرانه جدید آن مربوط می‌شود. کمپانی نیسان در نظر دارد فرانتیر را با موتور ۳.۸ لیتری V۶ جدید و گیربکس ۹ سرعته به فروش برساند. به گفته سازنده ۹۳ درصد از قطعات این موتور از نو طراحی شده، به همین جهت قادر است ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت این موتور در مقایسه با نمونه ۴ لیتری V۶ قبلی به اندازه ۴۹ اسب بخار افزایش پیدا کرده است.
درباره نرخ نسخه بروز شده از نیسان فرانتیر ۲۰۲۰ فعلا اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته، ولی بهای مدل پایه ۲۰۱۹ از ۱۹ هزار و ۲۹۰ دلار آغاز می‌شود.
کمپانی آلمانی مرسدس بنز ون کمپر متریس ویکندر (Metris Weekender) را در غرفه خود به نمایش گذاشته است. این ون فضای کافی برای نشستن پنج نفر و خواب چهار نفر را در خود دارد. سقف این کمپر به صورت پاپ آپ (از جای خود خارج شونده) طراحی شده و دو نفر می‌توانند در فضای مربوطه استراحت کنند.
صندلی‌های داخل متریس ویکندر چرخان هستند. برای افرادی که دوست دارند با این خودرو به دل طبیعت زده و چند روزی را به دور از هیاهوهای شهری سپری کنند، مرسدس بنز امکاناتی چون پنل خورشیدی، سایه بان، توری ضد حشرات و چادری را که به قسمت عقب اتاق اضافه می‌شود پیشنهاد می‌کند. البته باید گفت که در متریس ویکندر خبری از آشپزخانه مجهز یا سرویس بهداشتی نبوده و این ون یک خودروی تفریحی کامل محسوب نمی‌شود. به نظر می‌رسد مرسدس بنز با معرفی متریس ویکندر در حال ارزیابی بازار ایالات متحده برای عرضه مدل‌های مشابه در این کشور باشد.
خودروساز امریکایی فورد در اقدامی غیر قابل پیش‌بینی از مدل ۲۰۲۰ سوپر اتومبیل GT در شیکاگو رونمایی کرده است. این نسخه به لحاظ فنی مورد بازنگری قرار گرفته و اکنون در دو نسخه که از ظاهری متمایزتر برخوردارند، قابل انتخاب است.
موتور ۳.۵ لیتری V۶ و توئین توربوی فورد GT ۲۰۲۰ با اصلاحاتی که صورت گرفته توانایی تولید ۶۶۰ اسب بخار قدرت را دارد که در مقایسه با قبل ۱۳ واحد افزایش یافته است. علاوه بر موتور مهندسین فورد در اینترکولر و سیستم تعلیق GT نیز بازنگری کرده‌اند. اگزوز تیتانیومی ساخت شرکت Akrapovic که ۱۰ هزار دلار نرخ دارد، از دیگر ویژگی‌های استاندارد فورد GT ۲۰۲۰ است.
فورد GT ۲۰۲۰ دو نسخه با نام‌های Liquid Carbon و Gulf Racing Heritage Livery دارد که وجه تمایز آنها نمای ظاهری‌شان است. نسخه Liquid Carbon همانگونه که از نامش نیز مشخص است، اجزای بدنه و رینگ هایی از فیبر کربن دارد. طرح ظاهری نسخه Gulf Racing Heritage Livery هم از طرح خودرو GT۴۰ که در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ قهرمان مسابقات لمان شد، الگوبرداری شده است.
کرایسلر دیگر خودروساز امریکایی است که با نسخه فیس لیفت مینی ون پاسیفیکا در نمایشگاه خودرو شیکاگو حاضر شده؛ مدل ۲۰۲۰ از این ون محبوب هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ فنی تغییراتی را به خود دیده است. در بحث ظاهری بازنگری در شکل چراغ ها، سپرها و جلوپنجره از مهم‌ترین تغییرات قابل ذکر هستند. در داخل کابین هم باید به بهره گیری از نمایشگر ۱۰.۱ اینچی، سیستم اینفوتینمنت جدید Uconnect ۵ با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو و همچنین اضافه شدن پورت‌های متعدد USB تایپ A و C اشاره کرد.
در بخش فنی پاسیفیکا اکنون در تمامی تریم‌ها با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ قابل انتخاب بوده و با چند نوع رینگ و لاستیک عرضه می‌شود. سیستم AWD این ون به گونه‌ای طراحی شده که بسته به شرایط می‌تواند کل نیرو را به چرخ‌های محور عقب یا چرخ هایی که بیشترین چسبندگی را دارند ارسال کند.
مثل سابق نیروبخش کرایسلر پاسیفیکا ۲۰۲۰ همان موتور ۳.۶ لیتری V۶ با ۲۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۳۵ نیوتن متر گشتاور است. نسخه هیبریدی این مینی ون محبوب حال می‌تواند در حالت تمام الکتریکی تا ۳۰ مایل مسافت (۴۸ کیلومتر) را پشت سر بگذارد. اما یکی از خودروهای متفاوت رونمایی شده در این دوره از نمایشگاه خودرو شیکاگو بی‌گمان XF۵۸ Ice Princess است. این اتومبیل کلاسیک شش چرخ در واقع ترکیبی از یک دستگاه استودبیکر و شورولت قدیمی بوده و از بدنه‌ای کاملا منحصر به فرد برخوردار است.
XF۵۸ Ice Princess توسط شرکت Klairmont Kollections به نمایش گذاشته شده؛ این خودرو ظرفیت حمل دو سرنشین را دارد، جالب اینکه کابین موجود یکپارچه نبوده و هر سرنشین درون محفظه شیشه‌ای مجزا جای می‌گیرد.
درباره مشخصات فنی XF۵۸ Ice Princess اطلاعاتی در دست نیست، ولی به احتمال زیاد در زیر کاپوت کشیده آن موتور حجیم ۸.۲ لیتری ساخت کادیلاک قرار دارد. این موتور که پیش‌تر در دیگر مدل‌ها به کار گرفته شده ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.
امسال دو خودروساز آسیایی هیوندای-کیا و تویوتا حضور پررنگی در نمایشگاه شیکاگو دارند. فیس لیفت کادنزا یکی از مدل هایی است که هیوندای کیا با خود به امریکا آورده است. این نسخه که ژوئن گذشته در قالب K۷ Premier در کره جنوبی رونمایی شده، اینک به طور رسمی برای بازارهای بین‌المللی نیز معرفی می‌شود. همانطور که پیش‌تر به اطلاعتان رسانده ایم، فیس لیفت نسل کنونی کادنزا چه در نمای ظاهری و چه در داخل کابین متحمل تغییرات بسیار زیادی شده است.
ترکیب چراغ‌ها و جلوپنجره در کادنزای ۲۰۲۰ به گونه‌ای است که کیا از عبارت «در آغوش کشیدن» جلوپنجره توسط چراغ‌ها استفاده کرده است. در نمای عقب، کادنزا ۲۰۲۰ از رویه معمول این روزها یعنی چراغ‌های سرتاسری پیروی کرده و سپر باز طراحی شده است.
در داخل کابین دگرگونی داشبورد و تعبیه یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی عریض برای سیستم اینفوتینمنت، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، عوض شدن شکل خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع، فرمان و دسته دنده جدید از جمله ویژگی‌های کادنزا ۲۰۲۰ هستند. فروش فیس لیفت کادنزا از اواخر امسال در بازارهای بین‌المللی آغاز می‌شود.
کره ای‌ها نسخه هیبریدی نسل جدید سوناتا را نیز در معرض بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو شیکاگو قرار داده‌اند. پیشرانه این خودرو متشکل از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی است. این پیشرانه در مجموع ۱۹۲ اسب بخار قدرت تولید نموده و در همکاری با گیربکس شش سرعته خودکار چرخ‌ها را به حرکت وادار می‌کند.
به گفته هیوندای تریم Blue از سوناتا که در آن بیش از هر چیز بر میزان مصرف سوخت بهینه تاکید شده، در هر صد کیلومتر ترکیبی مصرف سوختی برابر با ۴.۵۲ لیتر دارد. این رقم در شهر و اتوبان به ترتیب ۴.۷ و ۴.۳۵ لیتر اعلام شده؛ ضمن اینکه با یک باک پر سوناتای هیبریدی قادر است تا ۱، ۱۰۴ کیلومتر را طی کند. این نسخه از بهار امسال راهی بازار خواهد شد.
شرکت تویوتا با انبوهی از نسخه‌های ویژه به شیکاگو عزیمت کرده است. اما در میان این نسخه‌های ویژه تریم جدید XSE از کراس اوور پرطرفدار هایلندر بیش از بقیه موارد جلب توجه می‌کند. در این تریم مهندسین تویوتا در بخش هایی از بدنه بازنگری نموده و سعی کرده‌اند به لحاظ ظاهری آن را از سایر اعضای خانواده جذاب تر و البته متمایزتر کنند.
در بخش فنی هم سیستم تعلیق برای رانندگی اسپرت تنظیم شده و فرمان برقی به گونه‌ای کالیبره شده که حسی اسپرت به راننده منتقل کند. تریم XSE با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ قابل سفارش است؛ این سیستم توانایی هدایت ۵۰ درصد از نیروی تولیدی موتور به محور عقب را دارد.
نیروبخش تویوتا هایلندر XSE همان موتور ۳.۵ لیتری V۶ به کار گرفته شده در سایر تریم‌ها است. این موتور توانایی تولید ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۶ نیوتن متر گشتاور را دارا است و نیروی آن از طریق گیربکس هشت سرعته خودکار به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود.
تویوتا می‌گوید تریم XSE مابین تریم‌های XLE و Limited جای گرفته و از پاییز پیش رو به عنوان مدل ۲۰۲۱ به فروش خواهد رسید. گفتنی است تویوتا دو نسخه Nightshade Edition و Trail Edition از سه مدل تاکوما، توندرا و ۴Runner را نیز در غرفه خود به نمایش گذاشته است. در نسخه Nightshade Edition بر جذابیت ظاهری و کیفیت کابین تمرکز شده؛ در نسخه Trail Edition هم تویوتا به دنبال جلب نظر مثبت ماجراجویانی است که زیاد به مسیرهای آفرود می‌روند.


چاپ