گزارش صمت از برگزاری نمایشگاه صنایع کوچک در گرگان

بازار ساخت داخل «گلستان» می‌شود

دومین نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان گلستان از ۱۷ تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان دایر است.

در آیین گشایش این رویداد محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، بهمن حسین‌زاده مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و حجت‌اله خلیل‌زاده مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان حضور داشتند.
امسال حضور ویژه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط فعال و همچنین بخش مهمی از دستگاه‌های دولتی خدمات‌رسان در حوزه صنعت را شاهد بودیم. ضمن اینکه چند شرکت مشاور کسب و کار در زمینه‌های مختلف بازاریابی و صادرات، بورس و فرابورس، حقوقی، حسابداری، سیستم‌های مدیریت کیفیت و شرکت‌های مدیریت صادرات در این نمایشگاه شرکت کردند. صمت از کم و کیف برگزاری رویداد صنعتی گلستان گزارش می‌دهد:

توانمندی‌های ساخت داخل در نمایشگاه عرضه شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گشایش دومین نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان گلستان گفت: برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در توسعه توانمندی واحدهای صنعتی و تولیدی حائز اهمیت است و امیدواریم سال آینده این نمایشگاه با حضور سه استان شمالی کشور برگزار شود.
محسن صالحی‌نیا افزود: ۷ برنامه محوری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود که ۲ محور آن درخصوص برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای عرضه توانمندی‌های ساخت داخل است.
وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان گلستان درحال توسعه است و گزارشی که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تسهیلات گزارش شده، آینده خوبی برای این استان متصور است.
رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که امروز در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به آن اشاره شد، پایین بودن نسبت پرداخت با نسبت تخصیص تسهیلات است و استاندار درخواست داشتند که شرایط پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها تسهیل شود.
صالحی‌نیا بیان کرد: استان گلستان جزو ۱۰ استان نخست کشور در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی قرار دارد و امیدواریم شرایط راه‌اندازی بیشتر واحدهای صنعتی در این استان فراهم شود.
وی یادآور شد: توسعه صادرات یکی از سیاست‌های محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ چرا که ناچار هستیم که ارز مورد نیاز کشور را از محل صادرات تهیه کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: میزان صادرات با واردات ما برابری می‌کند و توانستیم در جهت سیاست‌ها و اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت گام برداریم.

گسترش صنایع کوچک یعنی افزایش سهم اشتغال و ارزش افزوده
استاندار گلستان نیز با اشاره به وجود ۲۴ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت حدود ۲هزار هکتار در این استان اظهارکرد: گسترش صنایع کوچک و متوسط موجب افزایش سهم اشتغال و ارزش افزوده در استان گلستان می‌شود.
هادی حق‌شناس افزود: رابطه بین صنعت و بخش کشاورزی یکی از مزیت‌های مهم استان گلستان است که باید به‌خوبی از آن استفاده کنیم.
وی با اشاره به روند کاهشی رشد اقتصادی کشور از دهه ۷۰ تا کنون اضافه کرد: مهم‌ترین علت این روند کاهشی، کاهش میزان سرمایه‌گذاری خصوصاً در بخش دولتی بوده است.
استاندار گلستان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را یک نیاز اساسی برای کشور دانست و ادامه داد: باید اقتصاد را به سمت بخش خصوصی سوق دهیم.
حق‌شناس با بیان این‌که ظرفیت اقتصاد ایران جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهان است، تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی درست، این ظرفیت‌های بالقوه تبدیل به بالفعل شود.

آماده معرفی توانمندی‌های صادراتی استان‌ها در اکسپوی دوبی هستیم
در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از آمادگی این شرکت به منظور معرفی توانمندی‌های صادراتی استان‌های کشور در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی خبر داد.
بهمن حسین‌زاده گفت: صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در اقتصاد جهانی، به‌ویژه در کشورهای درحال توسعه ایفا می‌کنند.
وی با اعلام این‌که بر اساس برآورد بانک جهانی بالغ بر ۵۰ درصد اشتغال در دنیا توسط شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است، افزود: سهم این شرکت‌ها در تولید ناخالص داخلی اقتصادهای نوظهور به ۴۰ درصد می‌رسد.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اضافه کرد: با وجود این‌که شرکت‌های کوچک و متوسط از توان مالی و قدرت بازاریابی کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ برخوردارند، در توسعه اقتصادی کشورها و دستیابی به بازارهای صادراتی نقش قابل ملاحظه‌ای دارند و قدرت تحرک آنها در تغییر رشته فعالیت و انطباق کالاها و خدمات با ذوق و سلیقه مشتریان عمدتاً بیش از شرکت‌های بزرگ است.
حسین‌زاده اظهارکرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۹۶ درصد واحدهای اقتصادی کشور ما را بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که نقش آنها در ایجاد اشتغال صنعتی به ۶۵ تا ۷۰ درصد می‌رسد و حمایت قاطع از این بنگاه‌ها و برطرف کردن مشکلات آنها در زمینه نقدینگی، تأمین مواد اولیه، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و نوین، مهارت‌افزایی نیروی کار، مشکلات مالیاتی و بازاریابی می‌تواند توان رقابتی آنان را در بازارهای هدف برای توسعه صادرات افزایش دهد.
وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی به منظور معرفی توانمندی‌های شرکت‌های کوچک و متوسط اهداف متعددی را برآورده می‌کند که توسعه صادرات غیرنفتی از جمله آن‌هاست.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌ها و مؤسساتی که کالاها و خدمات متنوع خود را عرضه کرده‌اند و آشنا کردن شرکت‌کنندگان با امکانات واحدهای تولیدی که می‌توانند نیازهای آنان را به برخی از اقلام مورد نیازشان تأمین کنند را از دیگر اهداف در این زمینه عنوان کرد.
حسین‌زاده انعقاد قراردادهای تجاری، آگاه‌سازی مسئولان و مقامات تصمیم گیرنده از مشکلات و خواسته‌های خود در خلال مذاکرات دوجانبه یا میزگردها و همایش‌های تخصصی و آگاهی از ذوق و سلیقه بازدیدکنندگان و سرانجام پیشرفت‌های فناوریکی که رقبای تجاری یا صنعتی آنان عرضه کرده‌اند را هم از جمله اهداف مد نظر اعلام کرد.
وی استان گلستان را دارای یکی از مدرن‌ترین مراکز نمایشگاهی شمال کشور اعلام کرد و گفت: این استان تا کنون در معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی خود گام‌های ارزنده‌ای برداشته است و برپایی این نمایشگاه تخصصی که طیف وسیعی از کالاهای ساختمانی، مواد غذایی، لوازم خانگی، محصولات کشاورزی، فرآورده‌های صنایع شیمیایی، فلزی، نساجی و ده‌ها کالا و خدمات متنوع دیگر را دربر می‌گیرد، از اهمیت صادراتی ویژه‌ای برخوردار است. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران افزود: موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی استان گلستان به گونه‌ای است که می‌تواند در توسعه صادرات ایران به ترکمنستان و سایر جمهوری‌های آسیای مرکزی نقش مهمی ایفا کند. همچنین از ویژگی‌های بارز این استان می‌توان به فرودگاه بین‌المللی گرگان، راه‌آهن، مرز آبی، ترانزیت جاده‌ای و شهرک‌های صنعتی فعال اشاره کرد.
حسین‌زاده اضافه کرد: صنایع کوچک و متوسطی که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند، از ظرفیت‌های صادراتی قابل ملاحظه‌ای برخوردارند و موفقیت آنها در بازارهای هدف مستلزم آن است که به ارتقای کیفی محصولات و خدمات خود توجه کافی معطوف کنند. همچنین باید شیوه‌های مدیریتی خود را بهبود بخشند و استانداردهای مورد قبول بازارهای صادراتی را رعایت کنند.
وی ادامه داد: این صنایع باید با همکاری واحدهای همگن به ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مبادرت ورزند تا بتوانند کالاها و خدمات جدیدی ارائه دهند که بازار فروش آنها محدود به کشورهای همجوار نباشد. این درحالی است که افزایش توان رقابتی این صنایع و برقراری رابطه منطقی بین آنها و صنایع بزرگ، تضمین‌کننده موفقیت آنها در بازارهای صادراتی است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران یادآور شد: این شرکت به دفعات توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط کشور را در نمایشگاه‌های داخلی و برون مرزی در معرض نمایش قرار داده و آماده است که در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی که حدود ۸ ماه دیگر برگزار خواهد شد، توانمندی‌های صادراتی استان‌های کشور را به بازدیدکنندگان این نمایشگاه جهانی که بزرگ‌ترین رویداد اقتصادی خاورمیانه در چند دهه اخیر به‌شمار می‌رود، عرضه کند.

بزرگ‌ترین رویداد صنعتی استان گلستان
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان در حاشیه برگزاری این رویداد گفت: در نمایشگاه دوره دوم به طور مشخص ۶۲ واحد صنعتی کوچک و متوسط فعال در زمینه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گلستان حضور داشتند که به طور میانگین شاهد رشد حدود ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل بودیم. همچنین ۸ دستگاه دولتی خدمات رسان بخش صنعت در این دوره فعالیت داشتند که نشان می‌دهد، نگاه حمایتی دولت در این زمینه بسیار جدی است. حجت‌اله خلیل‌زاده همچنین تصریح کرد: ۱۶ شرکت مشاور کسب و کار در زمینه‌های مختلف بازاریابی و صادرات، بورس، فرابورس، حقوقی، حسابداری، سیستم‌های مدیریت کیفیت و شرکت‌های مدیریت صادرات در این رویداد حضور دارند.
این مقام مسئول افزود: نمایشگاه صنایع کوچک یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعتی استان است که با هدف به نمایش گذاشتن توان و اهمیت نقش صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد کشور، منطقه و استان و آشنایی بیشتر صنایع کوچک و متوسط با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واحدهای مرتبط به خصوص رقبا و ایجاد ارتباط بین بنگاهی برگزار شده است. توسعه فرهنگ کسب و کار و کارآفرینی، ارتقای دانش و نگرش جوانان به کسب و کار، افزایش تبادلات اقتصادی، تسهیل فرصت‌های زنجیره تامین بازار از طریق نمایش محصولات و خدمات و نوآوری و بین‌المللی‌سازی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای سطح فناوری، تبادل دانش، اطلاعات ایده‌ها و فناوری، نشست‌های تجاری رودررو بین بنگاه‌های کوچک و متوسط و بازرگانان، تعامل با مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی متولی بخش صنعت و برقراری ارتباط موثر بین واحدهای صنعتی و شرکت‌های مشاور ارائه‌دهنده خدمات توسعه کسب و کار از دیگر اهداف برگزاری دومین دوره این نمایشگاه بوده است.

۲۰ درصد مخاطبان جدید نمایشگاه
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان نیز در حاشیه برگزاری این رویداد به صمت گفت: دومین نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان گلستان (North SME SHow) امسال هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رشد قابل قبولی داشت و خوشبختانه حضور مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین فعالان بخش خصوصی در مراسم افتتاحیه چشمگیر بوده است.
مهرداد یزدی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی North SME SHow در فضایی به مساحت ۶ هزار متر مربع اظهار کرد: این نمایشگاه با همکاری و حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان، سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در مدت ۲ سال گذشته در دستور کار قرارگرفته و توانسته است به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تخصصی استان‌های شمالی کشور مورد توجه تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واحدهای صنعتی و بازرگانان قرار بگیرد.
وی با اشاره به تدوین اهداف برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در استان گلستان اظهارکرد: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گلستان باتوجه به مزیت‌های استراتژیک این استان در شمال کشور و دسترسی ویژه به چهار مرز زمینی، آبی، هوایی و راه آهن و همچنین بهره‌مندی از ساختار مدرن نمایشگاهی در منطقه، برنامه‌ریزی اهداف نمایشگاهی استان گلستان را با برندسازی رویدادهای تخصصی، توجه به حمایت از تولید داخل، صادرات هدفمند و دانش‌بنیان در دستور کار قرارداده است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان با اشاره به جزییات برگزاری نمایشگاه تخصصی North SME Show افزود: در این رویداد تخصصی شرکت‌هایی با زمینه فعالیت توزیعی و بازرگانی و صادرات محور، خدمات مشاوره صنعتی، مدیریت صادرات، دستگاه‌های خدمات‌رسان بخش صنعت (دولتی، خصوصی)، تولیدکنندگان محصولات غذایی، بهداشتی و سلولزی، خوراک دام و طیور، مصالح ساختمانی، صنایع چوبی و مبلمان، مواد شیمیایی، سازندگان ماشین‌آلات صنعتی، واحدهای تولید و چاپ و بسته‌بندی و تامین‌کنندگان تجهیزات و قطعات، فعالیت‌ها، محصولات و برنامه‌های دانش‌بنیان خویش را ارائه می‌کنند.
یزدی با بیان اینکه در این دوره رشد ۲۰ درصدی نسبت به دوره اول داریم تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت ساخت داخل، مشارکت تولیدکنندگان استان مازندران، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرکنندگان و صاحبان صنایع و سازمان‌ها و موسسات خدمات مشاوره‌ای و کسب و کارهای صنعتی در این رویداد حضور متفاوتی خواهند داشت.
این کارشناس صنعت نمایشگاهی با اشاره به جزییات برگزاری رویداد North SME Show اضافه کرد: از مجموع مشارکت‌کنندگانی که در این دوره حضور دارند، ۲۰ درصد مشتریان جدید و ۸۰ درصد مشتریان وفادار را تشکیل می‌دهند که در گروه کالایی صنایع ساختمانی ۳۰ درصد، صنایع دام و طیور ۲۰ درصد، مشاوران صنایع و کسب و کار ۲۰ درصد، صنایع و لوازم خانگی ۱۰ درصد، صنایع غذایی و خوشه صنعتی فرش دستباف نیز ۱۰ درصد مشارکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند.
سال قبل در نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان، ۵۸ واحد صنعتی کوچک و متوسط فعال شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، ۷ دستگاه دولتی متولی بخش صنعت و ۱۴ شرکت مشاور کسب و کار در زمینه‌های مختلف بازاریابی و صادرات، بورس و فرابورس، حقوقی، حسابداری، سیستم‌های مدیریت کیفیت شرکت داشتند.
گلستان ۲۴ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی (شهرک هزار هکتاری اترک) با مساحت ۲هزار و ۴۱ هکتار دارد که در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۷۶۶ واحد بهره بردار با اشتغال ۱۴ هزار و ۳۲۵ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار و ۱۳۷ میلیارد ریال مشغول فعالیت هستند.


چاپ