در نشست مدیران عامل نمایشگاه‌های کشور تاکید شد:

شایستگی مجری ملاک اعطای مجوز قرار گیرد

اجلاس مدیران‌عامل نمایشگاه‌های کشور در مشهد با حضور ۲۰ نماینده از ۲۰ استان برگزار شد. این نشست تخصصی با هدف بررسی آینده صنعت نمایشگاهی و تصمیم‌گیری برای بهبود وضعیت کسب‌وکارهای مرتبط با این عرصه برگزار شد.

بهمن حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، سعید صیفی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، سید محمود موسوی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی فارس و جمعی از فعالان صنعت نمایشگاهی در این رویداد حضور داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند. به گزارش روابط‌عمومی نمایشگاه بین‌المللی تهران، حسین‌زاده در این اجلاس گفت: صنعت نمایشگاه باوجود اینکه بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد هرگز از اهمیت و اعتبار آن کاسته نشده، زیرا به موازات تکامل جامعه بشری و پیشرفت‌های فناورانه، خود را با این تحولات وفق داده است. وی با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی همچنین وظایف جدیدی را عهده‌دار شده، افزود: تبدیل شدن به مهم‌ترین ابزار بازاریابی، معرفی جدیدترین پیشرفت‌های فناوریکی، ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، کمک به توسعه صنعت گردشگری در همه انواع آن و گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها و ایجاد تفاهم بین ملل از جمله این وظایف است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران خاطرنشان کرد: برای درک اهمیت این صنعت کافی است به این موضوع اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۸ افزون بر ۳۲ هزار نمایشگاه بین‌المللی مهم -که متراژ هر یک از آنها بیش ۵هزار مترمربع بوده- در ۱۸۰ کشور دنیا برگزار شده که حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار شرکت‌کننده و افزون بر ۳۰۳ میلیون بازدیدکننده داشته‌اند.
وی ادامه داد: در سال گذشته مساحت سالن‌های مسقف نمایشگاهی کشورهای دنیا حدود ۳۵ میلیون مترمربع و متراژ کل نمایشگاه‌هایی که برگزار شده حدود ۱۳۸ میلیون مترمربع بوده است. (به‌طور میانگین از هر مترمربع فضا ۴ بار در سال استفاده شده است). در سال ۲۰۱۸ هزینه‌های مستقیم برپایی نمایشگاه‌ها در دنیا ۱۳۷ میلیارد دلار بوده و نمایشگاه‌های بین‌المللی سال گذشته ۳۲۵ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی کمک کرده‌اند. حسین‌زاده با اظهار این مطلب که تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده به‌واسطه این صنعت سال گذشته ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار مورد بوده عنوان کرد: یک میلیون و ۳۱۴ هزار نفر آن به‌طور مستقیم و بقیه غیرمستقیم بوده است. ۱۲۱۷ دارنده سایت نمایشگاهی حدود ۵۰۰ هزار نفر پرسنل دارند (تعداد کارکنان هر یک از مراکز نمایشگاهی حدود ۴۱۱ نفر است). وی یادآور شد: علی رغم تحریم‌های شدید و کم سابقه‌ای که استکبار جهانی به اقتصاد ایران تحمیل کرده است صنعت نمایشگاهی به گسترش خود در کشور ما ادامه داده است اما باید اذعان کرد که رشد کمی نمایشگاه‌ها در تعدادی از مراکز نمایشگاهی با رشد کیفی آنها توأم نبوده است. حسین‌زاده اعلام کرد: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در امسال برپایی حدود ۱۰۰ نمایشگاه بین‌المللی از جمله برگزاری ۱۳ نمایشگاه در خارج از کشور را در تقویم نمایشگاهی خود گنجانده که بخش اعظم آنها با موفقیت برگزار شده است.
وی گفت: مهم‌ترین فعالیت نمایشگاهی برون‌مرزی ما که با پرستیژ بین‌المللی کشورمان رابطه مستقیم دارد حضور فعال در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی است که ستاد ویژه برای برنامه‌ریزی و اجرای آن با مشارکت بخش خصوصی و همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط تشکیل داده‌ایم و تاکنون جلسات توجیهی متعددی با حضور مسئولان و مدیران ذی‌ربط تشکیل داده و بر روند فعالیت‌ها نظارت داریم.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تصریح کرد: به‌منظور ترغیب شرکت‌های خارجی به حضور فعال‌تر در نمایشگاه‌های ایران به هیات محترم دولت پیشنهاد داده‌ایم نرخ سود بازرگانی کالاهای نمایشگاهی را حذف کند. خوشبختانه این پیشنهاد به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.
وی به نقش استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: باتوجه به نقش استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری امتیازهای ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته‌ایم. در تقویم نمایشگاه‌های خود برای معرفی کالاها و خدماتی که از توان صادراتی بالایی برخوردارند و موجبات انتقال فناوری‌های پیشرفته را به کشور فراهم می‌کنند، اولویت قائل شده‌ایم و از تعداد عناوین نمایشگاه‌هایی که بازده اقتصادی چندانی ندارند یا اهمیت صادراتی آنها ضعیف است کاسته‌ایم. حسین‌زاده عنوان کرد: گرچه درآمد ریالی ما از برگزاری نمایشگاه‌ها در ۹ ماه سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما افزایش هزینه‌های ارزی شرکت در نمایشگاه‌های خارجی مانع از آن است که بتوانیم مشارکت گسترده‌ای در برخی از نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی به‌ویژه در کشورهایی که هزینه‌های آنها بالاست داشته باشیم. وی افزود: در ۲ سال اخیر برپایی نشست‌های تخصصی با همکاران گرانقدرمان در مراکز نمایشگاهی استان‌ها نتایج ثمربخشی در پی داشته و از نظرات مشورتی سازنده و مفید آنها در تدوین برنامه‌های خود بهره‌مند شده‌ایم.
رئیس هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان این مطلب که به‌منظور موفقیت در برپایی نمایشگاه‌ها و برطرف کردن برخی از نارسایی‌ها انتظار داریم مدیران‌عامل محترم نمایشگاه‌ها نکاتی را مورد عنایت و امکان نظر قرار دهند، گفت: ایجاد هماهنگی در تنظیم تقویم نمایشگاه‌های خود به‌گونه‌ای که شرکت‌کنندگان در یک نمایشگاه فرصت کافی برای حضور در نمایشگاه مشابه در استان مورد نظر را داشته باشند از جمله این نکات است. علاوه بر این متاسفانه برخی از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در اعطای مجوز برای برپایی نمایشگاه‌ها دقت لازم را به عمل نمی‌آورند و در مواردی شایستگی مجری ملاک اعطای مجوز قرار نمی‌گیرد که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: افزایش کیفیت نمایشگاه‌ها به‌مراتب مهم‌تر از افزایش کمی آنهاست. ضرورت ایجاب می‌کند که همکاران عزیز ما همه نمایشگاه‌هایی را که برگزار می‌کنند مورد ارزشیابی قرار دهند. مهارت‌افزایی کادر شاغل در نمایشگاه‌ها از نهایت اهمیت برخوردار است، برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی برای این افراد بدون شک در بهبود کیفی نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود مؤثر خواد بود.
حسین‌زاده گفت: روزآمد کردن مطالب وب‌سایت‌ها در تعدادی از مراکز نمایشگاهی کشور مورد عنایت قرار نگرفته، به‌گونه‌ای که کاربران یا متقاضیان حضور در نمایشگاه‌ها نمی‌توانند به اطلاعات تفصیلی یا عملکرد نمایشگاه‌هایی که در سال‌های گذشته برپا و سال به سال تجدید شده، دسترسی داشته باشند. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اظهار کرد: وب‌سایت‌های مراکز نمایشگاهی باید ازسوی افراد مطلع مدیریت شوند. تبدیل «وب‌سایت» به «بولتن اداری» اقدام قابل‌توجیهی نیست. تبلیغ به‌منظور آگاه کردن بازدیدکنندگان از ویژگی‌های نمایشگاه‌هایی که در شرف برگزاری است در موفقیت نمایشگاه‌ها و افزایش بازدیدکنندگان آنها نقش مؤثری ایفا می‌کند. در مواردی مشاهده شده که تبلیغ غیرکافی یا استفاده نشدن از رسانه‌های پرمخاطب مانع از آن شده که بازدیدکنندگان علاقه‌مند از نمایشگاه مورد نظر خود دیدن کنند. وی تاکید کرد: توجه به مسائل زیست‌محیطی در نمایشگاه‌ها از نهایت اهمیت برخوردار است. کاهش تولید زباله، استفاده از تابلوهای الکترونیکی برای راهنمایی مراجعان به جای توزیع نقشه راهنما، بهره‌گیری از مواد و مصالحی که به دفعات قابل استفاده هستند، توزیع نکردن کیسه‌های پلاستیکی غیرقابل بازیافت که روی آنها آگهی‌های تبلیغاتی چاپ شده و دهها اقدام دیگری که در بروشورهای مراکز مهم نمایشگاهی به آنها اشاره شده، می‌تواند به حفاظت از محیط‌زیست کمک کند و نمایشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند الگو باشند.


چاپ