گزارش صمت از نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی

رژه عضله‌سازها در مصلای تهران

میلاد محمدی - گروه تجارت: فصل فصل نمایشگاه‌های جذاب است! هفته گذشته ۳ نمایشگاه صنعت، تله کام و نانو در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شدند و حالا نوبت نمایشگاهی است برای ماهیچه سازها! سیزدهمین نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی از ۱۶ مهرماه در مصلای تهران برگزار شده و امروز به پایان می‌رسد.

در این نمایشگاه انواع پوشاک و کفش ورزشی، لوازم و تجهیزات ورزش‌های گروهی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال و...، تجهیزات ورزش کشتی، تجهیزات استخر، تجهیزات بدنسازی و تناسب اندام، انواع لوازم و تجهیزات ورزش‌های رزمی، آبی و هوایی، دوچرخه‌سواری، ورزش‌های فکری، انواع تجهیزات و وسایل شنا، ورزش‌ها و مسابقات آبی و قایقرانی، لوازم و تجهیزات پزشکی – ورزشی، مکمل‌های غذایی، دارویی و پروتئینی، نهادها و شرکت‌های ارائه‌دهندگان خدمات ورزشی و ادوات و تجهیز مراکز و سالن‌های ورزشی (کف‌پوش‌ها، تابلوها و...) ارائه شده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
اگر شما هم اهل ورزش و زندگی پر از تحرک هستید، گزارش صمت از این نمایشگاه را از دست ندهید:


برند! برند! فقط برند!
همه‌چیز اصلِ‌اصل است! اینجا خبری از جنس‌های چینی درجه چندم و مارک‌های متفرقه نیست. اگر دوچرخه می‌خواهید، و اگر به‌دنبال محصولات تناسب اندام خانگی و باشگاهی مثل دوچرخه‌های ثابت یا تردمیل هستید،برندهای متنوع با محصولات‌شان منتظر شما هستند.
لوازم جانبی دوچرخه‌سواری، تجهیزات مربوط به بازی‌های فضای باز مثل بسکتبال و تنیس و والیبال و البته لباس مناسب برای ورزش‌های مختلف در این نمایشگاه حضور داشتند و البته این‌همه محصول رنگارنگ و جذاب، با قیمت‌های قابل‌توجهی هم عرضه می‌شوند. برای مثال خرید یک دوچرخه ساده در این نمایشگاه ممکن است حدود ۱۵ میلیون ریال برای شما هزینه داشته باشد. در این نمایشگاه که در فضایی بالغ بر ۱۰ هزار متر مربع برپا شده، نمایندگانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه، سوئیس، ژاپن، کویت، اندونزی، انگلستان، بلغارستان، هلند، کره جنوبی، چین، ترکیه، روسیه و ایتالیا حضور دارند بنابراین اصلا در میان غرفه‌ها دنبال برندهای قلابی نباشید.
نکته مهم در مورد این نمایشگاه دکورهای جذاب و عظیمی است که حس و حال ورزش و سرگرمی را به خوبی به شما منتقل می‌کنند. در واقع غرفه‌داران به خوبی فضای نمایشگاهی را برای ارائه محصولات خود آماده کردند که این نکته مثبت و قابل‌توجهی است. چیزی که معمولا در نمایشگاه‌های دیگر آن‌گونه که باید و شاید رعایت نمی‌شود. به تعبیر دیگر امروزه در نمایشگاه‌های مختلف کشور شاید به لحاظ زیبایی غرفه‌ها روند خوبی پیش رو باشد اما هنوز شرکت‌های نمایشگاهی به تناسب فضای غرفه و محصولی که ارائه می‌کنند، بی‌توجه بوده و اهمیت آن را درک نکرده‌اند.


استقبال قابل توجه عضله‌ها!
شلوغ بود! البته انتظارش را هم داشتیم اما این نمایشگاه فراتر از حد انتظار ما شلوغ بود. با توجه به اینکه مسئولان برگزاری نمایشگاه از حدود یک ماه قبل تبلیغات محیطی را در سطح شهر تهران آغاز کرده بودند و حتی پای تبلیغات‌شان به مترو هم باز شده بود، مردم با آمادگی قبلی و اطلاع از زمان برگزاری به این نمایشگاه آمدند. البته انتظار می‌رود برای ۲ روز آخر شاهد حضور بیشتری باشیم.
یک حاشیه جالب، نحوه حضور برخی از بازدیدکننده‌ها بود. مثلا علاقه‌مندان به موتورهای پرشی و دوچرخه‌های حرفه‌ای با شکل و شمایلی آمده بودند که کاملا مشخص می‌شد ورزش مورد علاقه‌شان چیست و احتمالا به سراغ کدام غرفه‌ها خواهند رفت. مورد جالب دیگر اینکه بعضی غرفه‌داران هم با تیپ و ظاهر ورزشی خودشان علاقه به رشته‌های مختلف ورزشی را به مشتری‌ها نشان دادند. بادی بیلدینگی‌ها هم حضور فعالی داشتند. مردان قوی هیکل و عظیم الجثه‌ای که با چهره‌های جدی در میان غرفه‌ها قدم می‌زدند، ابهت نمایشگاه را بیش از پیش کرده و احتمالا تبلیغ خوبی برای فروش دمبل و هارتل و مکمل‌های غذایی خواهند بود. 


جای‌خالی چند رشته ورزشی پرطرفدار
اما گلایه‌ها! فضای خوب و پر انرژی نمایشگاه چند رشته ورزشی غایب داشت که به نظر می‌رسد باعث دلسردی بعضی از مخاطبان شده بود. علاقه‌مندان به کوهنوردی، اسکی، اسکیت و چند ورزش دیگر غرفه‌های مربوط به این ورزش‌ها را پیدا نکردند. به‌نظر می‌رسد بهتر بود نمایندگانی هم از این رشته‌های ورزشی به نمایشگاه دعوت می‌شدند.
«امیر» سرباز نیروی زمینی ارتش از کوهنوردان جوانی بود که به شوق خرید لوازم کوهنوردی ازجمله کوله پشتی، باتوم، یخ‌شکن و کفش مناسب از اصفهان به تهران آمد تا در این نمایشگاه، نیازهای ورزشی خودش را تامین کند اما وقتی غرفه‌های مربوط به تجهیزات کوهنوردی را پیدا نکرد با دلسردی به ما گفت: اگر می‌دانستم تجهیزات کوهنوردی ندارند این‌همه راه را نمی‌آمدم. جای تجهیزات ورزشی زیادی در این نمایشگاه خالی بود و با توجه به اینکه بخش اعظمی از خانواده ورزشکاران را جمعیت کوهنوردان تشکیل می‌دهد، احتمالا خیلی‌ها با دست خالی از این نمایشگاه بیرون خواهند رفت.

 


تولید داخلی و باز هم نقش سیاهی لشکر
خبر خاصی از برندهای داخلی نبود. به جز چند غرفه ساده و درویشی که در گوشه و کنار نمایشگاه برای خودشان نشسته بودند و در و دیوار را نگاه می‌کردند، دیگر هیچ غرفه‌ای با نام و نشان ایرانی فعال نبود. آن‌طور که از شواهد برمی‌آمد، ایران فعلا در زمینه ورزش و تجهیزات ورزشی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و این دقیقا موضوعی است که باید مورد توجه و ارزیابی بیشتری قرار بگیرد.
اینکه بخواهیم کیفیت دستگاه‌ها و لوازم مختلف ورزشی خیلی زود به کیفیت و زیبایی محصولات خارجی برسند، حرفی است که جامه عمل پوشیدن به آن ممکن نیست اما با پرس‌وجوهایی که داشتیم متوجه شدیم در حال حاضر چندین برند ایرانی در کشور مشغول فعالیت هستند که با حمایت و توجه بیشتر، در چند سال آینده توانایی رقابت با برندهای خارجی و حتی صادرات به کشورهای دیگر را خواهند داشت.


چاپ