کارت ویزیت را چگونه به مخاطبان بدهیم؟

حضور در یک نمایشگاه درست و حسابی، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کسب‌وکار است. «آقای رویداد» در گزارش‌های روزانه هزار و یک راهکار نمایشگاهی برای مخاطبان صمت دارد.

راهکارهایی که البته به تایید بزرگترین تاجران و کارشناسان جهان رسیده و شاید تا پیش از این جای‌شان در صفحه نمایشگاه خالی بوده باشد!
کارت ویزیت یکی از پراستفاده‌ترین ابزار تبلیغاتی است که در نمایشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود. همه افرادی که در نمایشگاه حاضر می‌شوند به‌طور حتم یک یا دو نوع کارت ویزیت برای ارتباط بیشتر با مشتری خود چاپ کرده‌اند و آن را به روش‌های مختلف در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. جنس و طراحی کارت ویزیت ازجمله مواردی است که نیازمند دقت بالایی است اما این‌بار حرف ما به کارت ویزیت محدود نمی‌شود بلکه قرار است از نوع تعارف این کارت یا ساده‌تر بگوییم نحوه ارائه این کارت به مخاطبان صحبت کنیم.
شاید در نگاه اول نحوه دادن کارت ویزیت خیلی مسئله مهم و پیچیده‌ای به نظر نرسد اما کارشناسان و متخصصان روانشناسی و تجارت اعتقاد دارند که نحوه ارائه این کارت کوچک می‌تواند یک گام بلند در برقراری ارتباط با مخاطبان باشد و اثر شدیدی بر آینده کاری با آن فرد بگذارد. در این گزارش نگاهی به چند روش مهم ارائه کارت ویزیت می‌اندازیم؛
دادن کارت ویزیت با انگشتان: ارائه کارت ویزیت با دو انگشت نشان از قدرت و به‌رخ کشیدن شرکت از سوی فرد دارد و این نوع کارت ویزیت دادن به‌طور معمول در نمایشگاه‌ها و برای ارائه به یک زیر دست یا فرد عادی انجام می‌شود و اطمینان فرد از نوع کارت ویزیت و نوشته‌های آن را القا می‌کند. به هیچ‌وجه دادن کارت ویزیت به این صورت توصیه نمی‌شود. این حالت در آقایان مرسوم است.

 


دادن کارت ویزیت با دو دست: دادن کارت ویزیت با دو دست و با احترام شیوه‌ای است که مردمان چین و ژاپن از آن استفاده می‌کنند و کم‌کم بین ایرانیان هم رواج پیاده کرده است. محترمانه‌ترین نوع دادن کارت ویزیت به افراد این روش است که نشانگر ارزشمند بودن فرد مقابل و احترام زیاد به اوست. کارت ویزیت با دو دست تقدیم می‌شود و با جملات بفرمایید، خواهش می‌کنم و... همراه است. برای دادن کارت ویزیت این روش توصیه می‌شود. این حالت در خانم‌ها و آقایان مشترک است.
دادن کارت ویزیت بین دو انگشت: دادن کارت ویزیت بین انگشتان و گرفتن آن به سمت فرد، نشانگر اطمینان از کالا یا خدمات فرد است. این نوع روش کارت دادن بیشتر مرسوم بازار است و فرد به‌طور معمول با نگاه به کارت ویزیت خود بیان می‌کند که این کارت ویزیت برای او ارزشمند است. این روش، بیشتر نشان از حفظ روابط و علاقه‌مندی فرد برای توسعه کار با حفظ قدرت خود با شرکت مربوط دارد. این حالت در آقایان و خانم‌ها مشترک است.
دادن کارت ویزیت به صورت مشت: دادن کارت ویزیت به صورت مشت رایج‌ترین نوع ارائه کارت ویزیت در ایران است که اغلب با صاف کردن دست و گرفتن روبه‌روی فرد مذاکره‌کننده همراه است و نشان از قاطعیت و سلطه فرد در کار و جدیت او در امور مذاکره دارد. این حالت در آقایان و خانم‌ها مشترک است.
دادن کارت ویزیت با احترام و تعارف: دادن کارت ویزیت با احترام و به صورت تعارف، نگه داشتن کارت ویزیت به‌طوری‌که اطلاعات از روبه‌رو قابل خواندن باشد نشانگر علاقه فرد به مطالعه کارت ویزیت و تماس با اوست. این حالت دوستانه و در مواقعی که فرد مذاکره‌کننده قدرت بیشتری دارد از سوی شخص نشان داده می‌شود. این حالت به‌طور معمول در نمایشگاه‌ها از سوی بازاریاب‌ها یا در نخستین جلسات مذاکره استفاده می‌شود. این حالت در خانم‌ها و آقایان مشترک است.


چاپ