گفت‌وگوی صمت با علی سلطانی

شرکتی که دندانپزشکی ایران را جهانی کرد

خدمات دندانپزشکی در کشور ما همیشه گران و پرهزینه بوده، اما ایده گروهی از دندانپزشکان خوش‌فکر، ثابت کرد که قیمت‌ها می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

خدمات دندانپزشکی می‌تواند ارزان و در عین حال بسیار باکیفیت و در حد استانداردهای جهانی باشد. رضایت مشتریان و استقبال گسترده اقشار مختلف از بنیان سلامت پاسارگاد و ایده‌های ابتکاری آن در نهایت باعث شد یکی از غول‌های دندانپزشکی جهان، این شرکت را به‌عنوان نماینده انحصاری خود در ایران و خاورمیانه انتخاب کند. تامین برخی از مواد اولیه توسط خود شرکت، نظارت دقیق و سفت و سخت و چندین و چند ابتکار دیگر باعث شده شرکت بنیان سلامت پاسارگاد بتواند شکل متفاوتی از خدمات دندانپزشکی را به جامعه ایران معرفی کند. برای آشنایی بیشتر با روش کار این شرکت و خدمات متفاوتی که ارائه می‌کند با رئیس‌هیات مدیره آن به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز و صمت همراه باشید.


کمک به‌مسافران سانحه‌دیده در همه‌جای جهان

علی سلطانی، رئیس هیات‌مدیره شرکت بنیان سلامت پاسارگاد اظهار کرد: حدود ۳۰ سال است که در صنعت بیمه فعالیت می‌کنیم. در طول ۱۰ سال گذشته، فعالیت خود را توسعه داده و با بیمه‌گران ایرانی و خارجی همکاری داریم. با شرکت سوئیس اسیست (Swiss assist) همکاری می‌کنیم و به ایرانیانی که در جای جای جهان با حادثه مواجه می‌شوند خدمات ارائه می‌دهیم. سوئیس اسیست هلی‌کوپتر، آمبولانس و دیگر ابزارهای کمکی خود را به محل سانحه ارسال می‌کند، مسافر مصدوم را به بیمارستان می‌رساند و در پرداخت هزینه‌های درمان به بیمه‌شدگان در خارج از کشور کمک می‌کند.


خدمت‌رسانی در ۴۰ کشور

سلطانی افزود: از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود حوزه فعالیت‌مان را توسعه داده‌ایم. خوشبختانه این شرکت که بنیان سلامت پاسارگاد نام دارد جهانی شده و نمایندگی انحصاری گروه ساجد سوئیس اسیست در جمهوری اسلامی ایران و خاورمیانه را به‌دست آورده است. یکی از خدماتی که سوئیس اسیست ارائه می‌کند خدمات دندانپزشکی است. گروهی به‌نام سوئیس اسیست گلوبال دنتال (ساجد)، زیرمجموعه این شرکت است.

در واقع ما باید همه خدماتی که این شرکت در کشورهای مختلف ارائه می‌کند را در ایران ارائه دهیم. اساس کار ساجد ساده است. هر کسی که کارت عضویت این گروه را داشته باشد می‌تواند در ۴۰ کشور عضو از خدمات دندانپزشکی با حداقل هزینه استفاده کند. اعضا به مراکز درمانی طرف قرارداد ارجاع داده می‌شوند تا از تخفیف‌ها بهره‌مند شود. اگر یکی از اعضای ساجد وارد کشورمان شود و به خدمات دندانپزشکی نیاز داشته باشد، بنیان سلامت از طریق ۴۵۰ مرکز دندانپزشکی خود وارد عمل می‌شود.

در حال طراحی در زمینه عرضه این کارت به مردم هستیم. مشتریان به‌وسیله این کارت بین‌المللی که دنتال‌کارت نام دارد، از چکاپ و معاینه رایگان برخوردار می‌شوند. علاوه بر این در فرآیند درمان تخفیف قابل‌توجهی نیز به بیماران داده می‌شود. برای مثال تعرفه پر کردن دندان در این شرکت فقط ۳۴۲ هزار تومان است که بیمار فقط ۱۷۱ هزار تومان آن را پرداخت می‌کند. ۷ نوع کارت عضویت تعریف کرده‌ایم که هر کدام از این کارت‌ها حق عضویت خاص خود را دارند. اعضا تا وقتی در خاک وطن هستند از ۴۵۰ مرکز درمانی طرف قرارداد ما خدمات دریافت می‌کنند و هنگام مسافرت به ۴۰ کشور با شرکت ما تماس می‌گیرند تا هماهنگی لازم را انجام دهیم و خدمات گروه ساجد با حداکثر تخفیفات متعلقه به آنها داده شود.


تخفیف ۵۰ درصدی برای بخش آنکولوژی

وی در ادامه اظهار کرد: ساجد خدمات دیگری هم به اعضای خود ارائه می‌کند. قرار است ما هم همه این خدمات را ارائه کنیم. گروه ساجد در حوزه آنکولوژی و زیبایی با تعدادی از بیمارستان‌ها و پزشکان در ۴۰ کشور جهان قرارداد دارد؛ مثلا بیمارستان جان هاپکینز ترکیه، طرف قرارداد گروه ساجد است که اعضای ما هم می‌توانند با تخفیف ۵۰ درصدی از خدمات آنکولوژی آن استفاده کنند. در ارتباط با جراحی‌های زیبایی (مثلا کاشت مو و جراحی بینی) هم می‌توان از این خدمت استفاده کرد. سومین خدمت ساجد به امداد و نجات مربوط می‌شود. خریدار کارت سوئیس اسیست اگر در هر جای جهان با اتفاق و سانحه‌ای روبه‌رو شود، می‌تواند تماس بگیرد و از خدمات امدادی ما و شرکت سوئیس اسیست استفاده کند.


پایانی بر بازار سیاه دارو

وی افزود: خدمت بعدی گروه ساجد که ما به‌جد دنبال اجرایی کردن آن در ایران هستیم خدمات ارسال داروست. ارسال دارو در شرایط تحریم اهمیت حیاتی دارد. اگر یکی از اعضا نتواند داروی کمیاب یا نایاب را پیدا کند به ما اطلاع می‌دهد و ما آن را به قیمت اصلی به‌دست متقاضی می‌رسانیم. امیدواریم به برکت این خدمت دیگر هیچ بیماری مجبور نباشد داروی خود را به قیمت چند برابر از بازار سیاه خریداری کند. داروی تهیه شده فقط به خود بیماران تحویل داده می‌شود.
خدمات انحصاری شرکت بنیان سلامت در ایران با ۴ نوع تخفیف ویژه عرضه می‌شود.

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: ۴۵۰ مرکز دندانپزشکی طرف قرارداد ما هستند. اعضای ما در ۴ گروه از خدمات بهره‌مند می‌شوند. آنها بسته به گروه خود از ۵۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ درصد تخفیف استفاده می‌کنند. مابه‌التفاوت هزینه خدمات را ما به دندانپزشکان پرداخت می‌کنیم. در واقع مشتری بسته به نوع عضویت خود ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۵۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کند و شرکت، باقیمانده هزینه را از محل حق عضویت‌ها به مرکز درمانی می‌پردازد. اکنون که بازار استقبال کرده، می‌خواهیم این شرکت را به شرکت بیمه تبدیل کنیم و به‌طور رسمی به عرصه خدمات بیمه‌گری وارد شویم.


ملزم به ارائه خدمات خیرخواهانه هستیم

علی سلطانی گفت: کار دیگری که گروه ساجد از ما خواسته انجام دهیم، به امور خیرخواهانه مربوط می‌شود. سوئیس اسیست با سازمان ملل همکاری دارد؛ بنابراین خود و ما را موظف می‌داند که بعضی خدمات دندانپزشکی را به‌صورت رایگان در اختیار افراد کم‌بضاعت، بی‌بضاعت، افراد تحت پوشش بهزیستی، مددجویان کمیته امداد و... قرار دهیم. شماری از دندانپزشکانی که تایید ما را دریافت کنند تاییدیه این شرکت سوئیسی را هم به‌دست می‌آورند. معنای این تاییدیه آن است که به‌نوعی، زیرمجموعه سازمان ملل قرار می‌گیرند. در واقع حکم پزشکان بدون مرز را خواهند داشت. از این دندانپزشکان تعهد گرفته می‌شود که در طول سال تعداد مشخصی از بیماران را به صورت رایگان معاینه و درمان کنند.


هزار وام هزار یورویی

رئیس هیات مدیره شرکت بنیان سلامت در ادامه افزود: خدمت دیگر به وام مربوط می‌شود. ساجد به ما وام می‌دهد تا آن را به‌صورت اقساطی و بدون بهره در اختیار اعضا قرار دهیم. یک میلیون یورو وام داده می‌شود تا هزار نفر از وام هزار یورویی بهره‌مند شوند. همان‌طور که گفته شد در حال راه‌اندازی یک شرکت بیمه هستیم. ساجد بعد از آنکه از این موضوع مطلع شد به ما پیشنهاد شراکت داد. پیشنهاد این شرکت بین‌المللی معتبر را قبول کردیم. در صورت تحقق این موضوع می‌توانیم بگوییم یک شرکت خارجی برای نخستین بار به این بخش از بازار ایران وارد شده است. خوشبختانه بنیان سلامت در طول ۱۰ سالی که از فعالیت آن گذشته، بازخورد بسیار خوبی از مردم دریافت کرده است. به‌واسطه دریافت این نمایندگی، به اعتبار جهانی رسیده‌ایم، به سازمان ملل وصل شده‌ایم و در کارهای خیرخواهانه هم فعالیت خواهیم داشت.

خدمات باشگاه مشتریان این شرکت با ۹ خدمت ویژه به‌صورت رایگان عرضه می‌شود.
علی سلطانی گفت: طرح دیگری طراحی کرده‌ایم که بتوانیم همه مردم کشور را عضو بنیان سلامت کنیم. این طرح، باشگاه مشتریان بنیان سلامت نام دارد. اپلیکیشنی به‌نام دندونت را طراحی کرده‌ایم. همه می‌توانند عضو باشگاه شوند، اپلیکیشن دندونت را نصب و ۹ خدمت شرکت را به‌صورت رایگان دریافت کنند که چکاب، معاینه و مشاوره رایگان از آن جمله است. اعضای باشگاه و اعضای خانواده آنها هنگام مراجعه به مراکز درمانی ما از ۲۰ درصد تخفیف ویژه با تعرفه حداقلی بهره‌مند خواهند شد. اعضا لازم نیست پوشش بیمه‌ای داشته باشند، چون عضویت در باشگاه برای بهره‌مندی از این مزایا کافی است. برای اعضا وام ۲۰ میلیون تومانی در نظر گرفته‌ایم که می‌توانند این وام را در ۱۲ قسط و بدون هیچ بهره‌ای پرداخت کنند. از طرف دیگر اعضا با کمترین هزینه ممکن از بیمه درمان تکمیلی نیز بهره‌مند می‌شوند.


رازهای مدیریت هزینه

آیا برای استفاده از این خدمات، بررسی و معاینه اولیه به‌عمل می‌آید؟ رئیس هیات‌رئیسه شرکت بنیان سلامت پاسارگاد در پاسخ به این سوال گفت: اعضا صرف‌نظر از وضعیت دندان‌ها می‌توانند عضو شوند. طرح‌ها و تعرفه‌ها را طوری طراحی کرده‌ایم که همه با هر سطح درآمدی بتوانند از خدمات ما بهره‌مند شوند. در طرح یک ما تا سقف ۶ میلیون تومان خدمات دندان، ارائه می‌کنیم. فرانشیز این طرح ۵۰ درصد است. فردی که عضو می‌شود سالانه فقط ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. برای خیلی از شرکت‌های بیمه‌ای سوال آن است که ما چگونه می‌توانیم چنین خدماتی ارائه کنیم؟ راز موفقیت ما آن است که مواد اولیه توسط خود شرکت تهیه می‌شود؛ بنابراین خدمات بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. به این ترتیب مریضی که به سیستم وارد می‌شود، بهترین خدمات ممکن را با حداقل هزینه دریافت می‌کند. به پشتوانه این موفقیت است که در حال راه‌اندازی شرکت بیمه هستیم.


راستی‌آزمایی می‌کنیم

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: شرکت‌های بیمه‌گر بیمه درمان می‌فروشند. آنها در کنار بسته درمانی خود، خدمات دندانی و دارو و ویزیت را هم گنجانده‌اند. آنها این بخش از این کار را به ما سپرده‌اند. در واقع ریسک کار را به ما می‌سپرند تا آن را مدیریت کنیم. پاشنه آشیل بیمه‌های درمانی، دندان است. این ضعف و کمبود بزرگ باعث شده پدیده‌هایی مثل کارت‌فروشی ایجاد شود و در اصل هم خبری از تخفیف نیست. تخصص ۳۲ ساله گروه ما در صنعت بیمه باعث شده بتوانیم با این روش، هزینه‌ها را مدیریت کنیم. یکی از دلایل بالا رفتن هزینه‌ها آن است که بعضی دندانپزشکان فاکتورهای جعلی می‌نویسند یا سند درمان یک‌سطحی را به سه‌سطحی تبدیل می‌کنند تا از شرکت‌های بیمه، خسارت بگیرند. از طرف دیگر تبانی بین دکتر و مریض زیاد است. یکی از مهم‌ترین دلایل بالا بودن هزینه‌ها در بخش دندان، همین است.

در واقع کنترل خوبی به‌عمل نمی‌آید. در سیستمی که ما تعریف کرده‌ایم تعیین وقت از طریق اپلیکیشن خود شرکت و کارشناسان آن انجام می‌شود. از طرف دیگر دکتر طرف قرارداد موظف است قبل از هر چیز OPGدندان را در سامانه‌ای که در نظر گرفته‌ایم بارگذاری و طرح درمان خود را ارائه کند تا در نهایت به تایید پزشک معتمد ما برسد. طبق این فرآیند دقیق، معرفی‌نامه صادر و خدمات ارائه می‌شود. راستی‌آزمایی می‌کنیم و جلوی فاکتورسازی و تبانی را گرفته‌ایم. به این ترتیب ۴۰ تا ۵۰ درصد از خسارت از شرکت‌های دیگر پیش افتاده‌ایم. معتقدم که پوشش دندانپزشکی ریسک ندارد. به‌دلیل نبود نظارت است که همه شرکت‌های بیمه‌ای از نزدیک شدن به بیمه دندان واهمه دارند.


چاپ