واکنش ایرلاین‌ها به پذیرش مسافر با ۶۰درصد ظرفیت

بلیت‌های ارزان مسدود شد!

حدود ۳ هفته پیش انجمن شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌های جدید هواپیما که در آن متوسط افزایش قیمت‌ها به ۸۰ درصد می‌رسید، رونمایی کرد. دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها هم مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت و همچنین نرخ دلاراعلام شد.

در واکنش به این اقدام، وزیر راه و شهرسازی چند روز بعد از ابطال نرخنامه جدید شرکت‌های هواپپمایی خبر داد و گفت: افزایش نرخ اعلام‌شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت‌های جدید که قرار بود از اول آبان اعمال شود، لغو شده است. به‌گزارش صمت، از فردای همان روز جلسات شرکت‌های هواپیمایی با ریاست سازمان هواپیمایی آغاز و قرار شد تا اول آبان بلیت هواپیما با قیمت نرخنامه شهریور سال گذشته به فروش برسد و در نهایت نتیجه جلسات هم‌اندیشی وزیر راه و شهرسازی با مدیران‌عامل شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی منجر به یک مصوبه شد. شرکت‌های هواپیمایی ملزم شدند مصوبات ستاد مقابله با کرونا درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به‌طور دقیق رعایت کرده و از اول آبان، با حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت صندلی‌ها اقدام به فروش بلیت کنند.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های هواپیمایی گفت: براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا شرکت‌های حمل‌ونقلی به‌خاطر آسیب‌هایی که در مدت اخیر دیده‌اند، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شد که تاکنون حدود ۵۰ درصد این مبلغ ازسوی ایرلاین‌ها دریافت شده است. با وجود تمام این مخالفت‌ها و اعتراض‌ها اما مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآوری کرد که طبق برنامه پنج‌ساله پنجم و ششم توسعه نرخ بلیت پروازهای داخلی آزاد شده، یعنی شرکت‌های هواپیمایی براساس عرضه و تقاضا به صورت رقابتی نرخ بلیت خود را تعیین می‌کنند و به فروش می‌رسانند. اظهاراتی که با مخالفت رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مواجه شد و گفت: نرخنامه جدید شرکت‌های هواپیمایی هزینه سفرهای هوایی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 

خلاف قانون آزادسازی نرخ 

حرمت‌الله رفیعی، تعیین کف نرخ برای بلیت پرواز و آزاد گذاشتن سقف نرخ را خلاف قانون آزادسازی نرخ و اصل عرضه و تقاضا دانست و به ایسنا گفت: وزیر راه به صراحت با این نرخنامه مخالفت کرده، ضمن اینکه قانون مطابق اصل آزادسازی نرخ این اجازه را به انجمن شرکت‌های هواپیمایی نمی‌دهد که برای پروازها نرخ تعیین کنند، بلکه همان‌طور که در قانون هم به‌صراحت اشاره شده عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده نرخ بلیت پرواز باشد. حالا پس از اعلام رسمی نتایج جلسات و الزام شرکت‌های هواپیمایی به پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفته می‌شود شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های ارزان را مسدود کرده‌اند! رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب گفته که شرکت‌های هواپیمایی کلاس‌های گران پروازی را برای فروش باز و دسترسی به صندلی‌های ارزان را مسدود کرده‌اند و مسافر مجبور است بلیت گران را بخرد. به‌گفته رفیعی‌شاد پروازها کلاس‌های قیمتی متفاوتی با نرخ‌های مختلف دارند، درحال‌حاضر کلاس‌های قیمتی گران برای فروش باز شده و کلاس‌های قیمتی ارزان را بسته‌اند و مردم مجبورند صندلی گران را بخرند. این کار را معمولا در فصل شلوغی سفر و تقاضای زیاد انجام می‌دهند، نه حالا که تقاضا برای سفر کم است و فصل سفر نیست.

او همچنین از کاهش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی در چند ماه گذشته خبر داد و افزود: تعداد پروازها کم شده و از سویی تعداد تقاضا برای سفرهای هوایی نیز کاهش یافته است. رفیعی‌شاد در ادامه اظهارکرد: درست است که شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های تحمیلی دارند اما خسارت آنها را دولت باید جبران کند نه اینکه دست در جیب مردم کنند؛ پس نقش حمایتی دولت چه می‌شود؟ این روش درستی نیست که هر بار مشکلی پیش می‌آید، جیب مردم را هدف بگیریم. دولت باید در شرایط موجود یارانه و حمایت‌هایی را اختصاص دهد تا از این وضعیت خارج شویم. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران با اشاره به تک‌روی‌هایی که در بخش سفر می‌شود، اظهارکرد: با اینکه گردشگری صنعتی چندوجهی است و ذی‌نفعان باید منافع مشترک را درنظر بگیرند اما در زمینه سفرهای هوایی شاهد تک‌روی هستیم. باید کمیسیونی تشکیل شود تا طرفین به اجماع و راه‌حل برسند.

سایه سنگین دلار بر صنعت حمل‌ونقل هوایی

در همین حال، مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اهمیت نرخ ارز در تعیین نرخ بلیت هواپیما به پایگاه خبری تحلیلی ایراسین گفت: صنعت حمل‌ونقل هوایی در سراسر جهان هزینه‌های دلاری بالایی دارد که از هزینه‌های فرودگاهی گرفته تا تامین قطعات گسترده شده؛ بنابراین به‌طور قطع نرخ دلار تاثیر مستقیمی در نرخ بلیت هواپیما دارد و نمی‌توان این ارتباط را انکار کرد. 
اسعدی‌سامانی در ادامه افزود: امروز شیوع کرونا و کاهش تعداد تقاضای سفر اثرات بالایی در هزینه‌های ایرلاین‌ها داشته به صورتی که بسیاری از ایرلاین‌های معتبر بین‌المللی با مشکلاتی مواجه شده‌اند، چون هواپیما هرساعت که روی زمین باشد یا اینکه با ظرفیت کمتری از توان خود پرواز کند به زیان شرکت است. دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهارکرد: تامین قطعات برای ایرلاین‌ها ۶۰ درصد هزینه ارزی به‌دنبال دارد و موضوع تامین قطعات یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های برای ایرلاین‌هاست. به همین دلیل، هرگونه نوسان در نرخ ارز می‌تواند منجر به افزایش نرخ بلیت هواپیما باشد، به‌ویژه اکنون که کارشکنی‌های امریکا خرید قطعات را گران‌تر کرده است.

دور باطل مشکلات آغاز می‌شود

در همین حال، فریده بهجتی یکی از فعالان عرصه گردشگری در این زمینه گفت: گرانی بلیت هواپیما امری است که تقریبا دو سال پیش به بهانه افزایش نرخ ارز مطرح شده بود و آن زمان هم شاهد اظهارنظرهای بسیاری بودم و در نهایت موضوع تعیین نرخ براساس زمان و خدمات تایید شد. 

بهجتی تاکیدکرد: با اجرای شناورسازی نرخ بلیت هواپیما در اواسط دهه ۹۰ خورشیدی دیدیم که در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران اثرگذاری بالایی داشت و ریزش مسافران را تجربه کردیم که اکنون هم با کف قیمتی هر دقیقه حدود ۴هزار تومان برای این صنعت می‌تواند دورباطلی از مشکلات را آغاز کند. وی تاکید کرد: ایرلاین‌های ایران به‌دلیل اینکه از نظر امکانات و تعداد هواپیما و کارکنان یکسان نیستند و هزینه‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین نوشتن یک نسخه واحد برای همه می‌تواند مشکلات را افزایش دهد و مدیریت هزینه‌ها برای ایرلاین‌های کوچک‌تر که عمدتا دریافت‌کننده خدمات از ایرلاین‌های بزرگ‌تر هستند را غیرممکن کند. به‌گفته بهجتی نکته‌ای که مدیریت هزینه‌های ایرلاین‌های ایرانی را با مشکل مواجه کرده، مربوط به ناوگان غیراقتصادی بسیار بزرگ در ایرلاین‌هاست، به این دلیل که اغلب پرنده‌ها در دهه سوم و چهارم تجاری خود قرار دارند و همین فرسودگی باعث افزایش هزینه نگهداری و تعمیراتی آنها شده که امروز بخش از مشکل اقتصادی ایرلاین‌هاست. وی تصریح کرد: البته موضوع کهنسال بودن ناوگان در هزینه‌ها تنها تعیین‌کننده نیست، بلکه برخی از هواپیماها حتی جزو هواپیماهای نوین هستند اما به‌دلیل هزینه نگهداری بالا از سوی ایرلاین‌های مختلف کنار گذاشته شده‌اند که این موضوع در ایران به‌دلیل تحریم‌های یکجانبه امریکا تقریبا غیرممکن است، چون انتخابی نیست.

سخن پایانی...

گفته می‌شود تصمیم بر افزایش نرخ بلیت پروازها نتیجه توافق داخلی یا به‌عبارتی پنهانی چند شرکت هواپیمایی با یکدیگر بود که با ورود مجلس و دولت منتفی شد. حالا با الزام دولت برای پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت از سوی ایرلاین‌ها خبرهایی هم مبنی بر مسدود کردن بلیت‌ها به گوش می‌رسد. در این بین، واقعیت انکارناپذیر تاثیر کرونا بر اقتصاد ایرلاین‌ها مانند سایر بخش‌های اقتصاد جهان و ایران است. اما آنچه به نظر می‌رسد این داستان اینجا تمام نشده و سردرازی خواهد داشت.


چاپ