در گفت‌وگوی صمت با مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان مطرح شد

تاسیس شهرک نمایشگاهی در مسیر اقتصاد مقاومتی

به زودی شاهد انقلابی بزرگ در صنعت نمایشگاهی کشور هستیم. انقلابی که شهر اصفهان با افتتاح شهرک نمایشگاهی اصفهان، آغازگر آن خواهد بود. استان اصفهان یکی از قطب‌های اصلی صنعت نمایشگاهی در کشور است که همواره با دارا بودن رویدادهای قدمت‌دار و مشهور نقش موثری در ایجاد درآمدهای پایدار برای کل رویدادهای نمایشگاهی ایفا می‌کند. به بهانه نزدیک شدن زمان افتتاح شهرک نمایشگاهی اصفهان گفت‌وگویی داریم با علی یارمحمدیان، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و رئیس هیات‌مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران. با ما همراه باشید.

گفت‌وگو را با نگاهی به سوابق شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان شروع کنیم؛ نمایشگاه اصفهان چند سال سابقه فعالیت دارد؟ برنامه‌های اساسی شما برای توسعه نمایشگاه چه بوده است؟
فعالیت رسمی استان اصفهان در حوزه صنعت نمایشگاهی از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تاکنون روند رو به رشدی را با سرعت قابل‌توجهی دنبال کرده است. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان رسالت خویش را با برگزاری نمایشگاه با موضوع‌های متعدد و متنوع و با هدف اصلی ایجاد بستر اقتصادی مناسب، رقابت سالم، شناسایی واحدهای برتر و ایجاد ارتباط بین اعضای مجموعه‌های مختلف صنعتی، فرهنگی، هنری، خدماتی و... دنبال کرده است.
در سال ۱۳۷۲ فقط ۹ نمایشگاه در استان اصفهان برگزار شد اما این روند هرسال افزایش یافت و در سال ۹۸ به ۵۵ عنوان نمایشگاهی رسید. در واقع می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که صنعت نمایشگاهی اصفهان به‌گونه‌ای فعال شده که هر هفته، یک رویداد نمایشگاهی را برگزار می‌کند. لازم است این موضوع را نیز بیان کنم که وقتی به عنوان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان منصوب شدم، مواردی نظیر افزایش اثربخشی فعالیت‌ها با برنامه‌محوری، نگاه استراتژیک و بلندمدت به فعالیت‌های نمایشگاهی، فعال شدن نمایشگاه‌های اصفهان به عنوان ابزاری برای توسعه گردشگری شهر اصفهان، استفاده از توانمندی‌های دولت، دستگاه دیپلماسی کشور و ظرفیت‌های بین‌المللی و جهانی شهر اصفهان در راستای ارتقای کمی و کیفی نمایشگاه‌های اصفهان، تکمیل و راه‌اندازی پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، ایجاد بسترهای مشارکت بخش خصوصی و عمومی در افزایش کمی و کیفی برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین استفاده از این ظرفیت در راستای سرعت بخشیدن به احداث پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، حمایت از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی با ایجاد بسترهای مناسب نمایشگاهی با برپایی نمایشگاه‌های تخصصی، حمایت از کارآفرینان و شرکت‌های کوچک و متوسط و استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاهی در مسیر توسعه بازاریابی شهری و به صورت متقابل استفاده از ظرفیت‌های شهر در مسیر توسعه نمایشگاه‌ها را به عنوان اهداف نهایی خود در این مسئولیت انتخاب و فعالیت در راستای تحقق آنها را آغاز کردم.

چه موفقیت‌ها و دستاوردهایی در سال ۹۸ کسب کرده اید؟
هیچ موفقیتی ارزشمندتر از این نیست که بگویم نمایشگاه اصفهان در سال ۹۸، برگزاری ۵۵ عنوان نمایشگاهی را برنامه‌ریزی کرد و به هدف خود نیز دست یافت. در کنار این موضوع، پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان که محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های استان اصفهان نیز محسوب می‌شود، در حال ساخت است و پیشرفت آن به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. دلیل رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی در استان اصفهان، در نظرگیری برنامه‌های رشد و توسعه بوده است. بر این اساس، برنامه‌های چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدتی در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان به‌عنوان متولی صنعت نمایشگاهی این استان تهیه شده که بر دو اصل اساسی «تبدیل شدن به کیفی‌ترین سایت نمایشگاهی کشور» و «افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان شرکت» متمرکز شده است. در این چشم‌انداز، «ذی‌نفعان» تمامی افرادی را شامل می‌شود که به نحوی با موضوع نمایشگاه در ارتباط هستند. این ذی‌نفعان می‌توانند فعالان کسب‌وکار، شرکت‌های تولیدکننده، فعالان اقتصادی، سهامداران و یا مردم عادی باشند.

برنامه‌های شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان برای سال ۹۹ چیست؟
آنچه برنامه چشم‌انداز توسعه صنعت نمایشگاهی در اصفهان را مهم جلوه می‌دهد، فعالیت‌هایی است که برای توسعه پیش‌بینی شده است. در این زمینه، استانداردسازی خدمات (شامل ضابطه‌مندی روش‌های اجرایی، نظام کنترل عملیات، ارائه خدمات تحت وب یکپارچه، تطابق با استانداردهای بین‌المللی و هماهنگی بازاریابی و عملیات)، توسعه بازار (شامل گسترش تحقیقات بازار و تقویت بازاریابی)، توسعه تعاملات راهبردی (شامل بهبود رفتار تشریفاتی و توسعه ارتباطات موثر) و اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی موثر (شامل یکپارچه‌سازی بانک‌های اطلاعاتی و توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) موردتوجه قرار گرفته است.
ارتقای فرهنگ سازمانی، توسعه برند، افزایش درآمد، مدیریت هزینه‌ها، آموزش نیروی انسانی، افزایش تعلق سازمانی و شکار نیروهای انسانی خلاق نیز از دیگر مواردی بوده که در چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی اصفهان اهمیت یافته و به صورت جدی‌تری به آن پرداخته شده است. برای سال ۹۹ تاکنون ۵۰ عنوان نمایشگاهی پیش‌بینی شده اما یقیناً تا ۶۰ عنوان نیز افزایش خواهد یافت؛ چراکه محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان در نیمه‌های سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و فضای بیشتری برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در اختیار خواهیم داشت.

 نمایشگاه‌ها چگونه می‌توانند در رونق تولید تاثیر بگذارند؟
صنعت نمایشگاهی نه به‌عنوان راهکاری مقطعی و موقت، بلکه به‌عنوان سیاستی همیشگی و بنیادین، اقتصاد ایران را به ساحل شکوفایی و رونق و ثروت می‌رساند؛ به شرطی که همه عوامل یکپارچه و همسو در خدمت اجرای درست سیاست‌ها باشند. در چارچوب اقتصاد مقاومتی و رونق تولید باید دریچه و نگرش جدیدی به روی صنعت نمایشگاهی کشور گشوده شود و به این صنعت نگاه حمایتی داشته باشیم. در همسایگی ما کشورهایی هستند که فقط ربع قرن فعالیت‌های نمایشگاهی دارند اما با اصلاح نگرش خود در مدت کوتاهی از نمایشگاه‌داری سوله‌ای به نمایشگاه‌داری مدرن و هدفمند تبدیل شده‌اند.
یکی از تغییرات نگرشی این کشورها آن بوده که به اهمیت «حمایت» پی برده‌اند تا آنجا که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مشارکت تولیدکنندگان و صنعتگران خود را در نمایشگاه‌های معتبر جهان تقبل می‌کنند و می‌پردازند؛ درحالی‌که ما در ایران به صادرات نفت و مواد معدنی خام اکتفا کردیم، آنها فناوری‌های پیشرفته جهان را وارد کشورشان کردند. من با صراحت و جدیت می‌گویم اگر تصمیم گرفته‌ایم بودجه کشور را از تسلط نفت برهانیم باید راهکارها و ابزارهای مناسبی را به کار گیریم و صنعت نمایشگاهی یکی از کارسازترین و مهم‌ترین این ابزارهاست.

تلاشی که شما برای توسعه صنعت نمایشگاهی در اصفهان انجام می‌دهید، به رونق کسب‌وکارها نیز می‌انجامد یا فعالیت‌های نمایشگاهی، جنبه نمایشگاهی دارند؟
با جدیت اعتقاد داریم که حضور در نمایشگاه‌ها، می‌تواند به توسعه و رونق کسب‌وکارها منجر شود و بر همین اساس تلاش می‌کنیم نمایشگاه‌ها را به بهترین شکل ممکن و با حضور همه‌جانبه صاحبان کسب‌وکار از استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور برگزار کنیم. نمایشگاه‌های سال ۹۸ اصفهان، با برخورداری از کیفیت بسیار مطلوب، توانسته‌اند نیازهای مخاطبان این رویدادها را به‌خوبی پاسخ گویند.
درباره تاثیر حضور شرکت‌ها در رویدادهای نمایشگاهی بر روند فروش محصولات و یا انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی نیز باید به این نکته اشاره کنم که حضور در رویدادهای نمایشگاهی همواره با اثرات درخور توجهی همراه بوده است؛ البته به شرط آنکه شرکت‌ها بتوانند از موقعیت‌های ایجادشده در این رویدادها به نحو احسن استفاده کنند. حضور در یک نمایشگاه تنها به انعقاد قرارداد و یا فروش محصولات محدود نمی‌شود، بلکه برقراری یک ارتباط کاری و یا رونمایی از یک محصول می‌تواند با نتایج فراوانی از حیث همکاری‌های آتی همراه باشد.

مدیران شهری اصفهان اعتقاد دارند نمایشگاه بخشی از فضای شهری است؛ خود شما هم بارها تاکید کرده‌اید که نمایشگاه می‌تواند تاثیر زیادی در فضای اقتصاد شهری و گردشگر شهری داشته باشد؛ جزییات این الگو را بیشتر تشریح کنید
فضاهای شهری همواره یکی از موضوعات و دغدغه‌های اصلی مدیران و برنامه‌ریزان شهری به شمار می‌آید. این فضاها قادر هستند ادراک ذهنی شهروندان از شهر را در رابطه با نمادها و مصادیق فیزیکی آنها بازنمایی کنند و ارتباط پایداری میان مردم و شهر برقرار سازند. نقش کارکردی فضاهای شهری به‌عنوان مکان فعالیت‌های عمومی و عرصه تعاملات شهری، یکی از مهم‌ترین اموری است که در این راستا موردتوجه قرار می‌گیرد. این فضاها در دوران گوناگون تاریخی کارکردهای ویژه‌ای داشتند و حاوی اطلاعات مهمی به لحاظ مردم‌شناسانه بودند. به‌گونه‌ای که امروزه می‌توان با بررسی فضاهای عمومی شهر، اطلاعات بسیاری پیرامون تاریخ آن به‌دست آورد. به‌این‌ترتیب همواره خلق فضای شهری پویا به‌گونه‌ای که با نیازهای اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، فیزیکی، روان‌شناسانه و اقتصادی مردم جامعه هماهنگ باشد، دغدغه اصلی شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان مدرن این امر بوده است. تنوع، پویایی و عدم ثبات در طراحی معماری جدید موجب می‌شود که فضاهای شهری محلی برای ملاقات و مشارکت مردم باشد و بر میزان روابط اجتماعی در شهرها می‌افزاید. نمایشگاه‌ها یکی از این فضاها هستند که با توجه به خصوصیات کالبدی و اهمیت اجتماعی آنها علاوه بر کارکردهای اقتصادی، فضایی برای دیدار و اجتماع مردم، ایجاد همبستگی اجتماعی، انتقال فرهنگ در کنار دانش و فناوری فراهم می‌آورند و در پویایی و رشد حیات شهری نقشی تعیین‌کننده دارد.
امروزه فضاهای شهری به جهت افزایش سرعت زندگی به محل‌هایی برای‌گذار پرشتاب تبدیل شده و کمتر به اهمیت توقف، همزیستی، مشارکت اجتماعی و ایجاد یکپارچگی و پیوستگی در آنها توجه می‌شود. بااین‌حال نمایشگاه یکی از معدود فضاهایی است که به جهت قابلیت انعطاف و انطباق، این کارکردها در قالب آن تعریف شده و به صورتی طبیعی با حیات اجتماعی در پیوند است.
این فضاها از آن جهت که اهداف سازماندهی آنها منطبق بر اهداف عملکردی‌شان تعریف می‌شود، فضاهایی معنادار محسوب می‌شوند و وضوح این معناداری زمانی آشکار می‌شود که به میزان مشارکت در فضا یعنی حرکت مردم، فعالیت‌ها و استفاده آنها از این فضا توجه کنیم. در نمایشگاه نظم فضایی، فعالیت‌ها و معانی عملکردی با یکدیگر سازگار می‌شوند و این امر به تقویت روابط اجتماعی می‌انجامد.

 در واقع شما نمایشگاه را محلی برای تعامل بیشتر اقشار مختلف مردم می‌دانید؛ درست است؟
در نمایشگاه روابط به صورتی آگاهانه و هدف‌دار بر مبنای منافع اقتصادی طرفین یعنی مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان تنظیم می‌شود که در کنار فضای سازمان یافته، مکانی مطلوب را برای شهروندان فراهم می‌آورد. این فضا میل به مشارکت در زیست اجتماعی را حول محور نیازهای اقتصادی افزایش می‌دهد و می‌تواند به منزله کانونی برای دیدارها، ملاقات‌ها و ارتباطات چهره به چهره نزد گروه‌های مختلف تلقی شود که برای مدتی محدود جامعه هدف نمایشگاه هستند.
در این راستا مهم‌ترین اصل در طراحی مجتمع‌های نمایشگاهی به جهت تسهیل فرآیند مشارکت مردم، اصل پویایی در کنار اطلاع‌رسانی صحیح است. به‌عبارت‌دیگر، ایجاد نوعی تحرک از اهداف مهم در فضای نمایشگاه محسوب می‌شود. همچنین اصل نوآوری، ابداع و بیان تفکری تازه به شیوهای نوین و ایجاد روابط تجاری و فرهنگی مواردی است که نمایشگاه می‌تواند در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. نحوه شکل‌گیری و استقرار فضاها، وحدت بین عناصر و عوامل مجموعه در عین تنوع آنها شاخص‌هایی است که فضاهای نمایشگاهی را از دیگر فضاهای شهری متمایز می‌کند. به این معنا نمایشگاه کارکردی دوگانه و در ظاهر متضاد دارد یعنی درعین‌حال که محل گردهمایی و توقف است و مانند فضاهای کهن شهری منجر به انسجام اجتماعی و روابط انسانی می‌شود، محل پویایی و حرکت و دستیابی به آخرین دستاوردهای صنعتی و تجاری نیز محسوب می‌شود که ماهیتی جدید به آن می‌بخشد.
مراکز تجاری نمایشگاهی همسو با رشد و تراکم هر چه بیشتر توسعه شهری، دچار تغییر و تحول و ازدیاد خاصی شده‌اند. براین اساس نمایشگاه‌های تجاری به عنوان بازوی توانمندی اقتصادی و نمادی از قدرت مالی، نقش تعیین‌کننده‌ای در شهرها دارند. مراکز نمایشگاهی درصورتی‌که معیارهای مناسب را از لحاظ موقعیت، عملکرد، مدیریت و برنامه دارا باشد، نقش بسزایی در توسعه شهری و همچنین تأثیر مستقیم بار جذب گردشگر تجاری و سرمایه‌گذاری در مناطق واجد شرایط خواهد داشت و می‌تواند در میزان پویایی و تحرک شهرها تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.


چاپ