ایجاد ظرفیت راه‌اندازی فروشگاه‌های بهاره مجازی در دستور کار است

تغییر الگوی خرید مردم

این روزهای کرونایی برای همه مردم و به‌ویژه صاحبان صنوف و کسب‌وکارها سخت می‌گذرد. روزهایی که باید به واسطه نزدیکی به عید نوروز مانند هرسال پر از هیاهو و رونق باشد اما جز هیاهوی بیماری و مراقبت‌های بهداشتی عایدی ندارد.

در این شرایط دولت نیز به دنبال راه‌هایی است که آسیب‌های اقتصادی کسب‌وکارها را تا حد ممکن کاهش دهد؛ از بخشش‌های مالیاتی گرفته تا تعامل بانکی در پرداخت اقساط وام‌ها. موضوع دیگری که در این میان حائز اهمیت است رونق خرید و فروش‌های اینترنتی است چرا که مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و محصول مورد نیاز خود را در منزل تحویل بگیرند.
در همین راستا سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز از ابلاغ شیوه‌نامه‌ای برای فروشگاه‌های مجازی خبر داد و گفت: در حال مذاکره با وزارت بهداشت هستیم که برای کارکنان این فروشگاه‌های اینترنتی تجهیزات لازم مانند ماسک و و مواد ضدعفونی‌کننده تامین کنیم تا در امن‌ترین شرایط محصول را به‌دست مشتریان برسانند.
بهنام امیری در گفت‌وگو با اظهار کرد: در شرایط کنونی توصیه می‌شود که مردم در مکان‌هایی که تجمع می‌شود و تردد بالاست حداقل حضور را داشته باشند که یکی از این مراکز فروشگاه‌هایی است که مردم برای خرید مایحتاج خود به آنها مراجعه می‌کنند که به همین دلیل تاکید می‌شود که مردم خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند تا با این روش حداقل حضور را در سطح شهر داشته باشند.
وی ادامه داد: برای تحقق این امر و ترغیب بیشتر مردم پیشنهاد شده است که هزینه اینترنت مردم برای خرید اینترنتی تخفیف‌دار شود و برای ترغیب کسب‌وکارها نیز هزینه پهنای باند را کاهش دهند یا اگر هاست‌هایی دچار مشکل شده است با هزینه کمتری انجام شود تا کسب‌وکارهایی هم که با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند بتوانند از رکود خارج شوند.

برگزاری نمایشگاه‌های بهاره مجازی
سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: علاوه بر این بسیاری از صنوف که ممکن است در فضای مجازی و فروش اینترنتی هم خیلی فعال نباشند نیز دچار مشکل هستند که شامل کیف و کفش و لباس و دیگر صنوف مختلف خدماتی... می‌شود. بنابراین باید ظرفیت تجارت الکترونیک به گونه‌ای باشد که کسب‌وکارها بتوانند هرچه سریع‌تر از پلتفرم‌های ای‌کامرس (e-commerce) یا همان فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کنند و بتوانیم نمایشگاه‌های بهاره‌ای که هرسال به صورت فیزیکی داشتیم را به صورت اینترنتی داشته باشیم. به عنوان نمونه کسب‌وکار برتر که شناخته شده است اقدام به برگزاری نمایشگاه بهاره مجازی کند تا مردم نیز با خرید تخفیف‌دار نیازهای خود را تامین کنند.
امیری افزود: این ظرفیت درحال‌حاضر وجود دارد و در حال پیگیری هستیم که اگر بشود ظرفیت راه‌اندازی فروشگاه‌های بهاره به صورت مجازی را ایجاد کنیم.
وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترکی با قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کسب‌وکارهای اینترنتی اظهار کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درحال‌حاضر ۶۰هزار کسب‌وکار دارای نماد اعتماد زیرمجموعه خود دارد؛ بنابراین ظرفیت لازم وجود دارد که مردم به سمت خریدهای اینترنتی ترغیب شوند.
سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: ما شیوه‌نامه‌ای را با همکاری و تعامل با وزارت بهداشت تهیه کردیم که براین اساس توصیه‌هایی به خریدار و فروشنده برای انجام سفارش‌ها ارائه شده است که با این شرایط فکر می‌کنیم خریدهای مردم نیز امن‌تر می‌شود. به عنوان نمونه به مردم توصیه می‌شود به محض دریافت سفارش خود محصول را در حمام ببرند و بعد از ضدعفونی کردن و شست‌وشوی لازم استفاده کنند و به محیط خانه بیاورند. همچنین به کسب‌وکارها هم تاکید کردیم که پرسنل شبکه توزیع هرروز از لحاظ سلامتی چک شوند و حتما ماسک و دستکش داشته باشند یا اینکه بسته‌بندی‌ها به نوعی باشد که کمترین نفوذ ویروس را داشته باشد.
امیری با بیان اینکه باید تمهیداتی هم برای کسب‌وکارها داشته باشیم اظهار کرد: درحال‌حاضر تهیه و تامین ژل‌ضدعفونی و ماسک و... برای پرسنل شبکه توزیع کسب‌وکارهای اینترنتی به یک بحران تبدیل شده است که تصمیم داریم این خدمات را به صورت ویژه در اختیار آنها قرار دهیم که به تایید وزارت بهداشت نیاز داریم.

پیشنهاد کاهش تعرفه اینترنت
از سوی دیگر، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی از بسته تشویقی برای صنوفی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب‌دیده و بی‌رونق شده‌اند، خبر داد. حسین مدرس خیابانی در حاشیه جلسه ستاد رونق تولید اظهار کرد: برای صنوفی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب دیده و بی‌رونق شده‌اند، بسته تشویقی در نظر گرفته می‌شود که این بسته تشویقی شامل بخشودگی مالیاتی، معافیت و تخفیف بیمه اجتماعی و سهولت در پرداخت وام‌های بانکی است.
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه امسال تصمیم‌گیری در حوزه تنظیم بازار، به صورت متمرکز صورت گرفته و نقش اصلی با اصناف و واحدهای صنفی- تولیدی است، ممکن است بخش دیگر بازار به لحاظ ارائه خدمات و فروش کالاهایی خارج از حوزه کالاهای اساسی، دچار آسیب شده باشند که بر این اساس، مهم‌ترین کار برای رونق دادن به بخش آسیب‌پذیر این روزهای کسب‌وکارها، تغییر الگوی خرید مردم است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدرس خیابانی تصریح کرد: تغییر الگوی خرید نیز با تقویت خرید اینترنتی و استفاده از فروشگاه‌های مجازی و تحویل کالا در خانه‌ها امکان‌پذیر است و اگر الگوی خرید مردم با این تغییرات، متناسب با شرایط کنونی کشور شود؛ به طور قطع رکود کنونی که در برخی صنوف وجود دارد، از بین می‌رود؛ ضمن اینکه هم مردم مایحتاج خود را تامین می‌کنند و هم اصناف رکود روزهای گذشته را جبران خواهند کرد.
وی تاکید کرد: در این میان، پیشنهاد کاهش هزینه اینترنت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه داده شده تا بتوان مردم را تشویق به خرید اینترنتی کرد؛ چراکه این امر، هم در کاهش ترافیک و هم تقلیل آلودگی هوا موثر است؛ ضمن اینکه توصیه‌های پزشکی برای کاهش تردد در شرایط کنونی نیز محقق خواهد شد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم برای شب عید افزود: هیچ کمبود کالایی در بازار وجود ندارد و تامین کالا بیش از نیاز انجام پذیرفته است؛ ضمن اینکه نرخ برخی کالاها نیز که به واسطه شرایط کنونی افزایش پیدا کرده بود، اکنون در حال بازگشت به شرایط عادی است.
مدرس خیابانی گفت: در چند کالا که جزو توصیه‌های پزشکی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بود، قیمت‌ها هنوز بالاست و برخی سودجویی‌هایی صورت گرفته که قطعا با پیگیری‌های انجام گرفته، نرخ آنها نیز به حالت عادی باز می‌گردد.
وی با اشاره به کمبود ماسک در کشور اظهارکرد: تولید ماسک به میزانی که پاسخگوی همه جمعیت کشور باشد در کشور صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین به طور طبیعی، تولید به انداز تقاضای معمول زمستان صورت پذیرفته و پس از شیوع ویروس هم، با توجه به میزان تولید کنونی، ماسک‌ها به سمت مراکز درمانی و بیمارستانی روانه شدند، اما درحال‌حاضر، به تناسب افزایش تولیدی که صورت گرفته و با تصمیم وزارت بهداشت، قرار است ماسک در داروخانه‌ها هم توزیع شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تمام ظرفیت تولید داخل برای افزایش تولید ماسک باید به کار گرفته شده و با تغییر کاربری‌هایی که اکنون در برخی واحدهای تولیدی صنعت نساجی صورت گرفته، هم اکنون بسیاری از کارگاه‌های پوشاک و تولیدات صنعتی در حال تولید ماسک خانگی هستند؛ ضمن اینکه تعرفه واردات هم صفر شده تا برای تامین بخشی از نیازهای ماسک n۹۵ و n۹۹، واردات صورت پذیرد.

برنامه‌ریزی برای فروش اینترنتی ماسک
مدرس‌خیابانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم درباره ماسک هم، فروش اینترنتی و تحویل به در خانه صورت پذیرد. افزود: شبکه توزیع ماسک در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و اگرچه تاکنون تمرکز روی بخش‌های درمانی بوده، اما ماسک‌هایی که خارج از مراکز درمانی توزیع شده‌اند، ممکن است احتکار شده و از مسیر توزیع قانونی وزارت بهداشت خارج شده باشند.
وی درباره تامین مواد شوینده نیز گفت: درحال‌حاضر ظرفیت تولید شوینده در کشور، سه برابر تولید فعلی است و برای تولید شوینده هیچ مشکلی وجود ندارد؛ ضمن اینکه تدارکات لازم برای تامین نیاز کشور دیده شده؛ به طوری که حتی صادرات نیز داریم. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش رسانه ملی در حوزه رونق تولید و بازرگانی نیز اظهار کرد: رسانه ملی همواره همراهی کاملی در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی داشته و قدرت رسانه به گونه‌ای است که ابزار مدیریتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رسانه ملی نقش مرجعیت دارد و هر جا که وارد میدان شده بازار را به حالت عادی بازگردانده و اساس جنگ نرم رسانه است.

نامه‌ای برای وزیر ارتباطات
در همین باره قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز خواستار فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای تغییر الگوی خرید از حضور به اینترنت شد. مدرس‌خیابانی در نامه‌ای به آذری‌جهرمی با موضوع تغییر الگوی خرید مردم برای مبارزه با بیماری کرونا نوشت:
با شیوع ویروس کرونا بخش‌های مختلفی از شبکه تجاری کشور شامل تجار (واردکنندگان و صادر کنندگان، واحدهای صنفی) شبکه لجستیکی و مصرف‌کنندگان متاثر شده‌اند. بنابراین این وزارتخانه راهکارهایی را برای حمایت از گروه‌های مختلف برنامه‌ریزی و در حال اجرا دارد. برخی از اهداف حمایتی مرتبط شامل موارد زیر است:
۱-حمایت از کسب‌وکارها برای کاهش فشار هزینه‌ای در شرایطی که کاهش فروش و درآمد دارند.

۲-بهبود زیرساخت‌های مرتبط با فروش و توزیع کالا و خدمات
۳-کمک به مصرف‌کنندگان جهت تامین پایدار موارد مصرفی به صورت ایمن (ایمن از حیث ریسک ویروس کرونا)
براساس این اهداف، یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ترویج استفاده از زیرساخت‌های تجارت الکترونیکی، جهت خرید و فروش کالا و خدمات است. درحال‌حاضر این زیرساخت تا حد مطلوبی در کشور ایجاد گردیده است.
با شرایط پیش آمده لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از این زیرساخت و حمایت از کسب و کارهای فعال در این حوزه و ترغیب مصرف‌کنندگان برای خرید اینترنتی حائز اهمیت ویژه است.
براین اساس مواردی پیشنهاد شده است:
۱-بهبود و افزایش پهنای باند کشور، به‌ویژه در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی (به‌ویژه در شهرهای بزرگ درگیر با ویروس)
۲-کمک به کاهش هزینه‌های مرتبط با ارائه خدمات اینترنتی در پیامک ارسالی به عموم مردم
۳-ترویج استفاده از خرید اینترنتی در پیامک‌های ارسالی به عموم مردم
۴-استفاده رایگان یا با تخفیف ویژه از خدمات اینترنت مصرف‌کنندگان برای تعامل با کسب‌وکارهای اینترنتی
با توجه به ارتباط موضوعی موارد پیشنهادی با فعالیت‌های آن وزارتخانه محترم و همچنین رویکرد جنابعالی در حمایت از عموم مردم و کسب و کارها موارد فوق جهت ارائه رهنمود و دستور هر گونه اقدام مقتضی ایفاد می‌شود.


چاپ