مدیرعامل شرکت قندآوران فارس:

استفاده از مواد اولیه با کیفیت شعار اصلی ماست

در شماره‌های گذشته گفتیم که به بهانه برگزاری پنجمین دوره از همایش ملی کیفیت و مشتری‌مداری با رویکرد نقش رقابت‌پذیری و بهبود کیفیت در جلب رضایت‌مندی مصرف‌کنندگان به سراغ شرکت‌های مطرح در حوزه مشتری‌مداری و متعهد به ارتقای کیفیت رفته‌ایم تا از تجربه‌های آنها و موفقیت‌شان در این زمینه بیشتر بدانیم.

این شماره نیز نوبت به شرکت قندآوران فارس رسید تا در گپ‌وگفت کوتاهی با علیرضا محمودی، مدیرعامل این شرکت از دیدگاه او درباره کیفیت و ارتقای این مولفه مهم در مجموعه خود بدانیم.
شرکت قند آوران فارس در سال ۷۹ با گرفتن مجوز از اداره صنعت و معدن و تجارت، کار خود را آغاز کرد و در سال ۸۵ به بهره‌وری رسید. مساحت این کارخانه یک هکتار است و مجهز به دستگاه‌های تمام اتوماتیک برای تولید قند کله و قندهای خرد شده بسته‌بندی و بسته‌بندی شکر است.

تعریف شما از کیفیت چیست؟
کیفیت یک محصول یا خدمت همان چیزی است که مشتری طلب می‌کند. اگر محصول یا خدمت ارائه شده در جنبه‌هایی خاص، کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، اما مشتری بدان نیاز نداشته باشد، تنها هزینه‌ای است که پرداخته شده اما ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نکرده‌است.
کیفیت، یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که مشتریان و مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات در زمان تصمیم‌گیری برای خرید، آن را مدنظر قرار می‌دهند.
برای اینکه بتوان مفهومی کامل از موضوع کیفیت ارائه کرد، باید به این موضوع توجه داشت که یک محصول مناسب ضمن اینکه باید دارای ویژگی‌ها و صفات فیزیکی قابل قبول برای مشتریان باشد، باید بر نیازها، خواسته‌ها و انتظارات مشتری هم درباره قیمت، ترکیب، عملکرد و... منطبق بوده و آنان را برآورده کند.

در سال تولید ملی و در شرایطی که واردات برخی کالاها ممنوع است کیفیت چه نقشی می‌تواند در توسعه فروش کالای ایرانی داشته باشد؟ با توجه به اینکه این فرهنگ در جامعه وجود دارد که کالای خارجی کیفیت بهتری دارد.
بررسی حمایت کشورهای با اقتصاد قوی نشان می‌دهد انواع حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت در تولد و رشد بنگاه‌های بزرگ، نقش اساسی داشته است.
 صنعتگران و کارآفرینان داخلی برای تولید کالای مرغوب نیازمند حمایت‌های جدی و در عین حال رفع موانع و چالش‌های اساسی بر سر راه تولید از قبیل تأمین مالی، بیمه، نرخ بالای سود بانکی، تأمین اجتماعی و … هستند.
برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در کشور باید به نحوی باشد که تولیدکننده داخلی به‌راحتی بتواند مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مورد نیاز خود را تأمین کند..

در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده چه اقداماتی انجام می‌دهید و از نگاه شما تحقق این امر مستلزم چیست؟ برای مشتری مداری چه جایگاهی قائل هستید؟
مسلم این است که برای حمایت از مصرف‌کننده نیز، همانند دیگر مسائل اقتصادی باید روندی اصولی و سازکاری متناسب با اهداف تعیین شده در نظر گرفته شود تا به این صورت اولا: نقش هدایت‌گر و متقابل مصرف‌کننده و تولیدکننده تعریف شود و ثانیاً از سیاست‌های غیراصولی که نه تنها وضع مصرف‌کنندگان را بهبود نداده بلکه به شیوه‌های مختلف از جمله تولید کالاهای بی‌کیفیت و نامرغوب، ایجاد الگوی مصرف غلط، افزایش آلودگی، ایجاد بی‌اعتمادی به بازار داخلی و… مصرف‌کننده را در شرایطی بس ناگوارتر از سابق رها کرده‌است، جلوگیری شود.

اگر در حوزه صادرات نیز فعال هستید بفرمایید که چه فاکتورهایی را برای رونق بیشتر این بخش و تصاحب بازارها به کار می‌گیرید؟
توسعه صادرات می‌تواند منجر به تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق فروش کالاهای تولیدی در بازارهای صادراتی شود؛ این در شرایطی است که به‌دلیل برخی محدودیت‌های بازار داخلی، تامین نقدینگی کارخانه‌ها با برخی مشکلات روبه‌رو شده که بر این اساس، چنانچه تامین نقدینگی از طریق بازار داخلی فراهم نباشد، باید با رونق صادرات خلأ آن را پر کرد.

برای ارائه کیفیت بالا تا چه میزان سرمایه‌گذاری داشته و به تجهیز زیرساخت‌های مربوط پرداخته‌اید؟
استفاده از مواد اولیه با کیفیت شعار اصلی این مجموعه است و ما در راستای افزایش کیفیت محصول از به روزترین تجهیزات و دستگاه‌ها استفاده کرده‌ایم..

حضور در فرآیندهای ارزیابی همایش ملی کیفیت و مشتری‌مداری چه تاثیری بر روند کیفی‌سازی محصولات و خدمات مجموعه شما خواهد داشت؟
هدف از حضور در این همایش که مربوط به کیفیت و مشتری‌مداری است، نشان دادن تلاش روز افزون این مجموعه برای افزایش کیفیت محصولات و رضایت ۱۰۰درصدی مشتریان است که با یاری خدا شاهد روند رو به رشد این مسئله در این مجموعه هستیم.


چاپ