معاون اول رئیس‌جمهوری در مریوان تاکید کرد

آغاز توسعه تجاری کردستان با ساماندهی «باشماق»

اسحاق جهانگیری در آیین شروع عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان با بیان اینکه انجام ۱۰ درصد ترانزیت کشور از طریق این مرز سهم بسیار بزرگی است، گفت: دغدغه‌ مسئولان محلی و برخی از رانندگان در زمینه شرایط نامناسب زیرساخت‌های این مرز بود که بررسی و در نهایت تصمیم مهمی برای پایانه‌های مرزی گرفته شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مرز باشماق مریوان از مرزهای مهم تجاری ایران است و حجم صادرات و واردات آن در برنامه‌های اقتصادی کشور بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود، افزود: دستگاه‌های متعددی در یک نقطه متمرکز بود و یک نهاد به‌عنوان مسئول اصلی پایانه تعیین نشده بود مشکلاتی ایجاد می‌شد و در این راستا به دلیل اهمیت جایگاه پایانه‌های مرزی، مسئو‌لیت به سازمان راهدای و پایانه‌های مرزی وزارت راه و شهرسازی واگذار شد و با توانمندی که در این بخش وجود دارد این پایانه‌ها به‌ویژه پایانه‌های مهم به‌سرعت سروسامان می‌گیرند.

معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: همه دستگاه‌ها حتی اگر لازم باشد باید ۲۴ ساعته در پایانه‌های مرزی فعالیت داشته باشند و ما در این مقطع فعلی کشور به این فعالیت‌ها نیاز داریم و همه باید در این راستا کمک کرده و هیچ کس نباید کم‌کاری کند.

وی اظهار کرد: امیدوارم در یک مقطع زمانی خیلی کوتاه زیرساخت‌های مورد‌‌نیاز مرز باشماق به گونه‌ای ساخته شود که به‌عنوان یک مرز نمونه در کشور شناخته شود که هم رانندگان راضی باشند و هم بازرگانان احساس کنند دولت برای کارشان ارزش قائل است.

جهانگیری ابراز امیدواری کرد عملیات ساماندهی و فعالیت مرز باشماق مریوان آغاز مهمی برای کارهای توسعه تجاری در استان کردستان باشد.

نقش «باشماق» در توسعه بازرگانی استان

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در این آیین با بیان اینکه توسعه مرز باشماق می‌تواند در توسعه بازرگانی استان و کشور نقش ارزنده‌ای داشته باشد، گفت: پایانه مرزی باشماق در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان مرز رسمی شناخته شده و در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید.

خداداد مقبلی افزود: در مرز باشماق ترانزیت ورودی کالا از اول امسال تا پایان دی حدود ۲۵۰ میلیون دلار بوده که رتبه چهارم کشور را با ۱۰درصد ترانزیت کشور دربرداشته است.
وی اضافه کرد: روزانه به صورت میانگین۳۰۰ کامیون در مرز باشماق ترانزیت انجام می‌شود که گاهی این مقدار به ۸۰۰ کامیون نیز خواهد رسید.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور افزود: روزانه حدود ۳ هزار نفر ‌به‌طور میانگین در ۱۰ ماه امسال سفر انجام شده که ۴۰ درصد آن از کشور خارج و ۶۰ درصد به کشور وارد شده‌اند و بیشتر برای توریسم پزشکی و گردشگری بوده است. وی ابراز امیدواری کرد‌ با تکمیل و توسعه مرز باشماق راه توسعه و پیشرفت استان کردستان هموارتر شود.
مرز رسمی باشماق در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان و هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق است و در سال ۱۳۸۵ به مرز رسمی و بین‌المللی تبدیل شد.

رشد اعتبارات عمرانی کردستان

 استاندار کردستان در نشست شورای اداری و اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: این استان بعد از خوزستان و بوشهر بیشترین رشد در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دارد، در‌حالی‌که سال‌های قبل در رده‌های ۱۷ قرار داشت. اعتبارات عمرانی استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به امسال در مجموع ۷۶ درصد رشد داشته‌ است.

بهمن مرادنیا با اشاره به برخی مشکلات زیرساختی استان یادآور شد: در برنامه‌ریزی‌ها چالش‌ها مشخص، منابع مالی پیگیری شده، بر‌اساس اولویت‌بندی و برای حل مشکلات اقدامات خوبی انجام است.

استاندار کردستان با بیان اینکه عقب‌ماندگی‌های کردستان مربوط به گذشته است که در زمان خود در زمینه آنها کار نشده است، تاکید کرد: هزینه‌های سنگینی که برای ایجاد زیرساخت‌ها در استان وجود دارد به دلیل شرایط جغرافیایی با دیگر استان‌ها قابل مقایسه نیست که امیدواریم روند توسعه استان سرعت بیشتری گیرد. وی با بیان اینکه در موضوع تخصیص آب کشاورزی پیگیری‌های زیادی انجام شده است، اضافه کرد: تاکید معاون اول رئیس‌جمهوری بر تخصیص آب به استان کردستان بوده و اکنون ۹۶ هزار هکتار تخصیص آب در بخش کشاورزی برای استان لحاظ شد. استاندار کردستان با بیان اینکه سطح پوشش فاضلاب استان ۹۸ درصد افزود: مشکلات جدی در تامین آب آشامیدنی شهری داشتیم که تخصیص و اعتبارات برای آن در‌نظر گرفته شد.

مرادنیا با اشاره به اینکه ۱۱۰ درصد برای ساخت سدها اعتبار دریافت شد یادآور شد: سدهای سیاه‌زاخ، چراغ ویس، عباس‌آباد و امیرآباد در استان به بهره‌برداری رسیده یا در حال اتمام است.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای این است که ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان تبدیل به آبی شود و ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار آن انجام شده است و در همین راستا در پایین‌دست سد آزاد ۲ هزار هکتار قرارداد با سپاه برای نهالکاری داریم.

مرادنیا اضافه کرد: تبدیل اراضی دیم به آبی، موضوع بسیار مهمی در توسعه استان است و هنوز در این حوزه با میانگین کشوری فاصله زیادی داریم.

استاندار کردستان با بیان اینکه کریدور شمال به جنوب برای حمل‌ونقل کشور بسیار حائز اهمیت است که امیدواریم زودتر تکمیل شود، افزود: راه سنندج-مریوان ۲۶ درصد پیشرفت داشت که در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ توجه ویژه‌ای به این طرح شد که امیدواریم در پایان فروردین به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه راه کامیاران به مریوان هم به اتمام رسیده که به ترانزیت کمک می‌کند، یادآور شد: ۱۲ هزار میلیارد ریال در یک سال گذشته به پروژه قطار سنندج-همدان تزریق شده است. مرادنیا اضافه کرد: نزدیک به ۸۰ درصد زیرسازی این طرح انجام شده و امیدواریم قبل از پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: ۶ هزار کیلومتر راه روستایی در کردستان داریم که ۵۰ درصد آن آسفالت شده و مابقی شوسه و خاکی است اما شاخص استان در این حوزه از ۳۳ درصد در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۵۰ درصد رسیده است.

استاندار کردستان تاکید کرد: مرزهای باشماق و سیرانبند و ۳ بازارچه بانه، مریوان و سروآباد فعال شده و خواهش ما این است که مرزنشینان عزیز در این چرخه کار کنند که موضوع کولبری و قاچاق کمتر شود.

دستاوردهای یک سفر

معاون اول رئیس‌جمهوری در این سفر یک‌روزه به کردستان، با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، چند طرح را در بخش‌های مختلف به صورت همزمان افتتاح کرد و عملیات اجرایی چند طرح نیز با حضور وی شروع شد.

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دکتر جهانگیری به استان کردستان، می‌توان به بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و طرح‌های قابل افتتاح حوزه کشاورزی استان اشاره کرد.

جهانگیری همچنین با حضور در روستای «هانیس» سنندج، ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی را به بهره‌برداری ‌رساند، سپس در نشستی با نخبگان اقتصادی استان شرکت کرد.


چاپ