باحضور مسئولان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس انجام شد

قدردانی از رانندگان جاده‌ای در روز حمل‌ونقل و راهداری

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس در آیین گرامیداشت هفته حمل‌و نقل، رانندگان و راهداری به خدمات این سازمان در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت:

اوج ولایتمداری، مردمداری و اخلاص در کمک به سیل‌زدگان بود که نیروهای راهداری و رانندگان با تمام توان و تجهیزات کار جابه‌جایی و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را مدیریت کردند. به‌گزارش صمت از فارس، علیرضا سیاهپور جابه‌جایی مسافران از استان فارس به سمت مرزهای عراق برای پیاده‌روی اربعین را نیز بزرگ‌ترین رویداد استانی عنوان‌کرد و گفت: ۷۸ هزار زائر در ۱۰ روز جابه‌جا شدند و جابه‌جایی زائران از مرز شلمچه به شهرهای عراق از دیگر کارهای مهم این حوزه بود که در این روند، استان فارس به‌عنوان ۳ استان برتر در جابه‌جایی مسافران اربعین انتخاب شد.
در این آیین که با حضور معاون عمرانی استاندار، فرمانده انتظامی استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل‌جاده‌ای برگزار شد از فعالان صنف حمل‌ونقل و راهداران نمونه استان قدردانی به‌عمل آمد. همچنین در پایان آیین پاسگاه پلیس راه شیراز به سپیدان، به مساحت ۵۸۰ مترمربع و زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع با اعتبار ۳ میلیارد تومان افتتاح شد. در ادامه این آیین، معاون راه‌های فرعی و روستایی کشور حرکت جهادی راهداران را چراغ راهی در جهت اجرای موفقیت‌آمیز اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی (ابرار) عنوان کرد.
رضا اکبری، معاون راه‌های فرعی و روستایی کشور در آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری که در استان فارس برگزار شد، با تاکید بر نقش و جایگاه کلیدی و مهم راهداران و ماشین‌آلات راهداری در پیشبرد طرح ملی ابرار اظهار کرد: سیاست ما این است که راه‌های روستایی با کمترین هزینه و در کمترین زمان به بهره‌برداری برسد که این امر مستلزم حرکت جهادی راهداران کشور است. وی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده در این بخش افزود: ۲۰۰۰ کیلومتر پروژه طرح ملی ابرار به‌دلیل شهرستان‌ها و ماشین‌آلات راهداری با کمترین اعتبار اجرا می‌شود و در صورت نیاز برای تامین سوخت و تعمیر ماشین‌آلات راهداری از اعتبارات استانی و ملی استفاده خواهد شد. معاون راه‌های فرعی روستایی افزود: امسال علاوه بر تنگناهای اقتصادی با حوادث مخربی در کشور روبه‌رو بودیم که از جمله آن سیل ویرانگر فروردین امسال بود که خسارت‌های زیادی به جاده‌ها و راه‌های برخی از استان‌ها وارد آورد، اما خوشبختانه حرکت جهادگونه راهداران، رانندگان و نیروهای امدادی و مردمی صحنه‌های خارق‌العاده‌ای را در کشور خلق کرد. اکبری در ادامه با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که سال به سال با شکوه‌تر و با عظمت‌تر برگزار می‌شود، گفت: رانندگان و راهداران جایگاه مهم و عظیمی در کشور دارند چراکه وظیفه مهم جابه‌جایی و تامین ایمنی مسافران را برعهده دارند و همانطور که شاهد بودیم امسال به همت صنف رانندگان و تلاش راهداران کمترین مشکل را در این رویداد عظیم ملی داشتیم.
وی با قدردانی از تلاش تمامی رانندگان بخش کالا و مسافر در سطح استان، شغل رانندگی را یکی از شغل‌های سخت و خطرناک در دنیا عنوان کرد و از مسئولان خواست تا ضمن تکریم و توجه بیشتر به این قشر زحمتکش و فعال جامعه، در برطرف کردن نیاز و رفع مشکلات آنان تلاش کنند.

عملیات اجرایی تراموا شیراز امسال آغاز می‌شود
در آیین تجلیل از فعالان حمل‌ونقل عمومی، شیراز به‌عنوان نامزد پایلوت دوچرخه‌سواری همگانی ایران معرفی شد. شهردار شیراز در این آیین گفت: باتوجه به هزینه‌های سنگین توسعه حمل‌ونقل عمومی، توجه به توسعه دوچرخه‌سواری شهری ضروری است تا دوچرخه نیز بتواند سهمش را در حمل‌ونقل شهروندان ایفا کند. به‌گزارش صمت، حیدر اسکندرپور، در بخش دیگری از سخنان خود در این آیین با بیان اینکه برای آغاز عملیات تراموا ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده، گفت: خط تراموا در مسیر آرامگاه سعدی تا حرم شاهچراغ (ع) به‌عنوان یک مسیر فرهنگی، گردشگری و مذهبی پیش‌بینی شده است. وی با بیان اینکه برای آغاز عملیات اجرایی تراموا منتظر کمک‌های دولتی نمی‌مانیم، افزود: عملیات اجرایی تراموا پس از طی مراحل قانونی در شورای ترافیک کشور و در امسال آغاز می‌شود. شهردار شیراز گفت: معتقدیم حمل‌ونقل عمومی یک وظیفه حاکمیتی است و حاکمیت باید هزینه آن را بپردازد، از این‌رو باید دولت در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی با شهرداری‌ها همکاری کند. مجموعه مدیریت شهری معتقد است حمل‌ونقل عمومی خدمت بزرگی به شهروندان است و به آن توجهی ویژه دارد.
وی با اشاره به خرید ۲۰۰ اتوبوس در سال ۹۷ به نرخ هر دستگاه ۵۰۰ میلیون تومان ازسوی شهرداری شیراز افزود: ارزش هر دستگاه از این اتوبوس‌ها هم‌اکنون ۲ میلیارد تومان است و دولت در زمینه خرید این اتوبوس‌ها به شهرداری کمکی نکرد. شهرداری نیز اتوبوس‌ها را با نرخ ۱۵۰ میلیون تومان به صورت ۴۵ میلیون تومان نقد و بقیه اقساط ۱۰ ساله به بهره‌بردار واگذار کرد. شهردار شیراز افزود: سیاست پیشین دولت مبنی بر پرداخت ۸۵ درصد از سهم خود برای خرید اتوبوس سیاست درستی بود که لازم است دوباره به آن توجه شود.
اسکندرپور با بیان اینکه روند پیشرفت عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز روزانه رصد می‌شود، اضافه کرد: تلاش می‌شود تا پایان سال حفاری خط ۲ پایان یابد و بخشی از این خط در دهه فجر سال ۹۹ به‌بهره‌برداری برسد.
وی خاطرنشان کرد: اجرا، خرید واگن و تجهیزات برای هر یک کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد و در مجموع هزینه خط ۲ مترو شیراز به‌طول ۱۰ کیلومتر، ۵۰۰ میلیون دلار برابر با ۶ هزار میلیارد تومان است. ۵۰ درصد این هزینه برعهده شهرداری است؛ یعنی در عمل بودجه یک سال شهرداری شیراز (۳ هزار میلیارد تومان) باید به ساخت خط ۲ مترو اختصاص یابد.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه نرخ واقعی بلیت مترو ۶ هزار تومان است که شهرداری بخش زیادی از آن را در قالب یارانه در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، افزود: باتوجه به‌روند روبه افزایش تعداد مسافران مترو، این یارانه هزینه سنگینی بر بودجه شهرداری است.


چاپ