استقبال از آلومینیوم صادراتی

در فروردین ماه امسال و برای نخستین مرتبه شمش آلومینیوم با هدف صادرات در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد.

این اقدام با استقبال فعالان صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم کشور روبه‌رو شد. از مهم‌ترین مزیت‌های عرضه آلومینیوم در این قالب می‌توان به ایجاد تنوع بازار برای فروش این فلز نقره‌ای اشاره کرد. در همین حال، ریسک صادرات برای واحدهای ذوب در شرایط تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی کم می‌شود. در چنین شرایطی، خطرات ناشی از نقل و انتقال پول برای تولیدکنندگان به شدت کاهش می‌یابد. علاوه بر این، از آنجاکه خریداران غیر از تولیدکنندگان هستند، از امکان رصد محموله‌های آنها در شرایط تحریم کاسته می‌شود. در همین حال صادرات به امری تخصصی تبدیل می‌شود و شرکت‌های فعال در حوزه تجارت آن را بر عهده می‌گیرند؛ اقدامی که می‌تواند زمینه توسعه و بلوغ صادرات را در ایران فراهم کند. به اعتقاد فعالان این صنایع با ورود شمش آلومینیوم به تالار صادراتی بورس کالا، امکان رشد شفافیت در این معاملات بیش از پیش افزایش می‌یابد.

در طول یک سال اخیر شاهد افزایش ظرفیت و تولید آلومینیوم در کشورمان بودیم تا جایی‌که ظرفیت تولید این فلز نقره‌ای رنگ، رشد قابل‌توجه ۶۱ درصدی را در سال ۱۳۹۹ و در مقایسه با سال ۱۳۹۸ از آن خود کرد. مجموع تولید آلومینیوم در ۱۲ ماه ۱۳۹۹ بیش از ۴۴۶ هزار تن گزارش شده است. در همین حال، انتظار می‌رود میزان تولید این فلز در سال جاری نیز رو به رشد باشد. در موقعیت کنونی میزان تولید این فلز به مراتب بیش از نیاز بازار داخلی به آن برآورد می‌شود.

در چنین شرایطی، امکان توسعه صادرات آلومینیوم وجود دارد. بنابراین عرضه این محصول در تالار صادراتی بورس کالا اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود. این اقدام سطح قیمت‌ها را مشخص و زمینه کشف نرخ را در فضایی شفاف مشخص می‌کند. در حال‌حاضر صادرات شمش آلومینیوم با چالش‌هایی برای فعالان این صنعت و تولیدکنندگان همراه است؛ در شرایط تحریم، بازگشت پول و ارز حاصل از صادرات با دشواری انجام می‌شود؛ در همین حال، هزینه‌های بیشتری نیز به صادرکنندگان تحمیل می‌شود؛ بنابراین با امکان جدید و رونق گرفتن آن، فضای کاری ما بازتر می‌شود.

به‌علاوه آنکه در صادرات موظف بودیم، حجم بیشتری محصول را به بازار جهانی عرضه کنیم اما در موقعیت کنونی و با فراهم شدن امکان عرضه این محصول در تالار صادراتی، قاعدتا امکان معامله این محصول به‌طور مرتب و در حجم‌های کمتر فراهم می‌شود. بنابراین این اقدام در مجموع نقاط قوت متعددی به همراه دارد. در مواردی شاهد هستیم که فعالان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم از نرخ شمش آلومینیوم در بازار داخلی و در مقایسه با نرخ صادراتی آن گلایه دارند. این درحالی است که با رشد تولید آلومینیوم در کشور این اختلاف قیمتی تا حدود زیادی برطرف شده است. درواقع در دوره‌ای که تولید شمش آلومینیوم در کشور محدود بود، این اختلاف نرخ وجود داشت اما اکنون که تولید این فلز نقره‌ای بیش از تقاضای بازار داخلی برای آن برآورد می‌شود، این چالش تا حدود زیادی برطرف شده است.

تورج زارع- مدیرعامل شرکت آلومینای ایران


چاپ