اهمیت شفافیت و پاسخگویی مدیران

 سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به اهمیت رسانه‌ها و روابط‌عمومی در کشورمان به صمت گفت: به‌اعتقاد من روابط‌عمومی‌ها هم‌رده با رسانه‌ها و شاید حتی بالاتر از رسانه‌ها هستند، اما متاسفانه در کشور ما حاکمیت نسبت به این مسئله بی‌تفاوت عمل می‌کند.

وی در ادامه افزود: همان‌طور که گفته شد نسبت به دو عنصر روابط‌عمومی و رسانه‌ها شاهد نوعی کم‌توجهی هستیم؛ تا جایی که اصلا جایگاه هیچ یک از این دو عنصر حفظ نشده است.

رقابت اطلاعاتی

رزاق‌منش با تاکید بر اهمیت پیشرفت‌ فناوری‌های نوین در جهان، عنوان کرد: باتوجه به پیشرفت‌های کلان در زمینه ارتباطات، زمان آن رسیده که حاکمیت در ایران نگرش خود را نسبت به مقوله رسانه‌ها و روابط‌عمومی تغییر دهد. کشورهای دنیا در این زمینه در حال سبقت گرفتن از هم هستند و ما شاهد رقابت‌های اطلاعاتی بین کشورهای جهان هستیم. مدیرکل سابق روابط‌عمومی سازمان راهداری به مورد اعتماد بودن روابط‌عمومی‌ها در بین اقشار عمومی اشاره کرد و به صمت گفت: معتقدم اگر کشور ما تصمیم گرفته نسبت به این حوزه بی‌تفاوت عمل کند حتما متضرر خواهد شد. برای تغییر در این زمینه نگاه مدیران باید با تحول اساسی همراه شود و به این نکته باور داشته باشند که روابط‌عمومی‌ها مورداعتماد مردم و افکار عمومی هستند، به همین دلیل باید جایگاه روابط‌عمومی را به‌رسمیت بشناسند و برای آن اهمیت بیش از پیش قائل شوند.

محتوای بی‌کیفیت

این کارشناس روابط‌عمومی با انتقاد از انتشار محتوای نامناسب در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: متاسفانه این نکته بسیار مهم است که محتوای فاخر و قوی بسیار کم است و از این جهت نیز دست رسانه‌ها و روابط‌عمومی بسیار بسته است. رسانه‌هایی مانند روزنامه صمت تبدیل به یک برند شده‌اند که در راستای شفافیت و آگاه‌سازی جامعه فعالیت می‌کنند. رسانه‌هایی مشابه روزنامه صمت وجود دارند که مراقب اعتبار برند خود هستند اما متاسفانه این موضوع را در بین سایر رسانه‌های کشور نمی‌بینیم. وی در ادامه تصریح کرد: محتواهای عجیب و غیرفاخری در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شوند که واقعا تاثیرات خوبی بر جامعه ندارند و به لحاظ محتوایی اصلا قابل‌اعتنا نیستند. همین مسئله نیز باعث شده افکار عمومی دچار خدشه شود.

مدیرکل سابق روابط‌عمومی سازمان راهداری بر اهمیت سپردن مقوله روابط‌عمومی به بخش خصوصی تاکید و عنوان کرد: معتقدم باید برای مقوله روابط‌عمومی اهمیت بیشتری قائل شویم و لازمه آن نیز کاستن از قدرت حاکمیت در بخش‌های مختلف است تا قدرت در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد. در این مسیر نیز دولت و حاکمیت باید به رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها اعتماد کنند، زیرا این دو بازو در بین مردم و افکار عمومی کاملا قابل‌اطمینان هستند و مردم به آنها اعتماد کافی دارند و می‌توانند نقش بسیار مهم و سازنده‌ای ایفا کنند.

حکیمیان در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه روابط‌عمومی‌های ما به‌طور کامل به نظام مدیریتی کشور وابسته هستند؛ از همین رو می‌بینیم پاسخگویی و شفافیت نیز در عملکرد مدیران کشور بسیار کمتر است. برای حل این مشکل می‌توان سازمان نظام روابط‌عمومی را در کشور ایجاد کرد. اگر این اتفاق رخ دهد مانند سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام پزشکی شاهد شفافیت و پاسخگویی در رسانه‌ها خواهیم بود.

ناصر رزاق‌منش، مدیرکل سابق روابط‌عمومی


چاپ