زنجیره‌ای برای کالاهای‌اساسی

دنیای امروز با توجه به مختصات و مولفه‌های جاری در آن همواره نیازمند امکاناتی همسو و همگام با پیشرفت‌های بشر، برای فراهم آوردن رفاه و آسایش افراد جامعه است.

 در حقیقت همین تغییر و تحولات، وجه تمایز ساختارهای مدنی با یکدیگر است که این نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها در عرصه ارائه خدمات نمود بیشتر و گسترده‌تری دارد.در میان شکل‌های نوین ارائه خدمت به مصرف‌کنندگان، سال‌هاست ساختارهایی با نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به عرضه محصولات مختلف به مردم می‌پردازند.

 در تمام این کشورها و به‌ویژه در شهرهای بزرگ مردم تمام خرید خود را از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌دهند و از این طریق نیاز به وجود آمده در جوامع امروزی را برطرف می‌کنند.

در کشور ما نیز اگرچه صورت‌های قدیمی‌تری از فعالیت این مراکز در سال‌های گذشته در اذهان باقی مانده است، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دوره جدید فعالیت خود، با فعالیت گسترده‌تر، نقش مهمی در تامین کالاهای اساسی و ضروری موردنیاز مردم داشته‌اند.

یکی از نقاط عطف این فعالیت‌ها در مقاطع مختلف همه‌گیری ویروس کرونا بود و مشاهده کردیم در این مدت این فروشگاه‌ها چه نقش تاثیرگذاری در توزیع مناسب کالاهای اساسی در سطح کشور داشتند.

در این دوره توزیع کالاهای اساسی در این واحدها به شکل مطلوب‌تری نسبت به گذشته انجام شد و رضایتمندی بیشتری را نیز در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرد.

به طور کلی عوامل متعدد و مختلفی از جمله دسترسی مطلوب مصرف‌کنندگان به انواع مختلف و متنوعی از کالاها، در دسترس بودن، امکان مقایسه مشخصات و نرخ برندهای مختلف و نحوه قیمت‌گذاری شفاف کالاهای موجود در این مراکز و همچنین یکسان بودن بهای کالاهای مشابه در شعبه‌های مختلف در این فروشگاه‌ها موجب ‌شده تا این واحدهای صنفی به‌عنوان مراکزی قابل اعتماد برای تهیه مایحتاج مردم به شمار بیایند و هر روز بر مخاطبان آنها در سراسر دنیا افزوده شود.

یکی دیگر از عوامل استقبال عموم مردم از این‌گونه مراکز این است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای علاوه‌بر نظارت‌های نهادهای بالادستی، نظارت‌های درون‌شبکه‌ای باعث می‌شود احتمال خطا و تخلف به حداقل میزان برسد ضمن اینکه مصرف‌کنندگان به جای مراجعه به مراکز مختلف عرضه کالاهای گوناگون با یک بار مراجعه به هر یک از این فروشگاه‌ها تمام نیازهای خود را تامین کنند.

علاوه‌بر این، فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با حذف واسطه‌ها، در متعادل نگه داشتن قیمت‌ها در بازار مصرف تاثیر بسزایی بگذارند و قدرت خرید مصرف‌کننده را تا حدودی افزایش دهند.

به علاوه راه‌اندازی این شکل از خدمت‌رسانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش مهمی در ایجاد اشتغال در کشور نیز ایفا می‌کند و می‌تواند با توجه به ظرفیت جذب نیروی انسانی، راهکاری برای کاهش معضل بیکاری محسوب شده و در زمینه اشتغالزایی نیز برای کشور مفید باشند.

در نهایت در‌نظر گرفتن تمام مولفه‌های زندگی شهرنشینی و مزایای موجود در این شکل از کسب‌و‌کار در کشور، توجه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای علاوه‌بر اینکه می‌تواند یک گزینه مطلوب برای دریافت خدمات و کالا برای مصرف‌کنندگان باشد، در عین حال اشتغالزایی بیشتری را نسبت به مشاغل خدماتی دیگر ارائه دهد و در ضمن به‌عنوان راهکاری برای عبور از شرایط بحرانی در مواقع لزوم نیز می‌توان روی آن حساب کرد.

عبدالناصر درخشان/عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی


چاپ