کرونا و دگرگونی صنعت بیمه در جهان

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که پس از شیوع جهانی ویروس کرونا در صنعت بیمه رخ داد، صدور بیمه‌نامه‌های مسافرتی بود که بیماری‌های پاندمیکی مانند کووید۱۹ را نیز پوشش می‌دهند، در حالی که هیچ گاه چنین امری مرسوم نبوده و قریب به اتفاق بیمه‌های مسافرتی هزینه‌های مربوط به درگیری با بیماری‌های اپیدمیک را پوشش نمی‌دادند.

هرچند بیمه «محافظت در سفر» شرکت Berkshire Hathaway یک استثنا محسوب می‌شود، اما به‌سختی می‌توان نمونه‌های مشابه این شرکت بیمه بریتانیایی را در سراسر جهان پیدا کرد که هزینه‌های درمانی این‌گونه بیماری‌ها را پوشش دهد (تا قبل از شیوع ویروس کرونا در جهان).

زمانی که کووید۱۹ جهان‌گیر شد، بسیاری از شرکت‌های بزرگ بیمه از پوشش بیمه‌نامه‌های مسافرتی عاجز شدند، چرا که در بندهای مربوط به بیمه‌شونده تقریبا چنین موضوعی (همه‌گیری یک بیماری ویروسی) پیش‌بینی نشده بود و همین مسئله نیز موجب شد بسیاری از متقاضیان بیمه مسافرتی نیز از شرکت‌های بیمه شکایت کنند؛ از همین رو غول‌های بیمه‌ای جهان پس از اینکه دوران گیجی پس از شوک شیوع غافلگیرانه کرونا را گذراندند، سریعا دست به تغییراتی بنیادین زدند. یکی از این تغییرات در حوزه بیمه‌های مسافرتی ایجاد شده است؛ به این گونه که بندی با مضمون پوشش هزینه‌های درمانی بیماری اپیدمیک به آن اضافه شده، اما جالب‌تر اینجاست که میزان تغییر قیمت این نوع بیمه‌ها به میزانی که تخمین زده می‌شد، نیست و هزینه به‌مراتب کمتر از آنچه انتظار می‌رفت را روی دست بیمه‌شونده می‌گذارد.


استن سندبرگ، یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت Travelinsurance.com در همین زمینه می‌گوید: بیمه‌شدگان و متقاضیان دریافت خدمات بیمه‌ مسافرتی می‌توانند بدون هیچ بند و تبصره‌ای هزینه‌های درمان بیماری‌های اپیدمیک (مانند کرونا) را از محل بیمه خود بپردازند. به یاد داشته باشیم که کرونا و ترس از هزینه‌ای درمانی آن بسیاری از سفرهای ضروری را لغو کرده، اما با این اقدام افراد می‌توانند به‌سادگی و با خیالی آسوده سفر خود را برنامه‌ریزی کنند. البته این بند از بیمه‌های مسافرتی شامل هرگونه بیماری اپیدمیک می‌شود و محدود به پاندمی کووید۱۹ نیست.

متقاضیان دریافت این خدمات باید توجه داشته باشند که این بند تنها در صورتی عملیاتی می‌شود که پزشکان ابتلای فرد بعد از شروع سفر مورد پوشش بیمه را تایید کنند؛ در غیر این صورت بیمه‌های مسافرتی هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال ابتلای افراد به ویروس را (قبل و پس از سفر)، نمی‌پذیرند.

اما موفق‌ترین شرکت بیمه که توانسته این خدمت را به فروش برساند شرکت بیمه مسافرتی «هفت گوشه» seven corners است که موفق شده به‌تنهایی ۸۰درصد فروش بیمه‌نامه‌های مسافرتی در جهان (از ماه ژوئن تا نوامبر گذشته) را به خود اختصاص دهد. جرمی مورچلند، رئیس این شرکت بیمه‌ مسافرتی در گفت‌وگویی با اشاره به سیاست‌های مجموعه تحت مالکیتش می‌گوید: افراد حالا نسبت به سلامت خود در طول دوره مسافرت حساسیت بسیار بیشتری دارند، به همین دلیل است که حاضرند با یک سرمایه‌گذاری اندک (خرید بیمه مسافرتی) از مواجهه با ضررهای سنگین دوری کنند. همان‌طور که گفته شد،هزینه‌های پیش‌بینی شده برای این خدمات بسیار بیشتر از آن مقداری بود که امروزه در لیست قیمتی شرکت‌های بیمه می‌بینیم؛ برای مثال در دسامبر گذشته هزینه بیمه یک سفر ۲هزار دلاری به مقصد کاستاریکا (از مبداء امریکا) حدود ۷۰ دلار بوده که بسیار قیمت مناسبی به‌نظر می‌رسد.

البته نحوه محاسبه این مقدار بستگی به کشور مقصد و شرایط شیوع بیماری در آن نیز دارد اما حتی در بدترین موارد مانند برزیل و هند نیز تفاوت چشمگیری بین قیمت‌ها دیده نمی‌شود. هرچند نباید این مورد را فراموش کرد که بندهای این نوع از بیمه تنها در صورتی شامل حال بیمه‌شونده می‌شود که پزشکان ابتلای فرد پس از شروع سفر را تایید کنند. این نکته را نیز باید گوشزد کرد که دولت ایالات متحده به افرادی که نتیجه تست کرونای‌شان مثبت است اجازه هیچ‌گونه سفری را نمی‌دهد؛ بنابراین امکان سوءاستفاده از این بیمه تقریبا صفر است.

ترجمه: سهند اینانلو

منبع: نیویورک‌تایمز


چاپ