شهر هرت اینجاست

هنگامی‌که به موردهایی برمی‌خوریم که برخلاف عقل و قانون هستند در واکنش و دفاع از خود می‌گوییم مگر اینجا شهر هرت است. این ضرب‌المثل اشاره به این مسئله می‌کند که هر کاری قانون و قاعده‌ای دارد.

شهر هرت در فرهنگ دهخدا، کنایه از جایی است بی‌نظم و هرکه به هرکه و مشوش و درهم و جایی که در آن قانون و مقرراتی حکمفرما نباشد. اما شهر هرت، همان شهر هرات است و هرات، شهری پرافتخار که در آن، خواجه عبداله انصاری، عارف مشهور می‌زیسته است. عارفی که سطان بی‌کفایت صفوی او را به‌سادگی از دست داد. روزگاری این شهر تاریخی به‌دست افرادی اداره می‌شد که از مدیریت شهری، قانون، مردمداری، شریعت و... چیزی نمی‌دانستند. پس دیری نپایید که آن شهر با عظمت، تغییر ماهیت داد و به شهر هرت شهره شد؛ یعنی شهری بی‌نظم و بی‌انضباط که قانونی در آن حکمفرما نیست. شهری که هرکس، هرکاری دلش می‌خواست و مصلحتش ایجاب می‌کرد، انجام می‌داد.

مصداق این ضرب‌المثل را می‌توان در برخی سازمان‌های فعلی یافت که افرادی بر اثر اهمال‌کاری، بی‌نظمی یا بی‌قانونی و پارتی‌بازی مسئول شده و دیگران را متضرر می‌کنند. در این صورت است که شخص زیان‌دیده، برای اعتراض به مسئولان ذی‌ربط می‌گوید: «مگر اینجا شهر هرت است؟! » اگر اغراق نباشد این بی‌قانونی به قاعده یک کشور تعمیم پیدا کرده و معضل بزرگ‌تر این است که مرجع بالاتری که پاسخگوی این هرج‌ومرج باشد، وجود ندارد و گستردگی آن به‌قدری زیاد است که می‌توان آن را به کل کشور تعمیم داد.
ناوگان حمل‌ونقل یکی ارکان مهم اقتصادی است که منافع‌طلبی سازمانی و تحمیل سلایق شخصی این حوزه را به بیراهه برده است. این مسئله می‌تواند مصداقی از شهر هرت باشد.

به‌گزارش ایسنا، معاون وزیر کشور گفت: «... باوجود اینکه کشور امسال درگیر بحران شیوع بیماری کروناست، اما در تمامی جلسات بر موضوع حمل‌ونقل و ترافیک تاکید می‌شود. در جلسات وزارت کشور و قرارگاه عملیاتی کرونا یکی از مباحث اصلی، مربوط به حمل‌ونقل بوده و چندین جلسه با معاون اول رئیس‌جمهوری و همچنین نهادهای مختلف با محوریت موضوع حمل‌ونقل برگزار شده است.»

با این طمطراق دولتمردان که در پی رتق‌وفتق امور هستند، پس این بی‌سرانجامی در امور از کجا ناشی می‌شود؟ دستورالعمل اصلاح و تعویض مدارک شناسایی خودروهای دوگانه‌سوز اسفند ۹۷ ابلاغ و در سال ۹۹ بند ۴ آن که درباره آزمایشگاه‌های همکار تحت پوشش اداره کل استاندارد بود، مورد مناقشه واقع شد. بخشی از خودروها به آزمایشگاه‌هایی که پراونه کسب از اتحادیه سوخت‌های جایگزین دارند، برای تست مخازن خود مراجعه می‌کنند. در صورتی که در بند ۷ دستورالعمل خودروهای گازسوز کارگاهی موظفند به صورت الکترونیکی و برخط در سامانه سیمفا امور جاری خودرو را انجام بدهند و از طریق سامانه برخط سیمفا به آزمایشگاه‌های همکار ارجاع داده شوند. برای تست مخازن، معادل ۳۰۰ بار فشار به مخازن وارد می‌شود که تعدد این شرایط خود یک آسیب جدی برای مخازن خواهد بود و منطبق بر استاندارد باید ۶ سال یکبار انجام شود. آیا کسانی که ادعای مدیریت جامع حمل‌ونقل شهری دارند می‌توانند به این هم بی‌نظمی و بی‌تعهدی پاسخی داشته باشند. هنگام تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل، نهاد‌های متولی اول ایستانده‌اند و هنگام اجرا هر یک از این نهاد‌ها توپ را در زمین دیگران می‌اندازند. در این میان، چه کسی مقصر انفجار مخازن و مرگ شهروندان خواهد بود؟ شهر هرت همینجاست. سامانه برخط معاینه فنی خودروهای سنگین امسال دچار قطعی و اختلالات زیادی شده، به‌گونه‌ای که اعتراض‌ها از حد معمول خارج شده است. نخستین پاسخ به این پرسش که چه سازمانی عامل این نابسامانی در حمل‌ونقل عمومی کشور شده، مربوط به سامانه پلیس برای استعلام پلاک‌خوان است. به‌دلیل دسترسی نداشتن کاربران به این قسمت، چالش نخست است. مقصر بعدی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران اعلام می‌شود که بدون اغراق در فضای مجازی مراکز معاینه فنی سنگین، روزی نیست که قطعی این سامانه را اعلام نکنند. بعد سِرورهای سازمان دچار اختلال شده و در نهایت نرم‌افزار مراکز سنگین به میان کشیده می‌شود و بعد از این هم مقصر پشتیبانی سایت مورد اتهام قرار می‌گیرد و آخر هم این مراکز معاینه فنی خودرو هستند که با رانندگان دچار تنش و درگیری می‌شوند و پیامدهای آن را نیز باید تحمل کنند. شهر هرت کجاست؟ همینجا.

در شهر هرت وقتی کسی مورد تعدی و تعرض قرار می‌گیرد، تازه می‌گوید مگر اینجا شهر هرت است. اینجا قانون ندارد و مسئول ذی‌ربط را تهدید به مافوق و ارجاع به قانون می‌کنند. حال با این اوصاف و با درگیری مدیران در بحران شیوع کرونا و برگزاری جلسات متعدد و فشرده که تمامی آنها بر موضوع حمل‌ونقل تاکید دارند که نتیجه‌ای به‌جز بی‌قانونی و بی‌سامانی را به همراه نداشته است، به کجا باید پناه برد. به نظر می‌رسد نباید شهر هرت را بیش از این مورد طعنه قرار دهیم.


عباس مجیدی‌نژاد - رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور

 


چاپ