نگاهی به‌دلایل رشد قیمت آلومینیوم

نرخ فروش آلومینیوم در رینگ معاملات بورس کالا به‌طور مستقیم از قیمت فروش این محصول در بازار جهانی و نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد. بر همین اساس نیز رشد قیمت این فلز طی ماه‌های گذشته ناشی از ۲ موضوع یادشده است. علاوه بر موارد یادشده موضوعات دیگری مانند میزان عرضه این محصول در بورس کالا و تقاضا برای خرید آن نیز بر نرخ فروش آلومینیوم تاثیر بسزایی دارد.

کما اینکه طی هفته‌هایی که از عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا کاسته شد، رقابت برای خرید این فلز به‌شدت افزایش یافت. همین موضوع نیز زمینه رشد بیش از پیش قیمت آن را فراهم کرد. در ادامه با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، نظم به عرضه‌ها بازگشت. 

در این میان، بی‌ثباتی که بر اقتصاد کشور سایه افکنده، تمایل به خرید هرچه سریع‌تر مواد اولیه تولید را افزایش می‌دهد. یعنی تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی ترجیح می‌دهند مواد اولیه خود را سریع‌تر تامین کنند. در چنین شرایطی، رقابت برای خرید افزایش می‌یابد و درنتیجه زمینه رشد قیمت‌ها فراهم می‌شود. 

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که رشد قیمت یادشده به هر دلیلی که باشد، عملکرد صنایع پایین‌دستی آلومینیوم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. البته این تولیدکنندگان به‌ازای رشد قیمت مواد اولیه، محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. یعنی رشد رشد قیمتی به پله‌های بعدی منتقل می‌شود؛ بنابراین خرید و فروش محصولات آلومینیومی تحت‌تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی انتظار رکود در بازار آلومینیوم دور از ذهن نیست. 

در همین حال تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی در تامین نقدینگی خود با چالش روبه‌رو می‌شوند، چراکه با رشد قیمت مواد اولیه، تولیدکنندگان به سرمایه در گردش بیشتری برای تداوم فعالیت تولیدی خود نیاز خواهند داشت. این موضوع به کاهش توان تولید تولیدکننده محصول نهایی منجر می‌شود. 

در چنین شرایطی و با توجه به رشد قیمت‌ها، مصرف‌کننده نهایی ترجیح می‌دهد به سمت خرید محصولات جایگزین با قیمت پایین‌تر برود؛ حتی اگر این تولیدات از کیفیت پایین‌تری هم برخوردار باشند. 
گفتنی است رشد قیمتی یادشده بر بازار صادراتی محصولات آلومینیومی نیز اثرگذار است، چراکه در چنین موقعیتی نرخ فروش شمش آلومینیوم در ایران از قیمت این فلز در کشورهای همسایه پیشی می‌گیرد. بنابراین هزینه تمام‌شده تولیدات ما به‌شدت افزایش می‌یابد.
 در چنین شرایطی از رقابت‌پذیری محصولات آلومینیومی ایرانی در بازار جهانی به‌شدت کاسته می‌شود.

آریا صادق نیت حقیقی- عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران



چاپ